Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro dimmer 2 - hva betyr egentlig parameter 2?


henrikhoe

Anbefalte innlegg

Jeg har to like taklamper med fibaro dimmere bak. Med lik pære. 

 

Den ene har N leder den andre ikke. Den ene rapporter 14W forbruk den andre 11W. Lyset ser like sterkt ut.

 

ser at parameter 2 på den med 2 wire har satt parameter 2 til 53. Og den med N har parameter 2 satt til 84.

 

jeg sliter med å forstå hva parameter 2 er for noe. Virker jo som det er maks lys styrke men det kan ikke være riktig. Parameter 1 er forøvrig 1 på begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
39 minutes ago, Moskus said:

Det er ikke farlig. Kalibreringen er kun en (kvalifisert?) gjetning fra Dimmer2, hvis du vil overstyre den så gjør du det med god samvittighet. :) 

Supert!

Stusset på hvorfor det var så dårlig lys i mange lamper, men etter å ha sjekket parameter 2, så skjønner jeg nå litt mer hvorfor.

Mange lamper hadde mellom 60~80%.

 

Så kan jo bli vesentlig bedre nå hvis jeg setter de til 99%! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Moskus said:

Ja, det kan det bli. Men det kan også være at det ikke skjer noe med lysstyrken mellom 90% og 100% (On) hvis du makser parameter 2. Det er det autokalibreringen skal prøve å finne ut, men det er ikke alltid den vet best. ;) 

Hvis x lampe har parameter 2 satt til fks 50. Er en 6w lampe. Og jeg setter/prøver å sette parameter 2 til 70 så begynner lampen å blinke. Hva signaliserer blinkingen? For mye volt i kretsen? Testet uten dimmer med vanlig av/på bryter og lyset er IKKE sterkere. Har også på andre lamper som har fått parameter 2 stilt til 70, økning her gjorde ikke at lyset blinket men set ingen endring fra 70 til 95 fks.

 

jeg snakket forøvrig med fibaro om dagen. Og da sa de at parameter 2 egentlig bare forteller hvor mye volt som behøves i kretsen. Alt over fks 50% i mitt tilfelle er overflødig hvis kalibreringa har gjort en god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du må eksperimentere med leading vs. trailing edge.

 

24 minutter siden, henrikhoe skrev:

Alt over fks 50% i mitt tilfelle er overflødig hvis kalibreringa har gjort en god jobb.

Ja, det er akkurat dette "hvis"-et som er interessant. Fibaro sin kalibrering er god, men ikke perfekt. Man kan faktisk få bedre resultater av å kalibrere flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.