Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Innstallasjon av Dimmer 2


kenmyh

Anbefalte innlegg

Da jeg endelig fikk nok kjærestepoeng til å få kjøpt Z-wave falt det på Vera Plus. Og har så vidt begynt.

 

Har et kjapt spørsmål ang. Fibaro Dimmer 2. Finner ikke noe svar på det.

 

Kan man montere dimmer 2 i lampekupelen i taket? Altså, fjerne sukkerbiten på ledning fra lampa og montere dimmer2 som "sukkerbit i stedet for?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja først husk det ikke er lovlig å montere selv. Dimmer2 er relativt omfattende enn bare sukkerbit.  

 

Men du kan montere den i takboksen hvis du har I (brun), n (blå) og l1 (svart). Svarte er retur fra bryteren.  Har du de andre må du kutte,  bruke wago og koble brun på l,  til og fra bryteren (som går til lampe og bryter) i dag på dimmer2 og blå på n

 

Husk å avmantle korrekt  ca 10mm på wago og 6mm på dimmer. Når l og n er så nær er det svært viktig det ikke er synlig kobber. 

 

Hvis lederne er svart,  hvit og rød er svart l, hvit n og rød retur.

 

 

 

Endret av aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kenmyh skrev:

Kan man montere dimmer 2 i lampekupelen i taket? Altså, fjerne sukkerbiten på ledning fra lampa og montere dimmer2 som "sukkerbit i stedet for?

 

Noen elektrikere vil si at det er i strid med produsentens instrukser, siden det står det skal monteres i veggboks. Andre vil foreta en individuel risikovurdering og avhengig av lampetype, størrelse på boks, materialer rundt, osv kunne montere den likevel. Spør elektrikeren din. :) 

 

I farten et jeg litt i tvil på om du får til å styre den med veggbrytere hvis den monteres ved lyset, men husker ikke koblingsskjema helt, så er ikke sikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, kenmyh skrev:

Kan man montere dimmer 2 i lampekupelen i taket? Altså, fjerne sukkerbiten på ledning fra lampa og montere dimmer2 som "sukkerbit i stedet for?

... og bare for å bygge litt videre på det de andre har sagt:

 

Det er ikke sikkert at du vil ha den i takboksen. Det er bedre å få dimmerne inn i veggboksene bak bryterne. Det øker WAF betydelig når W'ene får lov til å trykke på bryterne. Ellers må du jo sette den ut av funksjon for at dimmeren alltid skal ha strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Jeg får se hva jeg velger og gjøre.

 

Grunnen til at jeg spør er at hele vårt elektriske anlegg er med utenpåliggende kontakter og brytere, og siden fruen ikke vil at jeg skal ha flere "bokser" på vegga, ser jeg på alternativer.

Det er også kjekt at selve lysbryteren fungerer ja, som @Moskus nevner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, kenmyh skrev:

Grunnen til at jeg spør er at hele vårt elektriske anlegg er med utenpåliggende kontakter og brytere, og siden fruen ikke vil at jeg skal ha flere "bokser" på vegga, ser jeg på alternativer.

Det blir ikke flere bokser, men de blir muligens litt dypere...

 

Det burde være plass til både dimmer og utenpåliggende bryteri en "vanlig" kappe, men ikke den aller tynneste (er den 13 mm?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Det blir ikke flere bokser, men de blir muligens litt dypere...

 

Det burde være plass til både dimmer og utenpåliggende bryteri en "vanlig" kappe, men ikke den aller tynneste (er den 13 mm?).

 

Aah, smart. Kan sette inn en større boks ja! Det tenkte ikke jeg på at gikk.. Tror det blir gjort på andre rom i så tilfelle!

 

På soverommet har vi faila, for der er tv og taklys begge montert på veggbryteren, så her må den alltid stå på for at tv skal funke... Blir sånn når man monterer en forgrener i stikken i taket og putter begge kontaktene inn på den uten å se noen annen løsning.. Og det var også inngangen til z-wave. Hvordan bypasse at vi må ha på taklyset for å få brukt tv på soverommet. (Var det kanskje bare underbevisstheten min som ville at det skulle gå slik?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kenmyh skrev:

På soverommet har vi faila, for der er tv og taklys begge montert på veggbryteren, så her må den alltid stå på for at tv skal funke... Blir sånn når man monterer en forgrener i stikken i taket og putter begge kontaktene inn på den uten å se noen annen løsning.. Og det var også inngangen til z-wave. Hvordan bypasse at vi må ha på taklyset for å få brukt tv på soverommet. (Var det kanskje bare underbevisstheten min som ville at det skulle gå slik?)

 

Da bytter du ut lysbryteren med en Nexa WTE-1 (eller -2, om du vil styre flere ting med bryteren). Så får du elektrikeren til å fjerne dagens bryter (litt usikker på hvordan du i praksis gjør det best mulig når den er utenpåliggende, men det finnes nok en pen løsning). Så kjøper du en Z-wave veggplugg og setter i der lampa er tilkoblet eller en IKEA Trådfri lyspære (eller Z-wave-pære, om du ikke har ZigBee-støtte). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor gjøre det så vanskelig hvis kablene er strukket med retur til lampen? Ligger alle ledere i takboksen så trenger en trossalt ikke klusse med bryteren hvis det ikke er plass / boks. Eneste kontakt med bryteren dimmer2 har er jo L inn og Lswitch ut av bryteren som trolig allerede ligger klart mot en enpolet bryter. Hvis du skal koble til bryteren, og den er utenpåliggende har jeg en følelse du ikke har mer enn L inn or retur.

 

Alternativet er jo å borre inn en tabbeboks og montere en innebygget bryter med god plass bak hvis alle lederne går til bryteren. Penere i det minste.

 

Jeg støtter dog de som sier dette er noe for en elektriker. Nevner bare i diskusjonsøyemed - generelt sett bør minimumsgrensen ligge: Er du usikker, ikke gjør det.

Endret av aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.