Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp til første prosjekt


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å pusse opp leiligheten rom for rom, og gjøre den smart underveis. Jeg har noen konkrete spørsmål til slutt i innlegget, men tar også åpent i mot andre generelle anbefalinger. 

 

Første rom ut er gangen, hvor jeg har planer om å lekte ned og montere spotter. Jeg tenker også å kjøpe smarte termostater til radiatorer (fjernvarme) og til varmekablene på badet med det samme, samt fibaro dimmer 2 noen andre steder i leiligheten.

 

Sentral: Futurehome

 

Termostater til radiatorer: Danfoss Living Connect 13

Termostat til varmekabler bad: Heatit Z-Therm 2

 

Gang:

Fibaro Dimmer 2

Fibaro Dimmer Bypass 2

Aeotec Multisensor 6

Recessor til Multisensor 6

Basalte EVE veggfeste for iPad

Danalock V3

 

Spørsmål

- Er det noen av disse produktene som sterkt frarådes?

- Jeg finner ikke produkter for å gi strømforsyning til innfelt Aeotec Multisensor og iPad som er skjult. Hva søker jeg på for å finne det? Er det noen som har erfaring med å koble Aeotec Multisensor til strøm? Har prøvd å søke på forskjellige varianter av 230v-USB.

- Hvordan vet jeg om jeg trenger bypass? Er det like så greit å bare kjøpe det så man er sikker?

- Er det så enkelt som at elektrikeren kobler til fibaro dimmer 2 og en impulsfjær på eksisterende brytere der man ønsker å automatisere lyset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, JohnGalt skrev:

- Er det noen av disse produktene som sterkt frarådes?

 

Husk at FutureHome ikke støtter annet det de spesifikt har implementert støtte for. De fleste andre sentraler fungerer med alt som er Z-wave. Så sjekk at det du vil bruke faktisk er støttet!

Jeg tror kanskje også FutureHome vil bli for "enkel" etter en stund og at du ikke kommer til å få satt opp de automasjonene du ønsker. Men, det fine med Z-wave er jo at det er enkelt å bytte sentral senere. :) 

 

10 timer siden, JohnGalt skrev:

- Jeg finner ikke produkter for å gi strømforsyning til innfelt Aeotec Multisensor og iPad som er skjult. Hva søker jeg på for å finne det? Er det noen som har erfaring med å koble Aeotec Multisensor til strøm? Har prøvd å søke på forskjellige varianter av 230v-USB.

 

Det var en egen tråd på forumet her, der noen hadde laget en løsning for å enkelt distribuere 5v til slike, men jeg finner ikke igjen tråden. :( Kanskje noen andre her finner den?

 

10 timer siden, JohnGalt skrev:

- Hvordan vet jeg om jeg trenger bypass? Er det like så greit å bare kjøpe det så man er sikker?

 

Godt spørsmål! Jeg har 2 bypass liggende i skuffen, har ikke hatt bruk for det noe sted enda... :P Men ja, sikkert like greit å gjøre som meg likevel - kjøpe et par stk og ha klar i tilfelle du må få elektrikeren til å montere det når han er der. Kjipt (dyrt) å få han tilbake senere for å ettermontere!

 

10 timer siden, JohnGalt skrev:

- Er det så enkelt som at elektrikeren kobler til fibaro dimmer 2 og en impulsfjær på eksisterende brytere der man ønsker å automatisere lyset?

 

Ja. Bare pass på maks last, at det ikke er flere forskjellige lyskilder og at bryteren ikke går til en eller annen stikkontakt du fortsatt skal bruke... ;) 

Jeg har byttet til 2-veis brytere over alt der jeg har fått satt inn Fibaro Dimmer 2. Da står jeg fritt til å bruke vippe nr 2 til hva som helst. :) Dessverre mener jeg å ha lest at det ikke støttes av FutureHome, men jeg kan ta feil.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:

 

Husk at FutureHome ikke støtter annet det de spesifikt har implementert støtte for. De fleste andre sentraler fungerer med alt som er Z-wave. Så sjekk at det du vil bruke faktisk er støttet!

Jeg tror kanskje også FutureHome vil bli for "enkel" etter en stund og at du ikke kommer til å få satt opp de automasjonene du ønsker. Men, det fine med Z-wave er jo at det er enkelt å bytte sentral senere. :) 

 

Helt enig i dette. Futurehome ser veldig enkelt og greit ut, men har tenkt på om det kanskje blir for simpelt. Ønsker at det skal være lett å komme i gang, men er ikke noe poeng om det bare går et par uker før jeg vil ha noe annet. Fibaro Home Center er vel ikke superavansert, men har mange flere integrasjoner?

 

Takk for de andre svarene også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer an på hvor avansert du ser for deg at du vil ha det. Sammenlignet med et "dumt" hus, så kommer du veldig langt med HomeSeer. Men sammenlignet med de smarte husene her inne, så kommer nok FutureHome til kort. Avanserte regler må for eksempel settes opp i IFTTT, eller man kan sette opp en egen sentral med Node-RED.

 

Men da er det fort enklere med systemer som har bedre regel-motorer innebygget. HomeCenter er bedre enn FH på det området, men det finnes også andre (og bedre) alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.7.2018 at 09:34, Moskus said:

Men da er det fort enklere med systemer som har bedre regel-motorer innebygget. HomeCenter er bedre enn FH på det området, men det finnes også andre (og bedre) alternativer.

 

Jeg bestilte HomeCenter for å komme i gang. Jeg har vel tenkt på å starte med smarthus i et par år nå, men ikke kommet i gang fordi jeg liker å vite alt før jeg tar en beslutning (lite effektiv beslutningsstrategi). Bestemte meg for å bare begynne et eller annet sted og la det utvikle deg. Selv om jeg har bestilt HomeCenter nå hadde det vært interessant å høre hvilke alternativer du mener er bedre enn HomeCenter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Moskus said:

Vet du, du kommer langt med HC. Tror vi kan la det være med det. :)

Jeg mener at HS er enklere, men likevel mer avansert enn HC. Og det finnes mange andre alternativer også. Men det blir en lang post... ;) 

 

Ja, og det er jo ikke noe i veien med å bytte over når HC en dag kommer til kort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.