Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problemer med lesing HAN/M-Bus


Anbefalte innlegg

Jeg har kikket litt på denne disse trådene for lesing av HAN.

 

Jeg har endt opp med å bruke en ferdig M-Bus til TTL modul fra aliexpress koblet til en ESP-8266 ESP-01 versjonen med RoarFred sin Arduino kode:

https://www.aliexpress.com/item/TSS721-Module-Board-M-BUS-To-TTL-with-RX-TX-Indicator-STM32-Development-Board-Free-Shipping/32751482255.html

 

Dette fungerer feldig fint på det korte meldingene med kun Power(W) sendingene fra HAN koblingen, men når de lengre meldingene med strøm/spenning så feiler 1/3 av meldingene av å bli lest av ESP modulen. Jeg har aldri fått lest kWh meldingene fra HAN koblingen.

 

Etter å ha sjekket litt med oscilloscope så fikk jeg se dette som er på bildet:

Her ser vi øverst signalet direkte på HAN koblingen (M-Bus).

Nederst TTL singalet ut fra M-bus til TTL konverteren.

 

Her ser det ut som at konverteren ikke klarer å lage TTL signalet mot slutten av meldingen.

Mot slutten så halveres spenningen på signalet fra 5V til ca 2.2v. Dette er litt for lavt for at ESP modulen detekterer signalet.

 

Er det noen der ute som kan gi meg noen tips på hva jeg kan sjekke for å få konverteren til å fungere ordentlig? 

 

 

 

DSC_0152.JPG

Endret av Vegard S
Bildet fungerte ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opplevde samme problemet som deg. Klarer ikke å lese inn på RX. Virker som signalet "dør ut".

 

Løsningen min ble å koble til GPIO13 (D7) og kalle Serial.swap() for å benytte UART2. 

 

Hvis du vil kan du også sjekke mot GPIO02, siden denne er koblet til den blå lysdioder.

 

Edit: Jeg bruker Nodemcu esp-12e. Det er ikke sikkert det med dioden stemmer, men test likevel å koble til en annen GPIO og sjekk spenning på nytt.

Endret av Blip!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2018 den 21.09, Blip! skrev:

uker Nodemcu esp-12e. Det er ikke sikkert det med dioden stemmer, men test likevel å koble til en annen GPIO og sjekk spenning på n

 

Okay, det skal jeg prøve. Jeg bruker en ESP-01 så den er ikke tilgjengelig. Skal se om jeg får kjøpt meg en annen enhet som GPIO13 er tillgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
På 21.8.2018 den 21.09, Blip! skrev:

Løsningen min ble å koble til GPIO13 (D7) og kalle Serial.swap() for å benytte UART2. 

 

Hei kan du poste et eksempel hvor du la inn dette? Har du aktivert debugger i koden? Jeg tenker også å bruke NodeMCU til å lese av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.