Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fra Fibaro til Homeseer


lasseruud

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt Fibaro snart 2 år, men nå har jeg bestemt meg for å gå over til Homeseer. Årsaken jeg til at jeg bytta, var at Home Center'n min døde og den måtte sendes til Polen for rep. Da bestemte jeg meg for at jeg skulle kjøre noe litt mer åpent slik at jeg slipper å være 2-3 uker uten dersom noe feiler. Ser også at Homeseer er mye mer fleksibel og jeg har allerede begynt å omfavne eventmotoren.

 

Men... Det har dukket opp noen utfordringer så klart. Noen er løst, noen skal jeg nok klare å løse selv, men noe trenger jeg nok hjelp med for ikke å gå meg helt bort.

 

Første utfordring:
Jeg har en Fibaro Motion Sensor i garasjen. Denne bruker jeg både til å aktivere lyset, samt som termostat for varmepumpa.

Lys på ved bevegelse fungerer fint, men den er ganske mye tregere enn den var i Fibaro. (Fibaro: Lys på etter ca. 0.5-1 sek. Homeseer: Lys på etter 3-5 sekunder.) Temperaturen har også slutte å oppdateres i HS. Tregheten ligger kanskje i at jeg kun har flyttet over 4-5 enheter fra Fibaro, og garasjen ligger ganske langt unna HS. Men hvorfor rapporteres ikke temperaturen til HS? Det eneste som står på av polling til denne devicen er batteri hver 12. time. Må jeg sette på polling på de enhetene som skal rapportere inn til HS?

 

Andre utfordring så langt:
Jeg bruker 2 Fibaro Wall Plugs for å logge strømforbruket på kjøleskapet og oppvaskmaskinen. På begge har jeg satt parameter 1 always on. Disse er jeg vant med at rapporterer real-time strømforbruk. I går kveld prøvde jeg for moro skyld å sette polling interval til 30 sekunder på de childs som heter "Power". Da funka det en stund, men nå har de ikke rapportert forbruk siden i går.

 

Det virker som om det er noe elementært feil jeg gjør med alle disse tre devicene.

 

fibaro_motion.JPG

wall_plug.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic:

 

Opplevde samme treghet på alt av sensorer og brytere mot lys da jeg gikk over fra Fibaro til Homeseer. I flere tråder her inne er oppfordringen å optimalisere nettverket, men er ikke i nærheten av ytelsen jeg opplevde med Fibaro, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimalisering er en ting, men må få med nok enheter over til at meshen fungerer skikkelig. Også pass på at alt av polling bortsett fra batteridevicer skrus av. HAR har en tendens til å sette polling på litt for mye når nye enheter inkluderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, iceball skrev:

Optimalisering er en ting, men må få med nok enheter over til at meshen fungerer skikkelig. Også pass på at alt av polling bortsett fra batteridevicer skrus av. HAR har en tendens til å sette polling på litt for mye når nye enheter inkluderes.

 

Er det noen grunn til at meshen skal fungere dårligere på Homeseer enn Fibaro? Ganske mange her og på andre foraer med akkurat samme opplevelse. Homeseer er betydelig mye treigere i responsen enn Fibaro. Litt kjipt, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Trash2000 skrev:

Er det noen grunn til at meshen skal fungere dårligere på Homeseer enn Fibaro? Ganske mange her og på andre foraer med akkurat samme opplevelse. Homeseer er betydelig mye treigere i responsen enn Fibaro. Litt kjipt, egentlig.

Ingen grunn og det vil ikke gjøre det heller hvis alt er på plass. Feil polling på masse devicer som HS har en tendens å aktivere er en grunn som gjør ting tregt.

Som du selv skriver så har du kun flyttet over 4-5 devicer. Hvis par av disse går på batteri og befinner seg utenfor huset så er det ikke mye mesh og ruting muligheter igjen. Kanskje faller kommunikasjon delvis ut og inn. Når man flytter/legger inn mange nye enheter så vil det også ta et par dager før meshingen justerer seg automatisk. Alternativt kan må man tune manuelt enten via programmet Z-seer+ eller Plugin > Z-wave > Node Information.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tregheten er ikke hovedproblemet. Jeg går ut i fra at denne blir bedre med flere devicer og et optimalisert mesh-nettverk. (Jeg har bl.a. en Fibaro Door/Window sensor omtrent midt mellom garasjen og HS. Den bruker kun et snaut halvsekund på å endre status i HS).

