Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Qubino Smart Plug 16A rapporterer Wh som kWh


Hillmar

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Hillmar said:

...

Da var oppdateringen gjort på under 5 minutter.

 

MEN det ser ikke ut til at kWh-feilen er rettet...

 

Da er det snart leggetid for små, og leketid for meg. Hvordan utførte du oppgraderingen (HS3 direkte, Z-Flash, annet)?

 

Aleš, som er karen fra goap som har sendt meg filen, sier at man må resette modulen etter oppgraderingen. Jeg tolker dette som ekskludering fra HS, og 5 x trykk på knappen innen 3 sekunder.

 

Jeg har foreløpig ikke prøvd noen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også prøvd meg. Etter oppgradering, uten reset, rapporterte enheten 95 kWh per sekund(!), 50 Volt og 0,029A uten at noe var tilkoblet. Etter ekskludering og reset, samt ny inkludering i HS, rapporterer enheten 0,255A, 236V og 59,5W ved bruk av en 60W glødepære (ja, jeg har gjemt unna en). Det er innenfor +/- 1 mA i forhold til et måleinstrument jeg har. Effekten ligger 0,5W under referansen og matematikken, og spenningen er identisk med hva jeg måler. Men - kWh er fremdeles skikkelig på bærtur. Lyspæra skulle kunne by på ca 60 Wh. Men enheten rapporterer 0,1 kWh ca hvert 5-6. sekund. Det tilsvarer 1,0-1,2 kWh per minutt, eller 60-72 kWh per time når man regner på denne måten. Fortsatt så rapporteres det (over) 1000 ganger for hyppig og følgelig med feil skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også testet ekskludering, factory reset (vanskelig å vite om jeg får gjort dette riktig siden man ikke får noe tilbakemelding, men siden kWh var besatt etterpå så antar jeg at det fungerte) og ny inkludering. Det ser heller ikke ut som det funker her heller.

 

Edit: Nå har jeg også sendt henvendelse til både Qubino og Tronika, så får vi se hva de svarer.

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Hillmar said:

(vanskelig å vite om jeg får gjort dette riktig siden man ikke får noe tilbakemelding, men siden kWh var besatt etterpå så antar jeg at det fungerte)

 

Prosedyren for reset er at man først ekskluderer fra HS (så du slipper å fjerne en zombie-node). Så må man trekke modulen ut fra stikkontakten. Når man plugger modulen inn igjen, har man 1 minutt på å resette. Dette gjøres med 5 trykk innenfor et intervall på 3 sekunder. Da fikk jeg en slags tilbakemelding ved at lysdioden på enheten blinket kort blått/rødt. Men - det løste som nevnt ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Actibus said:

Hvor fikk du kjøpt denne, jeg trenger en 16A plugin modul til vaskemaskinen, og finner den ikke i noen norske butikker. 

 

Akkurat nå hadde jeg vurdert å vente med å kjøpe denne modulen. Det er flere her som har kjøpt, og oppdaget en feil. Den rapporterer 1000 ganger for høyt strømforbruk, noe som er leit i seg selv (og gjør den ubrukelig for mange), men den støyer også ned Z-Wave nettet med rapportering hver 0,1 Wh. Belaster du den med 10W sender den altså 100 slike "kWh" meldinger per time. 100W gir 1000 meldinger pr time. osv. Produsenten har foreløpig ikke klart å løse problemet med firmware.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra Qubino/Goap nå:

We are aware that some of our customers are having similar issues with their smart plugs. I would kindly ask you to take the device back to the distributor and have them send it back to us. We will check the device and it might need to be recalibrated. The check and calibration is free but we do not cover shipping costs.

 

Høres veldig rart ut siden Volt, Ampere og Watt rapporteres med korrekte verdier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Hillmar said:

We will check the device and it might need to be recalibrated. The check and calibration is free but we do not cover shipping costs.

 

Høres veldig rart ut siden Volt, Ampere og Watt rapporteres med korrekte verdier...

 

"Kalibering" er en forklaring i samme kategori som "flux capacitor". Det vil si det produsenten sier når de ikke har kontroll, og føler de må si noe teknisk som får kunden til å tenke "å, jeg er glad disse flinke folkene kan dette her, slik at jeg slipper å tenke på det". Rart at kalibreringen plutselig kan komme så ut av vater. Er dette noe man må gjøre ofte med Qubino? Jeg har noen proffe måleinstrumenter. De må kalibreres årlig, eller hvert 5. år, litt avhengig av hva de brukes til. Men en splitter ny Qubino plugg for konsumentmarkedet, må kalibreres rett ut av esken?

 

Jeg er enig i ditt resonnement. Så lenge strøm og spenning måles og rapporteres korrekt, og den interne klokka ikke er på en annen planet, så burde resten være matematikk. Slikt kan man normalt rette i software. Så mye for "100% quality control". ?

