Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-TRM2 Assosiasjoner i Homeseer


Anbefalte innlegg

Til dere som kjører 2.9 på ztrm2, har dere opplevd at termostaten henger seg opp  (slår seg ikke av)

Og at den slutter å motta kommandoer på zwave ?

 

Har skjedd hos både meg (kjører HA / Open-zwave) og kamerat med FH (z/ip motor).

 

Legger ved eksempel, var godt og varmt på gulvet :)

Virker ikke til å være problem på 2.6

zwave-stuck.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger hvem du spør, dokumentasjonen til thermofloor er oppdatert til å reflektere 2.9 som firmware nå.

https://www.thermo-floor.no/media/multicase/documents/_tfasdokumentasjon/heatit controls/engelsk_heatit/heatit z-trm2_eng/manual_heatit_z-trm2_eng.pdf

 

2.6 ble vel ikke godkjent / sertifisert etter det jeg hørte. 
Så de har jo startet salg av av enheter som er "pending certification".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Forsøker igjen med en korrekt beskrivelse for hvordan jeg satte opp Z-TRM2 i HomeSeer ?

  1. Inkluderer termostaten ved å bruke non-secure muligheten i HomeSeer
  2. Loggen viser at den la til 11 "child devices"
    image.thumb.png.a24a6cd2c97b322208d12b52d0774986.png
     
  3. Når jeg går til Z-wave "rommet", finner jeg bare root og 9 child devices, og ja jeg har huket av for "check all" under Floor og Device Type
    image.thumb.png.f42efb51f9c026e1069124204acffdda.png

    Noen som har ide om hva som er feil? Ut fra det @Frankis78  sitt bilde, så mangler det Setpoint for Cooling og Energy saving. Jeg har firmware versjon 2.6 på denne termostaten.
Endret av Siggi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Siggi skrev:

Forsøker igjen med en korrekt beskrivelse for hvordan jeg satte opp Z-TRM2 i HomeSeer 1f609.png

  1. Inkluderer termostaten ved å bruke non-secure muligheten i HomeSeer
  2. Loggen viser at den la til 11 "child devices"
    image.thumb.png.a24a6cd2c97b322208d12b52d0774986.png
     
  3. Når jeg går til Z-wave "rommet", finner jeg bare root og 9 child devices, og ja jeg har huket av for "check all" under Floor og Device Type
    image.thumb.png.f42efb51f9c026e1069124204acffdda.png

    Noen som har ide om hva som er feil? Ut fra det @Frankis78  sitt bilde, så mangler det Setpoint for Cooling og Energy saving. Jeg har firmware versjon 2.6 på denne termostaten.

 

Kjørte siste beta-versjon av Z-wave plugin, men som andre har antydet, bør man holde seg til versjon .190. Nedgraderte, kjørte rescan og dermed dukket de manglende devicene opp. Takk til alle sammen, også skal jeg lese alle innleggene nøyere heretter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siggi skrev:

Kjørte siste beta-versjon av Z-wave plugin, men som andre har antydet, bør man holde seg til versjon .190. Nedgraderte, kjørte rescan og dermed dukket de manglende devicene opp. Takk til alle sammen, også skal jeg lese alle innleggene nøyere heretter ;-)

Hjelp! Dette gir ikke mening!

 

Har noen formidlet dette på HomeSeer-forumet?

... ellers risikerer vi at neste versjon av Z-wave-plugin'en vil ha de samme problemene.

 

 

Men det er noe rart, Z-wave pluginen melder jo om 11 created devices. Litt sent nå, men neste gang, så sjekk Plugins -> Z-wave-> Node Information. Der listes alle child-devices opp, uahvengig om de vises eller ikke i Device Manager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Moskus skrev:

Men det er noe rart, Z-wave pluginen melder jo om 11 created devices. Litt sent nå, men neste gang, så sjekk Plugins -> Z-wave-> Node Information. Der listes alle child-devices opp, uahvengig om de vises eller ikke i Device Manager.

 

Jeg sjekket Node Information, men fant bare 9 der.

Endret av Siggi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

OK, snodig. Rapporter det gjerne til HS.

 

Jupp!
Har forøvrig oppdatert med firmware versjon 2.11 og da får jeg følgende assosiasjoner automatisk fra HomeSeer, og alt fungerer som det skal:

 

image.png.44d5b9bed9997c345f4c06182d5b29bc.png

 

Gjenstår å sjekk om denne versjonen fungerer bedre mot siste beta av Z-wave plugin

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Siggi skrev:

Har forøvrig oppdatert med firmware versjon 2.11 og da får jeg følgende assosiasjoner automatisk fra HomeSeer, og alt fungerer som det skal:

Endelig! 

For det er slik det skal være. HomeSeer gjør det som den får beskjed av noden om. Hverken mer eller mindre. Derfor er det synd at det fremdeles er litt kluss med sånt. HeatIt er jo langt fra de eneste som har denne utfordringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Endelig! 

For det er slik det skal være. HomeSeer gjør det som den får beskjed av noden om. Hverken mer eller mindre. Derfor er det synd at det fremdeles er litt kluss med sånt. HeatIt er jo langt fra de eneste som har denne utfordringen...

 

Woho!
Ser også ut til å fungere med 3.0.1.232 versjon av Z-wave plugin.

Fjernet den andre termostaten jeg satte opp i går, etter å ha oppgradert firmware på den. Oppgraderte deretter Z-wave fra .190, sjekket at første termostaten fortsatt fungerte. Deretter la jeg til den andre termostaten, og alle 12 enhetene ble opprettet og de samme assosisasjonene, som jeg beskrev ovenfor, kom også på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å oppdatere firmware på disse med Aeotec Z stick med feks Homeseer Z-flash eller må man bruke de z wave usb de selger? Ser ut som alt fungerer slik det skal på 2.6 med Home Assistant. Men sikkert greit å ha siste versjon.

