Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Miele@home, praktiske erfaringer?


ATWindsor

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...

Gikk for Miele til slutt, så har undersøkt litt mer, ser ut som det er en API på gang (dog dessverre kun via skya)

https://www.miele.com/developer/index.html, skal melde meg inn.

 

Har også skaffet denne gatewayen,  og skal teste litt mer. Så mer info kommer nok etterhvert, selv om jeg er litt treg med sånt til tider.

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Min kunnskap om Web-API er dessverre pinlig tynn, er det noen som har noen gode kilder der jeg kan lære meg litt mer om dette? Har fått client_id og client_secret fra miele, menf orstår ikke helt hvordan jeg kommer videre.

 

https://www.miele.com/developer/swagger-ui/#/Authorization/get_thirdparty_login_

 

Hva er "redirect uri" her? Skjønner ikke hva som skal fylles inn.

screen.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
50 minutes ago, petersv said:

 

Ja, det vil si jeg har prøvd, om jeg har gjort det riktig er en annen sak, fylte inn dette i dialogboksen:

 

Token Name: Miele
Grant Type: Authorization Code
Callback URL: [Empty]
Auth URL: https://api.mcs3.miele.com
Acceess Token URL: https://api.mcs3.miele.com
Client ID: [my client id]
Client Secret: [my client secret]
Scope: [empty]
State: login
Client Authentication: Send as Basic Auth header

 

Men fikk bare {“message”:“Not found”} i retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Funnet ut noe mer om dette? Jeg skulle gjerne lest av statusen til Miele at home gatewayen men det er jo ikke support å oppdrive hverken her til lands eller i Tyskland.

 

Forsøker du å koble deg opp mot Miele gateway eller Mieles cloud basert api?

Endret av bergen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Fått til og fått til, det er en plugin til home assistant som henter ut endel info via APIet, men har ikke fått det til selv med Oauth2 og det greiene der. De kom akkurat ut av beta nå, så kanskje de har noen nye funksjoner, det gamle APIet kunne vært mer funksjonrikt. (feks kan man ikke slå på kjøkkenviften via APIet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ATWindsor said:

Fått til og fått til, det er en plugin til home assistant som henter ut endel info via APIet, men har ikke fått det til selv med Oauth2 og det greiene der. De kom akkurat ut av beta nå, så kanskje de har noen nye funksjoner, det gamle APIet kunne vært mer funksjonrikt. (feks kan man ikke slå på kjøkkenviften via APIet)

Fungerer dette apiet lokalt? Kan man bruke det mot Miele sin gateway kanskje? Ganske frustrerende at Miele ikke deler dokumentasjon på sin egen gateway!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, bergen77 said:

Fungerer dette apiet lokalt? Kan man bruke det mot Miele sin gateway kanskje? Ganske frustrerende at Miele ikke deler dokumentasjon på sin egen gateway!

 

APIet er ikke lokal, det går via skya. Gatewayen såvidt jeg har funnet ut etter mine undersøkelser unødvendig slik det er lagt opp i dag, utstyret kommuniserer med skya, API kommuniserer mot skya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
APIet er ikke lokal, det går via skya. Gatewayen såvidt jeg har funnet ut etter mine undersøkelser unødvendig slik det er lagt opp i dag, utstyret kommuniserer med skya, API kommuniserer mot skya.
Det kan diskuteres, i mine øyne er skyen unødvendig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, bergen77 said:
19 minutes ago, ATWindsor said:
 
APIet er ikke lokal, det går via skya. Gatewayen såvidt jeg har funnet ut etter mine undersøkelser unødvendig slik det er lagt opp i dag, utstyret kommuniserer med skya, API kommuniserer mot skya.

Det kan diskuteres, i mine øyne er skyen unødvendig.

 

Det kan du si, men det hjelper ikke så mye når det er slik de har lagt det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ATWindsor said:

 

Det kan du si, men det hjelper ikke så mye når det er slik de har lagt det opp.

Vel Miele har i utgangspunktet gitt oss valgmulighet. Apparatene ser først etter lokal gateway og deretter ser etter skyen. Apparatet er tilkoblet det ene eller det andre.

Det som er skuffende er at Miele ikke gir ut dokumentasjon på gatewayen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, bergen77 said:

Vel Miele har i utgangspunktet gitt oss valgmulighet. Apparatene ser først etter lokal gateway og deretter ser etter skyen. Apparatet er tilkoblet det ene eller det andre.

Det som er skuffende er at Miele ikke gir ut dokumentasjon på gatewayen sin.

 

Jeg har ikke fått det til å virke sånn, appratene går direkte opp i skya hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ATWindsor said:

 

Jeg har ikke fått det til å virke sånn, appratene går direkte opp i skya hos meg.

Jeg får det til å virke med app og gateway. Men jeg hadde tenkt å få statuser ut på knx busen da. Kan nok få det til via skyen men det er ganske teit å måtte gå via internett får å sjekke om ovnen er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, bergen77 said:

Jeg får det til å virke med app og gateway. Men jeg hadde tenkt å få statuser ut på knx busen da. Kan nok få det til via skyen men det er ganske teit å måtte gå via internett får å sjekke om ovnen er i gang.

 

Sikker på at det funker sånn? Hos meg virker det som gaewayen også henter infoen fra skya (på det nyeste utstyret, det som har vanlig trådløst, noe av det eldre bruker zigbee eller noe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke dette forann meg men mener det står i dokumentasjonen til gatewayen at appratene først ser etter gateway og deretter skyen.

Jeg får registrert apparat i gatewayen, kan se enkel status. Men hvordan jeg skal få dette til fra smarthuset har jeg ikke funnet ut, ikke at jeg har brukt så veldig mye tid på det heller da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har jeg fått en ny ovn i hus slik at jeg har to ved siden av hverandre. Har aktivert vision eller hva det het så nå viser ovnene hva den andre ovnen holder på med. Ikke så veldig nyttig når de står ved siden av hverandre. Men jeg fikk litt lyst til å gjøre vaskemaskin og tørketrommel om til Miele@Home så jeg kan se det på ovnene. Ser en danske blogger litt om ett kjøleskap han moddet til wifi, men han oppgir ikke epostadresse desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.