 

Når det gjelder manglende rapportering, så sitter de to wall plugene max 3 meter unna HS, på andre siden av en vegg. Disse burde kunne rapportere uten noe tap. Bevegelsessensoren i garasjen er utløst mange ganger den siste uka, allikevel er ikke temperatur oppdatert siden 10. juli. Da må det vel være noe feil jeg gjør? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var temperaturen i røykvarsleren som jeg har inne, som ikke hadde oppdatert seg siden i går. Har altså samme problemet med den.

 

Ingen feilmeldinger i loggen.

HS-versjon: 3.0.0.435

Z-wave: 3.0.1.190

 

Når det gjelder Wall Plugene, har begge HS i gruppe 1, ikke noe mer.

 

Må det settes opp polling mot batteridrevene enheter for å leste ut slik som temperatur, osv, eller skal enheten selv sende ut dette til HS?

 

 

vask.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, lasseruud skrev:

Lys på ved bevegelse fungerer fint, men den er ganske mye tregere enn den var i Fibaro. (Fibaro: Lys på etter ca. 0.5-1 sek. Homeseer: Lys på etter 3-5 sekunder.) Tregheten ligger kanskje i at jeg kun har flyttet over 4-5 enheter fra Fibaro, og garasjen ligger ganske langt unna HS.

Ja, det er i alle fall en stor bit av det. Få hele nettverket over, så kan man bekymre seg over tregheter da.

 

 

11 timer siden, lasseruud skrev:

Når det gjelder manglende rapportering, så sitter de to wall plugene max 3 meter unna HS, på andre siden av en vegg. Disse burde kunne rapportere uten noe tap. Bevegelsessensoren i garasjen er utløst mange ganger den siste uka, allikevel er ikke temperatur oppdatert siden 10. juli. Da må det vel være noe feil jeg gjør? :)

Du må nok ha ekskludert og inkludert sensorene i det nye nettverket, regner jeg med? Da blir alle innstillinger nullstilte, og det kan være en idé å sjekke hvilke parametre som skal til for å få endret det skikkelig. For å spare strøm rapporterer batteridrevne sensorer kun hvis endringen er større enn "sånn" og det er "så" lenge siden det sist ble rapportert.

 

Hvis endringen i temperatur da ikke er stor nok, så vil ikke HS motta noen temp-rapporter heller.

 

 

9 timer siden, lasseruud skrev:

Når det gjelder Wall Plugene, har begge HS i gruppe 1, ikke noe mer.

Om akkurat Wall Plugg'ene er det jo en kjent (og idiotisk) standardfeil i oppsettet. Husker ikke hva det var, men det har vært tråder om det på forumet, får se om jeg finner det igjen...

 

Ingen andre som husker det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli frustrerende. ? Prøver å komme i mål med Wall Pluggene nå først, før jeg tar tak i de batteridrevne. ?

 

Nå har jeg prøvd å ta en factory reset på en Wall Plug og koblet den til tørketrommelen. Har også tatt en helt ny enhet (Wall Plug) og koblet den til UPS'en. Tørketrommelen er omtrent 10 meter unna HS, mens UPS'en står 1 meter unna HS. Har kjørt optimize på begge, samt full optimize.

 

Selv om jeg setter begge til parameter 1:1 (always on), påstår HS at enheten er AV ved liten last. Fikser dette med parameter 21:0 (Down value). Det har jeg gjort på begge to. På den ene har jeg kun 1 assosiasjon (gruppe 1:HS), på den andre har jeg, for testing sin del, latt både gruppe 1, 2 og 3 assosieres til HS, slik den kommer opp som standard.

 

Videre har jeg prøvd å sette parameter 11 til 1. (This parameter determines the minimum percentage change in active power that will result in sending power report to the main controller.)

 

Jeg har også prøvd parameter 13 til 1. (This parameter specifies the minimum change in energy consumption (in relation to the previously reported), that will result in sending a new report.)

 

Nå har jeg 4 wall plugger koblet opp. Alle fire svarer på Test Connectivity. Det var ingen feil i loggen da de ble koblet opp. 6 av 6 child ble funnet.

