Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

deCONZ og Ikea Motion som ikke vil pares


rozon

Anbefalte innlegg

Har hatt deCONZ på en RasbeeGW kjørende i de siste årene. De siste månedene har jeg også hatt Ikea sine Motion sensorer og alt har virket perfekt. Til i går.

 

Oppgraderte HASS. Da klikka deConz modulen i Hass. Oppdaterte deConz. Vips der fikk jeg ikke lengre paret sensorene. Shit!

 

Rigga opp en annen deConz på USB som jeg hadde liggende. La inn samme FW som Rasbee og vips. Der paret de med en gang! Tilbake å prøve på Rasbee... No luck.

 

ARGH! Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipset du fikk fra "manup" er verdt et forsøk, for da tvinger du sensorene til å pares direkte mot RaspBee i stedet for via en lyspære (som av og til kan feile):

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/733

 

Hadde også vært interessant å testet samme versjon på Windows mot ConBee-pinnen din, bare for å se om det har blitt innført en bug i den versjonen:

https://www.dresden-elektronik.de/deconz/win/deCONZ_Setup_Win32_V2_05_34.exe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, ZoRaC said:

Tipset du fikk fra "manup" er verdt et forsøk, for da tvinger du sensorene til å pares direkte mot RaspBee i stedet for via en lyspære (som av og til kan feile):

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/733

 

Hadde også vært interessant å testet samme versjon på Windows mot ConBee-pinnen din, bare for å se om det har blitt innført en bug i den versjonen:

https://www.dresden-elektronik.de/deconz/win/deCONZ_Setup_Win32_V2_05_34.exe

 

 

Done that, men det er ikke en praktisk løsning... mer en walk around the big pink elephant. Produktet er blitt ustabilt. RaspBee var dønn i den tiden jeg kjøpte, og den vekket til liv døde Hue pærer osv. I dag er det nesten en daglig ting å gå rundt i huset å skru av og på lamper som er blitt inaktive i RaspBee over natten.

 

Og ja, jeg har testet med flere versjoner og det funker av og til med noen versjoner. Jeg har desverre ikke tid til å være QA for Dresden, og jeg vil ikke bruke noe som av og til virker. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, rozon skrev:

Done that, men det er ikke en praktisk løsning...

 

Så du fikk paret da?

 

38 minutter siden, rozon skrev:

Produktet er blitt ustabilt. RaspBee var dønn i den tiden jeg kjøpte, og den vekket til liv døde Hue pærer osv. I dag er det nesten en daglig ting å gå rundt i huset å skru av og på lamper som er blitt inaktive i RaspBee over natten.

 

Jeg har kjørt deCONZ i snart ett år. En og annen pære må powercycles kanskje en gang pr mnd. Sensorene er dønn stabile.

 

57 minutter siden, rozon skrev:

Jeg har desverre ikke tid til å være QA for Dresden, og jeg vil ikke bruke noe som av og til virker. 

 

Da burde du ikke kjøre beta-programvare! Gjør man det så er man jo en del av QA-prosessen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fikk ikke bedre resultat. Men, jeg kan ikke vite om naboen har pærene sine på og det er veldig upraktisk å måtte banke på alle dørene for å skrudd av alt ZigBee utstyr for å pare en sensor.

 

Jeg har vel kjørt deConz i 2 år og var kjempefornøyd lenge. I april ble jeg kjempehappy for å kunne bruke sensorer, men nå virker ikke det lengre, og i hele perioden fra april har det vært 1-2 lamper som må cycles hver dag. Sånn var det ikke før!

 

Kjører ikke beta software. Kjører release:

https://www.dresden-elektronik.de/funktechnik/solutions/wireless-light-control/raspbee-gw-sd-card-image/?L=1

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rozon skrev:

Men, jeg kan ikke vite om naboen har pærene sine på og det er veldig upraktisk å måtte banke på alle dørene for å skrudd av alt ZigBee utstyr for å pare en sensor.

 

Det er bare de i ditt nettverk som har betydning. :) 

 

1 time siden, rozon skrev:

 

Litt forvirrende, for der står det: «Raspbian Stretch RaspBee (Beta)»... og siste release er 2.05.24 - du sier jo problemet oppsto når du oppgraderte til 2.05.34, den er i hvert fall beta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så kjører jeg beta da... Men har ikke satt opp noe beta channel på apt sources, og det er .34 som kommer der.

 

Her er et screen fra deCONZ appen på RaspBee:

image.png.c7872979f51e52a355fb15b3aac17987.png

 

Sensoren er der, men ikke i web UI.

Endret av rozon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den har «adresse» 0x0000, det er som regel et tegn på at deCONZ ikke får hentet infoen den skal. Ser også at den kommuniserer med en annen enhet som også er 0x0000, vet du hva det er og fungerer den enheten som den skal?

 

Jeg ville prøvd å slå av den andre 0x0000-enheten, deretter tatt en «read cluster» mens du trigger inkluderingsknappen på sensoren. 

 

EDIT:

kikket litt kjapt, den andre 0x0000 enheten er vel RaspBee/ConBee? Så da kommuniserer den jo direkte... litt rart at den er 0x0000, synes jeg. Ville delt bildet på GitHub og hørt hva ekspertene sier. :) 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, rozon skrev:

I følge ZigBee standarden er koordinatoren alltid NWK 0x0000, så det synes jeg ikke er så rart. 

 

 

Ah, jeg blandet med der man i WebUI kan se firmware-versjon. Der var den del som opplevde at det bare sto 0er og da var det noe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn plutselig nå kommer sensorene inn uten problem. Ingenting er endret, men plutselig virker det. Er ikke stabilt dette...

 

Edit: Ok, 1 kom inn uten problem. Endte opp med å bruke en ny RPi 3+ og samme DB og da virker alt rimelig greit.

Endret av rozon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.