Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vera mister kontakt med FLUSH SHUTTER DC konstant


Norumen

Anbefalte innlegg

Hei.

Har satt opp en løsning med en Vera Plus og en Qubino DC Shutter. 

Qubinoen faller ut og kan gå flere dager før den kommer inn igjen. Nå har den vært "borte" siden forrige helg. Tror kanskje det kan være noe med kablene og at jeg har montert dette litt dårlig eller noe. Har også en trådløs Z-wave fjernkontroll i samme rom som aldri faller ut, så tror ikke det skal være ett dekningsproblem.

 

Som dere kanskje skjønner så er jeg helt ny i dette, men håper at noen av dere har noen gode råd til meg. Planen var at rullegardina jeg har koblet til Qubinoen skulle gå opp hver morgen, men når Veraen aldri har kontakt så blir soverommet mitt veldig mørkt om morgenen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det rart. Og burde altså ikke være et problem.

En ting er spenningen (volt) den har, men en annen ting er hvor mye strøm (ampere) den kan levere. Men sannsynligvis burde begge disse målene være OK siden det er et kit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om strøm var problemet, så ville den halte når det går mest strøm, altså når motoren går.. Det er ikke rare greiene recieveren trenger i forhold til motoren..

 

Jeg tipper på dekning.. Du har ikke en Z-Wave stikkkontakt liggende? Z-Wave plus enheter med permanent strømtilførsel fungerer som repeatere, og har du en slik i nærheten kan den forbedre forholdene for gardinen også? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, PerH skrev:

Jeg tenker at om strøm var problemet, så ville den halte når det går mest strøm, altså når motoren går.. Det er ikke rare greiene recieveren trenger i forhold til motoren..

 

Jeg tipper på dekning.. Du har ikke en Z-Wave stikkkontakt liggende? Z-Wave plus enheter med permanent strømtilførsel fungerer som repeatere, og har du en slik i nærheten kan den forbedre forholdene for gardinen også? 

 

 

Har en trådløs z-wave fjernkontroll i samme rom som har fin dekning. Tror ikke det skal være det som er problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Norumen skrev:

Har en trådløs z-wave fjernkontroll i samme rom som har fin dekning. Tror ikke det skal være det som er problemet. 

I samme rom, men ikke på samme sted regner jeg med. Det kan teknisk sett være et dekningsproblem. I det minste verdt å undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎08‎.‎2018 den 13.33, PerH skrev:

..og er den batteridrevet så hjelper den vel heller ikke med å "rope videre" om jeg har forstått det rett?

Riktig. Batteridrevne enheter lytter ikke etter beskjeder og kan derfor ikke videresende dem. De bare sender når de selv vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket strømforsyningen, der står det 24v 0.5A.

På selve Qubinoen står det input: 12-24v 2.1A.

 

Flyttet Qubinoen helt inntil Veraen, slettet den og fikk lagt den til igjen, men når jeg flyttet den tilbake så fungerte det ikke lengre. Også prøvd å legge den trådløse fjernkontrolleren like ved Qubinoen i soveromsvinduet. Da ser det ut som om den har dekning, men får jo ikke brukt den da den skal brukes til rullegardina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Norumen skrev:

Sjekket strømforsyningen, der står det 24v 0.5A.

På selve Qubinoen står det input: 12-24v 2.1A.

 

Flyttet Qubinoen helt inntil Veraen, slettet den og fikk lagt den til igjen, men når jeg flyttet den tilbake så fungerte det ikke lengre. Også prøvd å legge den trådløse fjernkontrolleren like ved Qubinoen i soveromsvinduet. Da ser det ut som om den har dekning, men får jo ikke brukt den da den skal brukes til rullegardina.

Da har jeg enda en gang prøvd å legge til Qubinoen når den er plassert rett ved Vera hjemmesentralen. Det fungerer helt fint, men når jeg skal prøve å sende til den så får jeg bare feilmelding. 


Er strømforsyningen for svak? Det er liv i Qubinoen i alle fall, da jeg får til å legge den til.

Håper noen har noen gode råd :)

 

Cannot contact device, error code: 1...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎08‎.‎2018 den 20.01, Norumen skrev:

Sjekket strømforsyningen, der står det 24v 0.5A.

Ja, for meg hørtes dette ut som i svakeste laget. Jeg har minst 2A til mine Rollertrol-motorer på 12V, burde da være minst 1A til 24V.

 

Men: Hvis du ikke får kontakt med devicen i det hele tatt på sin faste plass, så høres det jo mer ut som et dekningsproblem. Med mindre rullegardin-motoren trekker så mye at Qubino'en ikke rekker å svare, men det høres lite sannsynlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, for meg hørtes dette ut som i svakeste laget. Jeg har minst 2A til mine Rollertrol-motorer på 12V, burde da være minst 1A til 24V.

 

Men: Hvis du ikke får kontakt med devicen i det hele tatt på sin faste plass, så høres det jo mer ut som et dekningsproblem. Med mindre rullegardin-motoren trekker så mye at Qubino'en ikke rekker å svare, men det høres lite sannsynlig ut.

 

Når enheten er koblet til så får jeg heller ikke sendt beskjeder til den når den ligger rett ved sentralen. Kjøpt ny strømforsyning på 1amp 24v så skal prøve å teste denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Norumen skrev:

Når enheten er koblet til så får jeg heller ikke sendt beskjeder til den når den ligger rett ved sentralen. Kjøpt ny strømforsyning på 1amp 24v så skal prøve å teste denne uka.

Aha. Da er det nok sannsynligvis strømforsyningen. La oss håpe det. :)

Rart at kit'et inkluderer en så relativt svak strømforsyning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.