Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kommer ikke inn via IP


Tor Aage

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere også skrevet om problemet med å logge seg direkte på maskina som kjører HS. Tidligere kunne jeg taste inn IP-adressen, og gjøre endringer og lignende. Men brått kunne jeg ikke det, og må kjøre TeamViewer for å gjøre endringer, eller bruke 4G/Mobilt bredbånd. 

 

For en stund tilbake sluttet også HSTouch å fungere. Også dette når jeg var logget på hjemmenettet. Logger jeg av dette og bruker 4G, fungerer det. 

 

Så skal jeg slå av eller på noe via HSTouch, må jeg først logge av nettet hjemme, åpne HSTouch, gjøre endringer.. tungvint !

 

noen som har en idé hva dette skyldes ?

Endret av Tor Aage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, ZoRaC skrev:

Funker HSTouch på en annen enhet?

Får du åpnet webgrensesnittet nå?

Får ikke åpner webgrensesnittet direkte via ip-adresse når jeg er hjemme, og HSTouch virker heller ikke på andre enheter - så lenge man er på hjemmenettverket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tor Aage skrev:

Eksternt skrivebord (TeamViewer) går bra

 

Jeg tenkte på Windows sin eksternt skrivebord - for å sjekke om det bare er HomeSeer sine tjenester som ikke virker. :) 

 

9 minutter siden, Tor Aage skrev:

Lokal IP satt til den maskinen. Før kom jeg direkte inn i webgrensesnittet .. men plutselig ikke. 

 

Så når du er hjemme så bruker du den IPen i både webgrensesnitt og HSTouch? Og fra 4G bruker du WAN-IPen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Jeg tenkte på Windows sin eksternt skrivebord - for å sjekke om det bare er HomeSeer sine tjenester som ikke virker. :) 

 

 

Så når du er hjemme så bruker du den IPen i både webgrensesnitt og HSTouch? Og fra 4G bruker du WAN-IPen?

Ble mye uforståelig her ;)

Usikker på hva jeg bruker i HSTouch. Der åpner jeg bare appen... åpner bare appen på 3G/4G også..

 

men det som nå er rart.. rarere... er at jeg i går kveld for moro skyld prøvde IP-adressen og HSTouch mens jeg var logget på wifi hjemme... og det fungerte. Klarte å endre ting i webgrensesnittet og legge til eventet og lignende. Men kun fra mobil. Prøvde jeg det samme fra datamaskin kom jeg ikke inn. 

Dette fungerte helt til nå i dag..

 

Men, mens jeg var i webgrensesnittet nå nettopp, og lukket en event for å åpne en ny, sluttet det å virke igjen. Kommer ikke inn via IP, og ikke i HSTouch så lenge jeg er på wifi hjemme.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det se ut som om jeg har funnet ut noe, i forhold til disse problemene...

 

En kort historie lang...

 

I går kveld flyttet jeg en Fibaro Wallplug fra kontakten til TV, til kontakten for lading av elbil, for å bare se forbruk en kort periode.. rett ved siden av wallpluggen, sto strømmen til PhilipsHUE bridgen. Og etter at jeg flyttet Wallpluggen, fungerte HSTouch fra telefonen, og også å logge seg direkte på IP-adressen til webgrensesnittet til HomeSeer. Jeg tenkte ikke noe mer over det da, annet enn at det var flott, for da kunne jeg fikle litt med systemet etter leggetid..

 

Men i går kveld fikk jeg ikke lys på garderobe og vaskerom når jeg gikk inn, og der er det HUEMotion som står for jobben, men det var såpass seint at jeg tenkte å begynne feilsøking i dag tidlig.

 

Jeg fant etterhvert ut at i det jeg flyttet / tok ut Wallplugen til Fibaro i går, kom jeg borti strømpluggen til HUEBridge også. Denne har utskiftbare pinner, så jeg hadde skjøvet den der klumpen overfor pinnene litt til side, slik at det ikke var kontakt.

Jeg satte denne på plass, og HUEBridge lyste opp igjen, og lyste også da etterhvert opp vaskerommet.

 

Men MENS jeg sjekket lyset på vaskerommet, var jeg også inne i webgrensesnittet til HomeSeer via telefonen for å se om det skjedde noe der, og plutselig ble jeg kastet ut, og fikk ikke kontakt igjen.

En kort formiddagstur ute med familien for å få litt frisk luft endte med at jeg brått fikk en mistanke om at det var HUEBridge som var kilden.

 

Vel hjemme trakk jeg ut strømmen til Philips igjen, ventet litt, og vips hadde jeg kontakt med både HSTouch via appen, webgrensesnittet via iphone, OG det fungerte på MACèn også...

 

For å sjekke om dette var tilfeldig, satte jeg i strømmen igjen, og noen sekunder senere hadde jeg ikke kontakt med noen av systemene så lenge jeg var koblet til hjemmewifi. Koblet til mobilnettet, får jeg kontakt med HSTouch-appen.

 

Trakk ut strømmen, og det tok noen sekunder - så hadde jeg igjen kontakt med alt....

 

Men HUEBridge har egen IP som ikke er i konflikt med noen andre,  den ligger like nært routeren som den alltid har gjort, og rett ved den ligger Raspberry PI som den alltid har gjort.. men det er relativt sikkert at det er Philips HUE-bridgen som tuller til systemet - spørsmålet er bare HVORFOR?

 

Men nå går nok Philips en kjip framtid i møte, der livet består av å se innsiden av en skuff.. :-P

 

 

EDIT: Jeg (og svigerfar) hadde en mistanke om IP-konflikt, men Bridgen har en egen IP, som jeg ikke finner at noen andre enheter bruker..)

 

Endret av Tor Aage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig ut som IP-konflikt, kan ikke skjønne hva annet det kan være... kan du dobbelsjekke IP på HS og Hue-bridge?

 

Hvis du trekker ut nettverkskabelen til Hue-bridge, fungerer HS da? Hva om du bytter port på ruteren/switchen på HS/Hue?

 

En annen løsning på problemet ditt kan være å bruke MyHS i stedet for IP-forwarding i ruteren. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, ZoRaC skrev:

Det høres veldig ut som IP-konflikt, kan ikke skjønne hva annet det kan være... kan du dobbelsjekke IP på HS og Hue-bridge?

 

Hvis du trekker ut nettverkskabelen til Hue-bridge, fungerer HS da? Hva om du bytter port på ruteren/switchen på HS/Hue?

 

En annen løsning på problemet ditt kan være å bruke MyHS i stedet for IP-forwarding i ruteren. :) 

HS og Hue-bridgen har forskjellig IP, men kan sjekker om det samme skjer hvis jeg bare trekker ut nettverkskabelen og evt bytter plass på kablene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

Det høres veldig ut som IP-konflikt, kan ikke skjønne hva annet det kan være... kan du dobbelsjekke IP på HS og Hue-bridge?

 

Hvis du trekker ut nettverkskabelen til Hue-bridge, fungerer HS da? Hva om du bytter port på ruteren/switchen på HS/Hue?

 

En annen løsning på problemet ditt kan være å bruke MyHS i stedet for IP-forwarding i ruteren. :) 

Prøvde tidligere også å bruke myHS, og det fungerte - så lenge jeg ikke var på hjemmenettet mener jeg å huske. Men kan sjekke litt mer senere i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.