Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Motor til lamellgardiner


Xytron

Anbefalte innlegg

Hei, noen som har erfaringer med motorer til lamellgardiner? 

 

Har sett på løsninger det kulekjede festes inni en liten motor. Det virket genialt for å åpne og lukke, Men hvordan fungerer det med stanga for tilte lamellene? 

Her er de jeg har kikket på. Erfaringer med disse? 

https://www.helloaxis.com

Og 

https://www.teptron.com

 

Finnes det andre produsenter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi styrer noen forholdsvis billige lameller fra Living med Rollertrol-motorer. Kan vri på lamellene, men ikke åpne/lukke. Da vi kappet dem, lot vi akslingen for vinkelen være 3 cm for lang.

 

Ellers har jeg vurdert Somfy-skinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Problemet er at jeg store skråvinduer,  og må mest sannsynligvis ha dyre spesialtilpassede lamellgardiner. 

Rollertrollmotoren er én slik til å putte inni et rør? Den trekker vel ikke et kulekjede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den roterer den forlengede akslingen. Har fungert utmerket i flere år nå.

 

Men skal du ha dyre spesialtilpassede gardiner så er Somfy greit. De har både fra/fortrekk og rotasjon. Men det koster. Tror det er rundt 5000,- for skinne med motor (nesten uavhengig av lengden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Moskus skrev:

Nei, den roterer den forlengede akslingen. Har fungert utmerket i flere år nå.

Skulle ikke du (for leeeeeenge siden) ta bilde av hvordan du hadde gjort dette? Har du noen måte å forhindre at motoren vrir "for langt" f.eks. ved at et stopp-signal ikke kommer frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemstilling en stund, vurderte å montere på motor på akslingen som går igjennom hele lamellskinnen, noe som kanskje hadde vært best, men endte opp med dette produktet istedet:

 

http://remotewindowblinds.com/

 

Det er 433mhz, så har integrert det med RFXtrx.

 

Men hadde vært interessant å høre noen alternative løsninger.

Endret av anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Venin skrev:

Skulle ikke du (for leeeeeenge siden) ta bilde av hvordan du hadde gjort dette?

Jooooo…. !

OK, får skrive ferdig det innlegget.

 

6 timer siden, Venin skrev:

Har du noen måte å forhindre at motoren vrir "for langt" f.eks. ved at et stopp-signal ikke kommer frem?

Rollertrol stopper av seg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med en hjemmesnekret løsning som vil gi meg vri + åpne lukke :)

 

Den er enda på tegneblokka, men jeg tror jeg har alt jeg trenger nå. Jeg har litt utfordringer med at skinnene allerede er kappet og "skrustaven" ikke er tilgjengelig, pluss at jeg skal styre to skinner som står mot hverandre i samme vindu i sync.

 

Løsningen består av kulekjede + motorer fra en radiostyrt bil som ble ødelagt + ESP8266 + noen deler jeg må få 3D-printet :P

Endret av xibriz
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.