Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tips om elektromagnetisk lås?


Godot

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bygge sykkelbod, og tenkte å ha en "magisk" elektromagnetisk lås, så den er alltid åpen for meg og lukket for andre.

 

Noen som har tips til steder jeg kan kjøpe? Har funnet noe utenlands, men ikke i Norge. Helt greit å kjøpe fra utlandet altså, men fint med konkrete produkt-tips.

I tillegg til sykkelboden vurderer jeg samme løsning til balkongdør, for den er vi notorisk dårlig til å låse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Godot skrev:

I tillegg til sykkelboden vurderer jeg samme løsning til balkongdør, for den er vi notorisk dårlig til å låse.

 

Det er vi også! Men er ikke slike låser veldig store/klumpete/stygge? 

 

Vi har foreløpig «løst» det med å sende pushvarsel om å låse, hvis døra har vært åpnet i løpet av dagen (magnetsensor) og vi går og legger oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://dinsikkerhetsbutikk.no/kategori/96/lasmagneter-sluttstykker/

 

bruker selv 545kg magneten på kjellerdør. Har hatt den i ca 5 år, virker hver gang :)

 

Ikke de vakreste å se til, men de gjør iallefall oppgaven.

Tenkte å bruke disse i garasjen også, men ikke kommet så lang....

 

 

Endret av kanutten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for butikktips! De var dyre da, ca det doble av det jeg hadde tenkt...

Får kjøpe én for å teste ?

 

Kjekk den varianten for innbygging i skyvedører, det kan kanskje gjøre det estetisk bedre enn det jeg hadde forestilt meg. 

Hadde egentlig tenkt å montere magneten på innsiden av karmen til terrasseskyvedøra og så magnetplata med et vinkeljern i toppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpe elektrisk sluttstykke på Tronika(Popp) og kjøpe en smekklås hos låssmed som jeg tilpasset til den hjemmelagde døra i garasjen(70-tallshus med noe utenfor standard.
Kjøpe og noen fler sluttstykker de hadde, som jeg skal montere i søppelskuret når jeg får laget ferdig det en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er elektromagneter vi snakker om? Er det ikke da en innebygget svakhet om strømmen går når man er borte?

Jeg kunne virkelig tenke meg en magnetlås til balkongdøren.

 

… og hvor mye trekker en sånn magnet som må være på hele tiden for å være låst?

Regner ikke med det er mye, men noe må det jo være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med en slik lås er jo at om det blir brann så kommer man seg ut om strømmen er borte uten å gjøre noe manuelt.

Bakdelen er at om strømmen går, så er døren fritt tilgjengelig for tyver, eller hvem som helst.

 

Samme system brukes jo ofte i større bygninger for å holde dører oppe, fordelen her er at strømmen til de kan kuttes under brannalarm slik at dørene lukker seg og forhindrer spredning/oksygentilførsel.

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jeg kjøpe elektrisk sluttstykke på Tronika(Popp) og kjøpe en smekklås hos låssmed som jeg tilpasset til den hjemmelagde døra i garasjen(70-tallshus med noe utenfor standard.
Kjøpe og noen fler sluttstykker de hadde, som jeg skal montere i søppelskuret når jeg får laget ferdig det en gang.


Hva gjorde du med stolpe? Altså den som ligger utenpå sluttstykket i karmen på døra?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at i tillegg til de to tingene (sluttstykke og kontroller) på bildet, så følger det med tre stolper? Eller er det et eget produkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med på de tre sluttstykkene jeg kjøpte hos Tronika(var med et med ca. samme høyde som låsen, og et lengre).
Kostet 500kr/Stk


Vet du tilfeldigvis hvordan låskasse du byttet til? Kan det vært 1222?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette er noe jeg er interessert i også. Har 2 stk. porter som tidligere har hatt hullkort fra Ving! og som nå har blitt demontert for å bli erstattet at noe mer moderne! Begge portene står utendørs, så det må være en løsning som tåler vær og vind. Når strømmen går er det bare en fordel at låsen åpnes. Trenger da også en styringsenhet og lurer da på om Z-wave bryter for elektroniske dører fra Popp kan brukes sammen med f.eks en litt billigere elektromagnet 12V DC som holder 60 kg. Hele hensikten er ikke å gjøre det innbruddssikkert, men å holde porten på plass og "låse" den i en posisjon. Om noen klarer å dytte opp porten så er ikke det krise. Trenger da også en "knapp" som må monteres på "innsiden" slik at det er lett å åpne den om porten er låst. Tenker på "The button" fra Fibaro som en kandidat, men er usikker på om denne tåler å stå utendørs.

20181023_081826.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.