Ser den innebygde temp sensoren er like ubrukelig som før. Har noen steder hvor det ikke er gulvsensor. Når de står på går temperatur rett opp 5-6 grader pga intern varme. Helt ubrukelig så rart det i det hele tatt er en mulighet. Må få ordnet gulvsensor eller ekstern føler. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Dennis87 said:

Er det mulig å oppdatere firmware på disse med Aeotec Z stick med feks Homeseer Z-flash eller må man bruke de z wave usb de selger? Ser ut som alt fungerer slik det skal på 2.6 med Home Assistant. Men sikkert greit å ha siste versjon.

Ser den innebygde temp sensoren er like ubrukelig som før. Har noen steder hvor det ikke er gulvsensor. Når de står på går temperatur rett opp 5-6 grader pga intern varme. Helt ubrukelig så rart det i det hele tatt er en mulighet. Må få ordnet gulvsensor eller ekstern føler. 

Lurer på det samme, hadde tenkt å kjøpe meg en z stick fra aeotec og så oppdatere de gjennom Homeseer og z-flash, er det mulig?
Forstod ikke helt denne: https://homeseer.com/compare-z-wave-interfaces/ 

 

Dennis, syntes du romføleren var så elendig? Jeg har ikke gulvføler heller (men skal ha det når vi river flisene og legger parkett), men jeg målte ved å sette 4 sensorer (2 på hver side av rommet), 2 fibaro sensorer og 2 aeon multisensor 6. Tok gjennomsnittet her, og sammenlignet med zhterm2, og ztherm2 visste det bare 0.7 grader for mye, så korrigerte ned med -0.5 grader. Dette var etter de hadde stått på også. Det jeg dog har lagt merke til at den viser å vise høyere temp om kvelden enn på dagen. Men det kan jo være reelt, jeg skal teste mer med sensorer som står i rommet og sammenligne med det ztherm2 viser

Syntes det uansett er klart bedre enn effektregulator (som jeg hadde fra før), fordi de står jo på uansett hvor varmt det er i rommet.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Moskus said:

Var det ikke noen her som sa at man måtte bruke kabel på Z-TRM2?

Ah, æsj, det har gått meg hus forbi, trodde det var til gen1 utgaven. Balle.

Trodde OTA begynte å bli standard, snakket forøvrig med heatit før helga, og de sa de skulle legge ut firmware og tekst på hvordan man oppdaterer firmwaren. Så må vel krype til korset og kjøpe meg en kabel

Endret av henrikhoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller vent her litt (ikke meningen å gå offotpic), men jeg pratet jo med en fyr på slack om dette for noen dager siden:

Copy/paste:
"i guess you could probably use a z-stick also. I have a rpi with a razberry2 zwave controller on. Running Z-Way (z-wave.me). Zway supports ota upgrade. 

Thermofloor gave me access to the ota file on a google disk. I could probably email the link to you."

 

Virker jo som ikke han har brukt noe kabel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet Z-flash for en 1.5 mnds siden, den har bug så den klarer ikke å flashe ztrm2 , HS skal komme med fiks men gav opp og brukte z-way.

Trenger ikke å bruke z-flash. Bare åpne robot device så står det firmware update. Velg fil, kjør og vent i 10 minutters tid
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, henrikhoe skrev:

Lurer på det samme, hadde tenkt å kjøpe meg en z stick fra aeotec og så oppdatere de gjennom Homeseer og z-flash, er det mulig?
Forstod ikke helt denne: https://homeseer.com/compare-z-wave-interfaces/ 

 

Dennis, syntes du romføleren var så elendig? Jeg har ikke gulvføler heller (men skal ha det når vi river flisene og legger parkett), men jeg målte ved å sette 4 sensorer (2 på hver side av rommet), 2 fibaro sensorer og 2 aeon multisensor 6. Tok gjennomsnittet her, og sammenlignet med zhterm2, og ztherm2 visste det bare 0.7 grader for mye, så korrigerte ned med -0.5 grader. Dette var etter de hadde stått på også. Det jeg dog har lagt merke til at den viser å vise høyere temp om kvelden enn på dagen. Men det kan jo være reelt, jeg skal teste mer med sensorer som står i rommet og sammenligne med det ztherm2 viser

Syntes det uansett er klart bedre enn effektregulator (som jeg hadde fra før), fordi de står jo på uansett hvor varmt det er i rommet.
 


Ja synes de var helt ubrukelig etter de har stått på en stund. Da ligger den type 4-5 grader over faktisk temp, det er den for stua som trekker ca 2800W. De andre to ser ut som fungerer ok og bruke den innebygde på da de bare ligger litt over. 
Endte opp med å sette de i stue, spistestue og kjøkken til effektregulator og styre de av og på fra Home Assistant basert på Aeotec temperatur sensorene jeg har fra før der. Blir en midlertidig løsning fram til jeg får montert gulvsensorer her også. Men det lille jeg har fått testet det slik til nå så fungerer det overraskende bra. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder firmware update, er det noen som har fått til å oppdatere boot loaderen?
Jeg ser det er vesentlige forskjeller på de, så jeg tror det burde også være oppdatert, men jeg får feilmelding i Homeseer, at det ikke er en hex fil.2018-08-25_1523.thumb.png.07a3a87920f86250be75ab2db54efa47.png

 

Her er noen av forskjellene mellom 2.09 og 2.11 boot loader

Boot_loader_2_09.thumb.png.0ba96646b96f545092824302f7798031.png

 

 

Boot_loader_2_11.thumb.png.402bc45be62f1146e1abf516462a8288.png

Endret av Frankis78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.