 

Nå kom jeg forresten på hva som er skyggesiden av nettbutikker... Noen som vet hvordan retur (Tronika) fungerer. Det koster jo 170 kroner å få sendt noe fra dem. Hva koster returen? Og hvilket produkt skal jeg kjøpe nå (som virker)?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen kontaktet Tronika og hørt om de kan løfte saken internt mot Qubino? Kanskje en distributør har bedre mulighet til å påvirke enn oss forbrukere? Og produktet har jo en feil, så vi som forbrukere har jo krav på kostnadsfri utbedring? Det kan jo bli kostbart for Tronika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. Takket være trådstarter har nå både Tronika og Qubino i alle fall hørt om problemet. Jeg fant en tråd på et fransk forum om det samme problemet:

 

https://www.jeedom.com/forum/viewtopic.php?t=38960

 

De som ikke fulgte med på skolen kan bruke Google translate, uten at det blir så mye enklere å forstå - og ganske morsomt. Uansett, så forstår man nok til å se at det er samme problem som diskuteres.

 

Det hadde vært fint om alle som har en slik Qubino Smart Plug 16A i drift kunne sjekke hva som faktisk rapporteres av kWh. Er dette en gjennomgående feil, eller gjelder det bare noen få eksemplarer? Pluggen virker jo fint bortsett fra kWh, så det kan jo være at folk ikke har lagt merke til problemet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei ukes tid etter at jeg svarte dem, fikk jeg svar nå:

 

Quote

Thank you very much for your feedback, we have some devices herein and we are working on them to solve this, 
if it will be possible we will provide you with another OTA file for update, but I will let you know.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Den fila fikk jeg også. Har prøvd den nå, men det akkumulerte strømforbruket er like koko. Jeg er imidlertid ikke 100% sikker på om jeg har fått oppgradert firmware. Det står fortsatt versjon 2.0 etter at jeg oppgraderte via Z-Flash...

 

Noen andre som har fått prøvd den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, lasseruud said:

Da fikk jeg også oppgradert til versjon 2.1. Uten å ha kjørt grundige tester, ser den ut til å rapportere riktig bruk nå.

 

Jeg har også prøvd å legge inn den nye versjonen, både direkte via HS3 og via Z-Flash. Men, jeg har stadig versjon 2.0. Hva måtte du gjøre for å få det til denne gangen?

 

HS3 står med status "Receiving" i evigheter, så her ser det ut som overføringen ikke starter eller fullføres. I Z-Flash får jeg kvittering på at overføringen er ferdig. Deretter tar jeg reset, men like fullt er det fortsatt versjon 2.0. Jeg har prøvd med to forskjellige Z-Wave interface (UZB og Z-Stick). Jeg hadde problemer sist også, men ikke så store problemer...

 

Bruker .190 av Z-Wave plugin, og det er nytt siden sist for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppgraderte via Homeseer.

 

Først ekskluderte jeg enheten fra HS.

Inkluderte deretter NON-secure (vet ikke om dette hadde noe å si, men det funka for meg)

Kjørte optimalisering og full optimalisering (vet heller ikke om dette hadde noe å si)

Døpe om firmware-fila fra fra Qubino fra xxxxxx.OTA til xxxxxxx.OTZ.

Oppdaterte i HS via Root device - Z-wave - Firmware update

 

Da begynte den å telle oppover og etter en stund (vet ikke hvor lenge, siden jeg gikk fra maskinen) stod det versjon 2.1. Enheten lå ca. 20 cm unna sticken da jeg oppdaterte.

 

For sikkerhetsskyld tok jeg til slutt og ekskluderte igjen, factory reset og ny include (secure denne gangen).

 

Nå ser det ut til å fungere. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, lasseruud said:

Jeg oppgraderte via Homeseer.

...

 

Da har jeg kopiert fremgangsmåten din, inkludert de momentene som du var usikker på om hadde noen effekt. Hos meg henger prosessen stadig på "Firmware Update Status: Receiving...". Basert på overføring via Z-Flash vet jeg at det ikke tar så mange minuttene, så når HS3 har hengt på denne statusen en time, så dømmer jeg det som mislykket. Skal for moro skyld la det stå en time til. Det blinker veldig aktivt på UZB, så det er tydelig at det skjer "noe" på Z-Wave.

 

Det gikk bra med den forrige firmwaren vi fikk. Da gikk prosessen gjennom. Så det spørs om ikke modulen er FUBAR, etter de tidligere forsøkene. Eller at jeg har en bonusfeil på min modul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Televimsen said:

 

... Så det spørs om ikke modulen er FUBAR, etter de tidligere forsøkene. Eller at jeg har en bonusfeil på min modul.

 

Den som gir seg er en dritt. Etter veldig mange forsøk med Z-Flash, fikk jeg endelig modulen på versjon 2.1. Jeg vil neppe klare å rekonstruere hva jeg gjorde for å få det til, men det var noe i retning av å starte overføring av OTA firmware, og så plugget jeg modulen inn rett etterpå. Dette har jeg gjort mange ganger, men så traff jeg tydeligvis det lille millisekundet som gjorde at overføringen gikk i orden. Selve oppdateringen tar ikke mer enn et par minutter, når overføringen kommer skikkelig i gang.

 

Det jeg registrerer er at modulen fortsatt er veldig hypp på å sende statusoppdateringer (Volt, Ampere og Watt), men dette er i det minste parameter som kan endres (parameter 40).

 

Målt i antall timer det har tatt å feilsøke og utbedre dette, ble Qubino Smart Plug 16A den dyreste Z-Wave modulen i samlingen til nå.

 

Takk for hjelpen til alle som har bidratt til løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.