Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny HomeSeer-bruker


aleks

Anbefalte innlegg

Ok, selv om jeg føler jeg er tilbake til Windows 3.11 fikk jeg overtalt HomeSeer til å gi meg en HS3 Pro-lisens og kommer til å kjøre dette på en dedikert Windows 2016 Server

 

Det fungerer fint nå, men har noen spørsmål (som sikkert har vært oppe tidligere)

 

1. Finnes det noen HS <-> Node-Red plugins? Kan bruke MQTT, men hadde vært bra med direktekommunikasjon. Bruker noen andre der Node-Red?

2. Hvis jeg henter ut f.eks Current Wattage fra en MQTT topic, hvordan legger jeg det som faktisk ikon etc for strøm isteden for bare en random mqtt-linje? Ser ikke akkuratt et valg for å sette type på devices

3. Hvilke plugins er "must have" og mest populære i HS-shoppen

4. Hvilke 3-parts plugins ligger ute og noen å anbefale?

5. Har HS noe API?

6. Er det mulig å koble HS mot Python? Mange komponenter har Python-biblioteker, så hadde vært lettere å bruke Python direkte

7. Hvis en skulle gi top 5-nybegynnertips, hva hadde det vært?

 

Jeg er litt på gjerdet mellom å bruke Node-Red vs det innebygget event-systemet (som jeg føler er litt rotete) - Er det veldig anti-HS ved å bruke Node-Red for å forenkle events og lage mer komplekse eventer?

 

8. Nå som jeg har HS Pro-versjonen hvilke fordeler gir det meg og hva skal jeg bruke utover standardutgaven?

9. Er det noen plugins som er etterspurt? Jeg er utvilker så må jo bidra med noe. Jeg hadde tenkt meg å skrive plugin for Salto Ladeboks (som jeg har klart allerede i Python, men må konverteres), SMAPEE integrasjon og Solpanel-inverter med direkte-kommunikasjon. Som et miljø vil alt jeg lager bli gratis for brukere på dette forumet. Er det noe annet som mangler?

 

10. Uten jeg har sett, hadde det vært mulig å lage eget WWW-theme for HS for å modernisere det litt?

11. Ligger det noen rykter om noen HS4 i pipelinen?

12. Er det mulig å skifte fra fildatabase til f.eks mysql?

 

Har installert og satt opp JowiHue (selv om å styre farger fungerer ikke uansett hva jeg gjør), Harmony hub (i hvert fall installert), MQTT (den gratis), Blue Iris (siden jeg kjører blue iris-programvaren), RFXCOM-plugin, Zwave plugin, SMS plugin og IFFFT-plugin (selv om jeg ikke bruker IFFFT da jeg ikke liker kommunikasjon utenfor lokalt). Vurdert APC-pluginet.

 

Er det noen av disse plugins som er enklere å bare programmere selv uten å måtte bruke masse penger på dem? Regner med zwave and hue er nok de som er mest kompliserte, men f.eks betaler ikke 50 dollar for yr-værvarsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, aleks skrev:

3. Hvilke plugins er "must have" og mest populære i HS-shoppen

 

EasyTrigger, Device History, BLBackup, Pushover, PHLocation, mcsMQTT (det er den beste MQTT-plugin). 

 

3 timer siden, aleks skrev:

4. Hvilke 3-parts plugins ligger ute og noen å anbefale?

 

 Jon00 har en del, f.eks Data Scraper. 

 

3 timer siden, aleks skrev:

5. Har HS noe API?

 

Ja, et JSON-interface. Kan lese og sette device-verdier f.eks. 

 

3 timer siden, aleks skrev:

6. Er det mulig å koble HS mot Python? Mange komponenter har Python-biblioteker, så hadde vært lettere å bruke Python direkte

 

Ikke direkte, men du kan kjøre Python-script i events. JSON-interface kan brukes for å utveksle data. 

 

3 timer siden, aleks skrev:

8. Nå som jeg har HS Pro-versjonen hvilke fordeler gir det meg og hva skal jeg bruke utover standardutgaven?

 

Tja, du kan lage ditt eget HSTouch-design. :) 

 

3 timer siden, aleks skrev:

9. Er det noen plugins som er etterspurt?

 

Garantert! Bare kommer ikke på noen akkurat nå...

