Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

System som ser individuell belastning


Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt effergy en stund som eneste måling, og er ikke særlig fornøyd. Ams sin måling er jo bare inntak og sier ikke noe om finforbruket, ei har jeg lyst til å montere store dongler på hver plugg.

 

Er det noen som har testet smappee https://www.smappee.com/be_en/energy-monitor som påstår de kan detektere forbruk på enheter uten energimåler pr enhet.

 

Finnes det evt zwave stikkontakter (ikke de en plugger i, men hele enheter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har smappee i sikringsskapet, og har hatt det i et drøyt år. Jeg kan se instantanforbruket på app på telefonen med et par sekunders forsinkelse. Jeg laster ned 5-minuttsdata til OpenHAB via skyløsningen til smappee. 

 

Smappee forsøker også å se individuelle laster gjennom signalanalyse. Til en viss grad fungerer det, men ikke alt blir gjenkjent i en enebolig. Du må også gjøre en del detektivarbeid for å finne ut hva Smappee faktisk har funnet. Kanskje enkelt i en leilighet, litt for mye jobb i en enebolig. Det er heller ikke presist eller pålitelig nok til å bruke enhetsgjenkjenningen i automasjonssammenheng, du kan ikke være sikker på at du ikke mister noen av hendelsene (enten en av eller en på f.eks.). Hvis to laster skrus på samtidig f.eks, så kan man ikke forvente at signalanalyse skal klare plukke de opp. Den estimerer effekten på hver av enhetene, men nøyaktigheten her er nok på +/- 5-10% tipper jeg. Avvik på totalforbruk er i størrelsesorden 1%.

 

Jeg er forsåvidt fornøyd nok. Men det gjelder å ikke ha for høye forventninger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, berland said:

Jeg har smappee i sikringsskapet, og har hatt det i et drøyt år. Jeg kan se instantanforbruket på app på telefonen med et par sekunders forsinkelse. Jeg laster ned 5-minuttsdata til OpenHAB via skyløsningen til smappee. 

 

Smappee forsøker også å se individuelle laster gjennom signalanalyse. Til en viss grad fungerer det, men ikke alt blir gjenkjent i en enebolig. Du må også gjøre en del detektivarbeid for å finne ut hva Smappee faktisk har funnet. Kanskje enkelt i en leilighet, litt for mye jobb i en enebolig. Det er heller ikke presist eller pålitelig nok til å bruke enhetsgjenkjenningen i automasjonssammenheng, du kan ikke være sikker på at du ikke mister noen av hendelsene (enten en av eller en på f.eks.). Hvis to laster skrus på samtidig f.eks, så kan man ikke forvente at signalanalyse skal klare plukke de opp. Den estimerer effekten på hver av enhetene, men nøyaktigheten her er nok på +/- 5-10% tipper jeg. Avvik på totalforbruk er i størrelsesorden 1%.

 

Jeg er forsåvidt fornøyd nok. Men det gjelder å ikke ha for høye forventninger.

Høres litt ut som du sier det er mer et leketøy enn noe som faktisk kan bli brukt? 

 

Ikke vits å kaste bort pengene på noe som ikke er brukbart da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.