Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fysisk zwave dimmer


aleks

Anbefalte innlegg

On 7/11/2018 at 08:02, Moskus said:

Hvis du skal ha skru-hjul, så kan du vente på denne: https://www.heatit.com/z-wave/heatit-z-dim/

 

Hvis ikke: Kjøp en Fibaro Dimmer 2 og sett en vanlig bryter foran. ;)

 

De dimmerne er vel ikke på markedet enda?

 

Fungerer fibaro zwave dimmerne i serie mellom vanlig Elko dimmer og led/lampe? Blir ikke plass bak dimmerne siden de bygger ut mye, så alternativet er fibaro zwave dimmer i første spot kasse hvis de kan reagere på dimmeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, aleks skrev:

De dimmerne er vel ikke på markedet enda?

Nix. Derfor sa "vente"… ;)

 

6 timer siden, aleks skrev:

Fungerer fibaro zwave dimmerne i serie mellom vanlig Elko dimmer og led/lampe?

Nei. Du må fjerne den eksisterende dimmeren, de kan ikke kobles sammen. 

Men du kan erstatte den med vanlige trykknapper og en puls-fjær. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh. Kjedelig. 

 

Kjøpte en dimmer 2 og fjær, men ærlig synes jeg det ser litt gammeldags ut :/ usikker på om jeg ønsker å utvide og fjerne flere dimmere med skru til brytere, virker som å gå tilbake i tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, aleks skrev:

Kjøpte en dimmer 2 og fjær, men ærlig synes jeg det ser litt gammeldags ut :/

Du kunne jo for eksempel satt på Elko Plus, så ser det fort litt bedre ut. ;) 

 

10 timer siden, aleks skrev:

usikker på om jeg ønsker å utvide og fjerne flere dimmere med skru til brytere, virker som å gå tilbake i tid

Du går jo fremover i tid. Dimming er noe automatikken tar seg av, man gjør jo ikke manuelt dimme-arbeid hvis man kan unngå det. ;)

 

Det nærmeste vi kommer til å trykke på en bryter (eller skru på en dimmer) er å si "Alexa, set the living room light to 35%". Ellers har man jo touch-skjermer på strategiske steder. Bryterne er der bare i nødsfall, eller man har besøk som ikke er vant til automasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

Du kunne jo for eksempel satt på Elko Plus, så ser det fort litt bedre ut. ;) 

 

Du går jo fremover i tid. Dimming er noe automatikken tar seg av, man gjør jo ikke manuelt dimme-arbeid hvis man kan unngå det. ;)

 

Det nærmeste vi kommer til å trykke på en bryter (eller skru på en dimmer) er å si "Alexa, set the living room light to 35%". Ellers har man jo touch-skjermer på strategiske steder. Bryterne er der bare i nødsfall, eller man har besøk som ikke er vant til automasjon.

Du har rett. Jeg er ikke så vant med å bruke Alexa til alt enda. 

 

Elko er jo for rikmannsfolk. Er urimelig dyrt og integrerer vel dårlig utenfor deres egne huber? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, aleks skrev:

Elko er jo for rikmannsfolk. Er urimelig dyrt og integrerer vel dårlig utenfor deres egne huber? :/

 

Elko Pluss er bare en dum (penere) bryter. :) 

 

Elko RF kan integreres med f.eks ConBee/deCONZ. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:

 

Elko Pluss er bare en dum (penere) bryter. :) 

 

Elko RF kan integreres med f.eks ConBee/deCONZ. :) 

 

Ah du tenker på vanlige 1-pol brytere med litt penere design enn de "vanlige"

 

Blir fort en del penger ut med Elko RF - ca 1500 - 2200, vs 600 for fibaro + 1-pol  - Er vel en prioriteringssak :/

deConz er mulig - kjører Homey med Home Assistant avlastning som jeg har ConBee på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, aleks skrev:

Blir fort en del penger ut med Elko RF - ca 1500 - 2200, vs 600 for fibaro + 1-pol  - Er vel en prioriteringssak :/

 

Jeg hadde gått for Fibaro Dimmer 2 med vanlige brytere foran, ingen tvil! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Litt av problemet med å gå vekk fra skru-dimmere eller at man ikke får tak i z-wave-dimmere som har dedikerte opp/ned- og av/på-brytere som passer i eksisterende elko-rammer gjør at det skjelden blir særlig høy WAF på løsningen. Når det blir visuelle og praktiske endringer fra et tradisjonelt anlegg blir det ofte til mye irritasjon blandt brukerene. Den beste hjemmeautomasjonen er, etter min mening, en løsning som forenkler hverdagen uten at det krever opplæring eller endring i vaner hos brukere. Mangel på fjernstyrte skrudimmere er et problem i så hen seende.

Jeg er ikke veldig fan av propreitære løsninger som TRÅDFRI, men kom over denne så det burde jo ikke være umulig å få til noe tilsvarende med Z-wave.
https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80349888/

I værste fall får man prøve å bygge en :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 1v4r skrev:

Det nærmeste jeg har kommet borti så langt har vært denne: https://www.sedevices.no/brytere/smartly-multihjul men det lukter propreitert dyrt snusk og inkompabilitet med annet utstyr lang vei. Noen som har nærmere kjennskap til dette?

