Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vann/vannlekkasje-sensor Z Wave?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har noen erfaringer med integrasjon av Fibaro eller Aeotec sine vannlekkasjesensorer i Home Assistant? Funker de som forventet via Open Z-wave og er greie å sette opp i HASS?

Fant noen vanndråper under vasken på kjøkkenet som den installerte vannlekkasjesensoren ikke hadde oppdaget, så har bestemt meg for å slenge inn en enhet basert på Z-wave som gir meg en notifikasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysning. Trodde de måtte være i kontakt med sin indre ro jeg [emoji6]

Fra spøk til alvor: I mitt tilfelle handlet det om litt sløv jobb av rørlegger ifbm plassering av sensortape. Den "hang" 2 cm over gulvet, så egentlig bare flaks at jeg oppdaget lekkasjen. Det holdt med en dråpe vann for å stenge hovedkrana. Sensortapen er nå festet på en mer fornuftig måte, men jeg ønsker fortsatt redundans fra et annet system. Har Waterguard nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, kris10an skrev:

Takk for opplysning. Trodde de måtte være i kontakt med sin indre ro jeg emoji6.png

Du vil bli overrasket over hvor mange ganger det kan være nødvendig å si det selvsagte... :P

 

23 timer siden, kris10an skrev:

Sensortapen er nå festet på en mer fornuftig måte, men jeg ønsker fortsatt redundans fra et annet system.

Ok, det gir jo mening, men for tradisjoneller Z-wave vannsensorer, skal det faktisk "en del" vann til for at sensoren skal bli trigget, dvs. mer enn "noen dråper". Jeg har en del forskjellige, har testet alle og de fungerer på måten de er tiltenkt. Har heldigvis ikke fått bruk for dem i praksis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere typer lekkasjestoppere har en helt flat sensorkabel som limes rett på gulvet, de er ekstremt følsomme og skal veldig lite til før du slår ut. Den eldre typen som ligner mer på en god gammeldags høytalerkabel  og som ble tapet til gulvet var nok ikke så effektiv. Disse z-wave sensorene også ser mer ut av den typen hvor du legger de oppi ett kar eller lignenede, og de slår ut hvis det kommer vesentlig mengder vann der. Har ikke gått til innkjøp av en selv enda, men har tittet litt på bilder og vært skeptisk på om de virker ett slikt bruksområde jeg ser for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere typer lekkasjestoppere har en helt flat sensorkabel som limes rett på gulvet, de er ekstremt følsomme og skal veldig lite til før du slår ut. Den eldre typen som ligner mer på en god gammeldags høytalerkabel  og som ble tapet til gulvet var nok ikke så effektiv. Disse z-wave sensorene også ser mer ut av den typen hvor du legger de oppi ett kar eller lignenede, og de slår ut hvis det kommer vesentlig mengder vann der. Har ikke gått til innkjøp av en selv enda, men har tittet litt på bilder og vært skeptisk på om de virker ett slikt bruksområde jeg ser for meg.
Jeg "laget" en selv med potensialfri krets fra en Vision dørsensor og der trenger jeg ikke mer enn litt fukt for at den skal aktiveres. Testet med dråper springvann på baderomsgulv. Med to parallelle metalltape-biter skal det ikke mye til før den slår ut.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.