 

Ingen av enhetene har foreløpig rapportert noe som helt strømforbruk. Hverken nåværende eller akkumulert. Det må være noe jeg gjør feil? Kjøleskapet og UPS'en har noenlunde jevnt forbruk, så på de to KAN det hende endringen i forbruket er såpass liten at den ikke har rapportert (til tross for parameter 13?). Tørketrommel og oppvaskmaskin har imidlertid gått siden jeg kobla de opp. Da burde de i det minste har NOE strømdata.

 

aaa_kjol.JPG

aaa_oppvask.JPG

aaa_tork.JPG

aaa_ups.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik det skal være, eller er det et spesifikt problem med Fibaro-enheter? :) Satte aldri noe spesifikk polling på disse enhetene i Fibaro HC2, allikevel rapporterte de strøm (forsåvidt også temperatur) i realtime. På en annen side, trengte jeg heller ikke å endre parameter 11, 13 eller 21 i HC2 for å unngå at enheten satte seg til "Off" eller at den skulle logge strømbruk.

 

Jeg ser jo at det fungerer hvis jeg setter på polling, men samtidig leser jeg andre steder her på forumet at alt av polling bør skrus av (Bl.a. her av @Moskus), foruten på batteriet til batteridrevne enheter. :)

 

Hva slags pollingintervaller bør kjøres på hhv. batteridrevne enheter og enheter med fast strøm? Tenkte på sikt å sette opp varsler for når oppvaskmaskinen er ferdig, osv, ergo må det ligge til grunn når en setter opp intervallene. Temperatursensorene i røykvarslere og slik brukes som termostat, så de bør også ha en intervall som ikke er for lang.

 

Da går jeg ut i fra at det samme gjelder for temperatursensoren på batteridrevne enheter? Disse må også ha polling på for at HS skal få rapport?

 

Det virker på meg som om enhetene faktisk sender ut kontinuerlige rapporter (strøm/temp./etc), men HS tar ikke imot dataene med mindre de polles, mens Fibaro tok imot alt av rapporter/data uten polling.

Endret av lasseruud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, lasseruud skrev:

Satte aldri noe spesifikk polling på disse enhetene i Fibaro HC2, allikevel rapporterte de strøm (forsåvidt også temperatur) i realtime. På en annen side, trengte jeg heller ikke å endre parameter 11, 13 eller 21 i HC2 for å unngå at enheten satte seg til "Off" eller at den skulle logge strømbruk.

Ikke uventet at Fibaro sin egen sentral har "full støtte" for Fibaro sine egne noder. Selv om Fibaro har en tendens til å rote det til i ulike firmware-versjoner, så kan du banne på at de har tatt alle de nødvendige hensyn i sin egen sentral. Det betyr derimot ikke at nodene fungerer perfekt med andre systemer. 

 

Men jeg synes likevel at det er rart at du ikke får til noe så enkelt som temperaturvarslinger. Jeg har riktignok kun en Fibaro bevegelsessensor, men den rapporterer iallfall temperatur jevnlig uten problemer. Jeg har derimot andre sensorer med temperaturmåling, og alle fungerer fint. Jeg poller ingen temperatur-, Lux- eller RH-sensorer.

 

Polling vil heller ikke hjelpe på batteri-sensorer fordi det nytter ikke å spørre en sovende sensor...

 

34 minutter siden, lasseruud skrev:

Det virker på meg som om enhetene faktisk sender ut kontinuerlige rapporter (strøm/temp./etc), men HS tar ikke imot dataene med mindre de polles, mens Fibaro tok imot alt av rapporter/data uten polling.

På meg virker ikke det som det mest sannsynlige. Hvis data sendes, så skal de tas imot av HS med mindre 1) det er variabelt med dekning i mesh-nettverket (som kan skyldes mangel på optimalisering eller få enheter i nettverket) eller 2) (og da mindre sannsynlig) det er så vanvittig med trafikk på Z-wave-nettverket at data går tapt.

 

Den lange reaksjonstiden din kan jo tyde på at det er flere problemer (eller la oss heller si "utfordringer" :) ) her. Vi kan begynne fra begynnelsen:

Hvilket Z-wave interface har du? UZB1 eller Z-stick?

