Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ISP dilemma


Anbefalte innlegg

Har et lite dilemma som jeg håper kanskje noen kan bidra med litt input =)

 

Har inne en bestilling hos Altibox for å få fiber i det nye huset. Rør er gravd frem til muren, men ikke kommet noe lengre på installasjonen enda.

Har signert kontrakt med Altibox som det koster 9000kr(!!) å bryte.

Quote

Dersom kunden velger å avbestille Avtalen etter utløpet av angrefristen, men før
installasjon og tilknytting kan foretas, eller ikke utfører egeninnsatsen innen gitt
frister, faktureres kunden avbestillingsgebyr på 9 000 kr.

 

Dilemmaet som har dukket opp er at jeg har fått tilbud fra Telenor(canal digital) på "fiber". Selger kalte det fiber, men er visstnok en ny kombi løsning. Der de har fiber til sentralene og coax videre.

SmartSelect_20180725-184305_Drive.jpg.a5b9cc0575b18cdb2e5f8cb2cdf7c3ba.jpg

 

Og med gratis nyinstallasjon, så er jeg veldig fristet. Om så bare for å få lagt inn coax kabel til huset, slik at man har flere muligheter.

Liker ikke at det kun skal være altibox som er alternativet. Konkurranse er bra :D
 

Men er det verdt å betale avbestillingsgebyr på 9000kr for å bruke Canal Digital i evt. 1 år?

Noen som har erfaringer med Canal Digital og T-We? 
Har selv bare brukt Altibox de siste 10 årene.

 

--

JohnMartin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du flere muligheter med coax inn til huset?  Det må da vel være bedre med ordentlig fiber hele veien?

 

Såvidt jeg husker er det vel i teorien mye dårligere hastigheter på hybridløsningene fra Canal Digital og Get, men om du i praksis kommer til å merke noe av det nå er vel en annen sak - om noen år derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det er 500/500, og ikke 500/50 du får fra CD?

Kan være greit å sjekke ekstra hva som står med liten skrift. Vet det har variert litt med produktnavnet som fort er misvisende.

Har selv CD kabel TV/Internett med T-We. Funker som ei kule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canal Digital sin coax er asymetrisk hastighet, 500 ned 50 opp på tilbudet du har fått, CD selger det som "fiber på coax" - det er bare en salgsgreie de har funnet på for å lokke kunder.

 

CD har en kundeservice som totalt mangler teknisk kompetanse og det er ikke mulig å komme videre til noen som faktisk kan løse feil de har i egen infrastruktur (eskaleringsrutiner er ikke-eksisterende, du får ikke engang snakke med skift-lederen på kundeservice), har måttet bruke bekjentskaper internt i Telenor for å få de til å skjønne feil de har hatt i sitt nett.

 

Coax fører strøm og ved lynnedslag i kabelen så brenner gjerne kabelmodemet opp (og hos meg har det svidd switchen det hang på også), fiber fører ikke strøm :-)

 

Men når det funker så er det normalt raskt og fint.

 

Altibox er "bare" en tjenesteleverandør på fiberen som noen står for lokalt, så supporten på kabelen blir opp til lokal leverandør, utover det så har jeg ikke erfaring med Altibox.

 

Men jeg hadde bytta vekk fra CD om det var mulig å få noen som helst andre til å levere fiber til en fornuftig pris (dvs føre fram fiber til huset).

 

Endret av Sig_rd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg liker med Altibox er jeg kjører fiberkabel rett inn på min egen router (edgerouter) med fiberport. Absolutt kontroll over både internettvlan og IPTV vlanet deres uten en eneste boks fra dem. Ikke noe fiber converter, ingen dårlig router i bridge mode osv. Absolutt verdt det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, aleks said:

Det jeg liker med Altibox er jeg kjører fiberkabel rett inn på min egen router (edgerouter) med fiberport. Absolutt kontroll over både internettvlan og IPTV vlanet deres uten en eneste boks fra dem. Ikke noe fiber converter, ingen dårlig router i bridge mode osv. Absolutt verdt det.

 

 

Jeg gjør det på samme måten og det fungerer veldig bra :-)

 

off-topic: Har du funnet ut noen måte å styre tv-tuneren remote ? 

Endret av Thomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har CD og de installerte fiber helt inn i huset. Vel og merke blir den konvertert der til vanlig nettverk (rj45) men leverer IP tv, og ingen coax kabel å se. 

 

Hvis det er 500/500 du har fått tilbud om så tror jeg nok det er fiber hele veien. Altibox hevdet at CD kom til å levere hybrid, men det var ekte fiber. 

 

Personlig så bestiller jeg fiber av alle som banker på døra. Ber bare om klausul på at oppstart er etter evnt bindingstider (så jeg signerte både med CD og Altibox) Altibox bygget 

desverre ikke ut. Jeg ser stor fordel med å ha to kabler inn i huset, for da kan jeg bytte om jeg ikke er fornøyd. Men så langt synes jeg CD fungerer veldig bra. routeren de leverer er ikke veldig bra, men det kan byttes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 02/08/2018 at 23:36, StianLie said:

Jeg har CD og de installerte fiber helt inn i huset. Vel og merke blir den konvertert der til vanlig nettverk (rj45) men leverer IP tv, og ingen coax kabel å se. 

 

Hvis det er 500/500 du har fått tilbud om så tror jeg nok det er fiber hele veien. Altibox hevdet at CD kom til å levere hybrid, men det var ekte fiber. 

 

Personlig så bestiller jeg fiber av alle som banker på døra. Ber bare om klausul på at oppstart er etter evnt bindingstider (så jeg signerte både med CD og Altibox) Altibox bygget 

desverre ikke ut. Jeg ser stor fordel med å ha to kabler inn i huset, for da kan jeg bytte om jeg ikke er fornøyd. Men så langt synes jeg CD fungerer veldig bra. routeren de leverer er ikke veldig bra, men det kan byttes. 

 

Ble til at jeg gikk for altibox. CD leverte hybrid løsningen, og med det høye brudd gebyret fra altibox, så blir det ihvertfall de ut bindingstiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 26.7.2018 den 0.48, aleks skrev:

Det jeg liker med Altibox er jeg kjører fiberkabel rett inn på min egen router (edgerouter) med fiberport. Absolutt kontroll over både internettvlan og IPTV vlanet deres uten en eneste boks fra dem. Ikke noe fiber converter, ingen dårlig router i bridge mode osv. Absolutt verdt det.

 

 

 

Hvilken SFP bruker du?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2021 den 15.41, DeVille skrev:

 

Hvilken SFP bruker du?

 

Må ha en SFP som har følgende spec: 1310 (TX) / 1550 (RX) nm. Kjører selv edgerouter med fiber rett inn. SFP fulgte med den nye hjemmensentralen til altibox. FMG

Endret av Olstig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.