Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Forlenge usb


Anbefalte innlegg

For å unngå komplikasjoner med ser2net etc ønsker jeg å kjøre aktiv USB til en sentral plass i huset, ca 20-30m.

 

Noen erfaringer med slike kabler?

 

Finnes det evt noe som kan kjøres på nettet på et eget vlan? Da hadde jeg sluppet en ekstra kabel. Kjører fiber rett inn i en edgerouter så har mye å leke med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, aleks skrev:

For å unngå komplikasjoner med ser2net etc ønsker jeg å kjøre aktiv USB til en sentral plass i huset, ca 20-30m.

 

Jeg har kjørt ser2net i 1,5 år nå - ingen nedetid/problemer. :) 

 

12 timer siden, aleks skrev:

Finnes det evt noe som kan kjøres på nettet på et eget vlan? Da hadde jeg sluppet en ekstra kabel.

 

Det finnes USBoverIP-bokser, men de er ganske dyre. De er i praksis små Linux-bokser som kjører ser2net (eller noe lignende). 

 

Husk også at USB-over-nettverkskabel ikke er det samme som USB-over-IP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt så store problemer med ser2net/usbip/virtualhere eller andre ting som går over samme protokoll, men det legger til en ekstra kompleksitet til systemet. Jeg har en server med 100GB ram etc som kan enkelt drive nettverk på stickene, holde kontroll etc - derfor tenkte jeg det trolig kunne være den beste løsningen å koble en USB direkte til serveren enn å bruke en PI med ser2net.

 

Da står jeg med tre opsjoner

1. Kjøre videre med ser2net, noe som fungerer for nå, men legger på en ekstra kompleksitet

2. Kjøpe en 30m aktiv USB-kabel i Norge til ca 600

3. Kjøpe en billig USB til ethernet-dongler på ebay til 50 kroner - spørsmålet er om dette har noe å si på effektiviteten vs fysisk usb-kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, aleks skrev:

derfor tenkte jeg det trolig kunne være den beste løsningen å koble en USB direkte til serveren enn å bruke en PI med ser2net.

Motsatt er enklest, iallfall om du virtualiserer. :) 

 

17 timer siden, aleks skrev:

spørsmålet er om dette har noe å si på effektiviteten vs fysisk usb-kabel.

Over Ethernet gir vesentlig lenger rekkevidde for USB, som ellers stort sett er maks 5 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 23.7.2018 den 10.59, Moskus skrev:

Motsatt er enklest, iallfall om du virtualiserer. :) 

 

Over Ethernet gir vesentlig lenger rekkevidde for USB, som ellers stort sett er maks 5 meter.

Hvor finner jeg slike? Fant ikke noe "vettug" når jeg søkte... sikkert brukt feil søkeord.

 

Endret av Tukun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.