Hvor er det lokalisert sammenlignet med Fibaro HC? Samme sted? 

Har du en USB-forlenger-kabel liggende?

Hvor mange noder har du på fast strøm og batteri (totalt)?

 

Er det en grunn til at du ikke har overført hele nettverket...? Mesh-nettverk er glade i mange enheter. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z-wave interface: UZB1 kjører på en Intel Nuc og Windows 10

Homeseer og Fibaro står nå ca. 15 cm unna hverandre.

Har ikke USB-forlenger liggende, men har bestilt...

Grunnen til at jeg ikke har overført hele nettverket er fordi jeg ikke hadde tenkt til å bytte til Homeseer før til høsten, men reperasjonen av Fibaroen dro ut, så jeg måtte begynne. :)

 

Pr. akkurat nå (se bilde)

1: Homeseer (her står også Fibaro HC2)

2: Aeon Repeater (strøm)

3: Aeon Repeater (strøm)

4: Fibaro Single Switch (strøm)

5: Fibaro Motion Sensor (batteri)

6: Fibaro Roller Shutter (strøm)

7: Fibaro Wall Plug (strøm)

8: Fibaro Wall Plug (strøm)

9: Fibaro Smoke Sensor (batteri)

10: Fibaro Door/Window Sensor

11: Fibaro Wall Plug (strøm)

12: FIbaro Wall Plug (strøm)

 

Nummer 5, 7, 8, 9, 10, 11 OG 12 skal i utgangspunktet rapportere enten strømforbruk eller temperatur tilbake til HS. INGEN av dem gjør det med mindre jeg setter på polling. Da må det være noe feil hos meg eller jeg som gjør noe feil? :)

plan.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Erik G said:

Du kan bruke Power,, for å få watt fra Fibaro Wall plugene.

Jeg trenger ikke polling på Fibaro røykvarsel for å få temperatur.

 

Så sant som det er sagt.

Power gir deg strømtrekk der og da. (Bilen er ladet, så trekk står kun i idle i bildet)

 

Din NodeInfo er relativt lik den jeg har, med unntak av denne, som kanskje ikke betyr så mye.

 

image.png.2506e854a0d9d175608bfbbedd291182.png

 

 

 

image.png.83ded6d525f7cba271fd054b0c084acf.png

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2018 den 9.48, Moskus skrev:

Om akkurat Wall Plugg'ene er det jo en kjent (og idiotisk) standardfeil i oppsettet. Husker ikke hva det var, men det har vært tråder om det på forumet, får se om jeg finner det igjen...

 

Ingen andre som husker det?

 

Eg har enn så lenge kun éin Fibaro wall plug på drift, men fann fort ut den i HS (men ikkje i verkelegheiten) at den satte reléet som "Off" kvar gong straumforbruket gjekk til null, og "On" igjen når straumforbruket vart >0.

Var feil standardoppsett i assosiasjon, etter å ha endra til slik fungerer det som det skal:

image.png.ab0b2c8b4ea71de92b77abfd1b59869a.png

 

Veit ikkje om dette hjelper TS, men det kan vere verdt å sjekke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe nærmere løsning. Har i mellomtida prøvd å reinstallere hele maskinen jeg kjører HS på samt prøvd en annen z-wave-kontroller for å teste, da jeg lenge mistenkte problemer med den jeg brukte (jeg får ikke til å oppgradere bootloader og/eller firmware på den).

 

Jeg har sammenlignet litt med en kamerat, og jeg reagerer på at jeg under Plugins > Z-wave > Node Information, får veldig lite data på node 1 (kontrolleren) sammenlignet med kameraten min. Min ligger vedlagt. Jeg får bl.a. ikke frem Full Name, Manufacturer, Type, ID, Version, osv. Dette skjer både med Aeotec Z-stick og Z-wave.me UZB.

 

Har dette noe å si? 

Tester.JPG

log.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har den kontroll. Det er det viktigste. Jeg vet ikke hvordan, men det ser ut til at det kan være en bug i Z-wave-databasen (lukk HS3 og slett "\Data\Z-wave\Z-Wave2.db") . Det er mulig du kan fjerne den og la HS spørre på ny, men ingen garantier for at det er den beste idéen, så ta en backup av hele HS3-mappen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.