Den fungerer visstnok som en hvilken som helt Z-wave dimmer, men koster sprøtt mye.

 

Venter enda på Z-dim og Qlight.... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2018 den 12.39, 1v4r skrev:

Litt av problemet med å gå vekk fra skru-dimmere eller at man ikke får tak i z-wave-dimmere som har dedikerte opp/ned- og av/på-brytere som passer i eksisterende elko-rammer gjør at det skjelden blir særlig høy WAF på løsningen. Når det blir visuelle og praktiske endringer fra et tradisjonelt anlegg blir det ofte til mye irritasjon blandt brukerene. Den beste hjemmeautomasjonen er, etter min mening, en løsning som forenkler hverdagen uten at det krever opplæring eller endring i vaner hos brukere. Mangel på fjernstyrte skrudimmere er et problem i så hen seende.

Jeg er ikke veldig fan av propreitære løsninger som TRÅDFRI, men kom over denne så det burde jo ikke være umulig å få til noe tilsvarende med Z-wave.
https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80349888/

I værste fall får man prøve å bygge en :P

IKEA gjør det ikke enklere for å kalle en kontroller - "trådløs dimmer". Og p/idag finnes noe liknende med Z-Wave: https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/865-veggkontroller-psr07.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, hkmod25 skrev:

IKEA gjør det ikke enklere for å kalle en kontroller - "trådløs dimmer".

Dette har vi snakket om før. Joda "kontroller" er teknisk sett riktig, men folk flest bryr seg ikke om semantikk. ;)

 

Synd denne ikke bruker batteri. Men hvorfor er den utsolgt @hkmod25? Kommer det ny modell?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Moskus skrev:

Spennende! Når er "ikke så lenge"?

Vi bygger på huset og skal lukke veggene rett over nyttår... ;) 

Kan vel undersøke om mer presis dato...

Ellers det kommer nye 230V veggkontrollere (både Z-Wave S2 og ZigBee 3.0) for: Single Color, CCT Color, RGB+WC/WW Color.

Mange forskjellige batteridrivende kontrollere (både Z-Wave S2 og ZigBee 3.0)...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Kjenner litt på samme problemet.  Har ikke noe automatisering av lys enda  - og når jeg skal bevege meg dit så prøver jeg å lete ett noen z-wave enablede dimmere som fortsatt har en fysisk bryter som kan skru lyset av og på ihverfall (+ evt. dimmes)  uten at det behøver å være tilkoblet noen admin hub.     

 

Jeg ser for meg det som nødvendig både for WAF....men også som en sikkerhet for  kunne skru på lyset selv om rasberryen er død...

 

Noen som har funnet en løsning ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Terje2 skrev:

prøver jeg å lete ett noen z-wave enablede dimmere som fortsatt har en fysisk bryter som kan skru lyset av og på ihverfall (+ evt. dimmes)  uten at det behøver å være tilkoblet noen admin hub.     

 

Alle mine kan det. Fibaro Dimmer 2 med vanlig toveis Elko-bryter foran. :) Ingen av oss bruker andre brytere enn på soverommet, men WAF er på topp - selv uten vrihjul. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

 

Alle mine kan det. Fibaro Dimmer 2 med vanlig toveis Elko-bryter foran. :) Ingen av oss bruker andre brytere enn på soverommet, men WAF er på topp - selv uten vrihjul. :) 

 

Ok.   jeg har ikke satt meg inn i hvordan dette settes opp ordentlig - så mulig et dumt spørsmål: 

 

Hvordan kobler du dette da ? 

Er det en av/på bryter (vanlig bryter) foran dimmeren som sette strøm på og av til lysene uavhengig av dimmeren ?  

Vil det ikke være mulig å skru av lyset med zwave kommando til dimmeren ? Står ikke da bryteren "på",  selv om lyset er av  ( eller motsatt ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Terje2 skrev:

Hvordan kobler du dette da ? 

Er det en av/på bryter (vanlig bryter) foran dimmeren som sette strøm på og av til lysene uavhengig av dimmeren ?  

Vil det ikke være mulig å skru av lyset med zwave kommando til dimmeren ? Står ikke da bryteren "på",  selv om lyset er av  ( eller motsatt ?)

 

Det er en vanlig av/på-bryter med en fjær bak vippen på «på-siden». Jeg har brukt doble brytere over alt - den ene styrer da lyset og den andre sender et signal til sentralen (som jeg kan bruke til hva jeg vil). Det er også mulig at den andre vippen styrer et annet lys trådløst (f.eks en annen Dimmer 2 i samme rom). Dimmeren har alltid strøm - bryteren sender bare et av/på-signal til den, den bryter aldri strømmen. Så du styrer den likt fra z-wave sentralen og bryteren, de styres uavhengig av hverandre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.