Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Brannvarsling for garasje


olei

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er i ferd med å bygge ny garasje. Her vil det i perioder bli utført en del varme arbeider, og jeg ønsker derfor en slags brannvarsling.

 

Det jeg ønsker er;

- Røykvarslere plassert i fire soner

- Varsling til mobiltelefon via wifi

- Mulighet til å deaktivere/aktivere branndetektorene enkelt (under varme arbeider) - helst via bryter, evt. mobiltelefon

 

Jeg tok kontakt med ELdirekte som anbefalte meg Fibaro Home Center Lite og tilhørende Fibaro røykvarslere (batteri). Jeg har nå kjøpt disse, men jeg tolker det slik at deaktivering/aktivering av røykvarslerne ikke vil fungere som ønsket da disse normalt sett vil være i "sovemodus" og oppdatere seg raskt nok ved evt endringer av paramtere (av/på).

 

Har jeg forstått dette rett? Finnes det andre alternativer som egner seg bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer nok. Du styrer ikke brannvarslerne.

Det er heller ikke meningen. I de aller fleste tilfeller skal de være på, og er vel egentlig ikke laget for å kunne skrus av. Har de til og med parametre for å skru seg av...?

 

Det finnes alternativer, men jeg vet ikke om de fungerer slik du har tenkt deg det, eller om de er kompatible med Fibaro Home Center.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELdirekte mente hvertfall jeg kunne deaktivere denne typen.

Sitat

12. BASIC OFF frame value
BASIC OFF frame is sent in case of Fire Alarm cancellation. Its value is defined by
the parameter.
Available settings: 0-99, 255
0 - turn off the device
1-99 - set the device to 1-99%
255 - set the last status
Default setting: 0 (turn off the device)
Parameter size: 2 [bytes]

 

 

Hvilke alternativer har jeg? Jeg får evt returnere det jeg allerede har kjøpt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, olei skrev:

ELdirekte mente hvertfall jeg kunne deaktivere denne typen.

 

 

Hvilke alternativer har jeg? Jeg får evt returnere det jeg allerede har kjøpt. :)

 

Det der er vel for å avstille alarmen når den allerede er utløst? For den er jo default 0...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Det der er vel for å avstille alarmen når den allerede er utløst? For den er jo default 0...

Det har jeg aldri tenkt over, du har nok helt rett! Dette blir returnert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nest Protect gikk jeg for etter å ha testet bla Fibaro sine som gikk i retur siden de mangler funksjonalitet og to av de gikk av flere ganger uten noe grunn type midt på natten (virker som de har høy feil %). Testet med røyk under og Fibaro brukte over dobbelt så lang tid enn Nest på å varsle også. 

 

Har en Nest protect i garasjen også selv om det er co varsel, ikke gått av ved feil/eksos. Har en elbil og en bensinbil i garasjen.  Nest protect lot seg integrere lett mot Home Assistant på ca 5 min, så jeg har status også der som kan kobles mot andre automasjoner. Vet ikke hvordan det er med Fibaro home center. Er vel mulig litt låst der? 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.