 

3 timer siden, aleks skrev:

10. Uten jeg har sett, hadde det vært mulig å lage eget WWW-theme for HS for å modernisere det litt?

 

Mener du kan endre CSS-filen, men ikke sikker. 

 

3 timer siden, aleks skrev:

Regner med zwave and hue er nok de som er mest kompliserte, men f.eks betaler ikke 50 dollar for yr-værvarsel...

 

Enig i det siste der!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, aleks skrev:

Ok, selv om jeg føler jeg er tilbake til Windows 3.11 fikk jeg overtalt HomeSeer til å gi meg en HS3 Pro-lisens og kommer til å kjøre dette på en dedikert Windows 2016 Server

?

OK, igjen. De som sier "det ser ut som en nettside på 90-tallet" har ikke brukt internett på 90-tallet. Eller knapt 2000-tallet. ;) 

 

17 timer siden, aleks skrev:

Finnes det noen HS <-> Node-Red plugins? Kan bruke MQTT, men hadde vært bra med direktekommunikasjon. Bruker noen andre der Node-Red?

Ryktene er at iallfall at noen har begynt på en plugin. Ingen tråder å vise til, så ingen garantier.

 

17 timer siden, aleks skrev:

Hvis jeg henter ut f.eks Current Wattage fra en MQTT topic, hvordan legger jeg det som faktisk ikon etc for strøm isteden for bare en random mqtt-linje? Ser ikke akkuratt et valg for å sette type på devices

Dette kan du vel definere under "Status Graphics" tab'en på devicen. :)

 

17 timer siden, aleks skrev:

Hvilke plugins er "must have" og mest populære i HS-shoppen

Det @ZoRaC sa + JowiHue.

 

17 timer siden, aleks skrev:

Hvilke 3-parts plugins ligger ute og noen å anbefale?

De som er markert som "Free" i Updateren. ;) 

Ellers er det masse scripts og plugins der ute, bl.a. her på forumet. :)

 

17 timer siden, aleks skrev:

Har HS noe API?

Ja. Både REST, scripting og til plugin. Hva trenger du? :)

 

17 timer siden, aleks skrev:

Er det mulig å koble HS mot Python? Mange komponenter har Python-biblioteker, så hadde vært lettere å bruke Python direkte

Det er det helt sikkert, men HS er basert på .NET. C# (eller til og med VB) er nærmere og enklere.

 

17 timer siden, aleks skrev:

Jeg er litt på gjerdet mellom å bruke Node-Red vs det innebygget event-systemet (som jeg føler er litt rotete) - Er det veldig anti-HS ved å bruke Node-Red for å forenkle events og lage mer komplekse eventer?

Event-motoren er rotete? Husk det når du skal redigere noen eventer om et par år. :)

 

Men seriøst: Her er det nok snakk om smak og behag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, aleks skrev:

Nå som jeg har HS Pro-versjonen hvilke fordeler gir det meg og hva skal jeg bruke utover standardutgaven?

HStouch. :)

 

17 timer siden, aleks skrev:

Uten jeg har sett, hadde det vært mulig å lage eget WWW-theme for HS for å modernisere det litt?

Det er ingen "tema"-funksjon, men du kan endre CSS-ene om du vil.

 

17 timer siden, aleks skrev:

Ligger det noen rykter om noen HS4 i pipelinen?

Nei.

 

17 timer siden, aleks skrev:

Er det mulig å skifte fra fildatabase til f.eks mysql?

Nei.

 

17 timer siden, aleks skrev:

Er det noen av disse plugins som er enklere å bare programmere selv uten å måtte bruke masse penger på dem?

DET er direkte avhengig av hvor god du er til å programmere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var ment med en smule ironi, men jeg var jo en av grunnleggerene til hw.no så har vært i gamet en stund.

 

Det er vel ikke å benekte hs er overmoden for en overhaling? Men noen ganger er det bedre med funksjon over design.

 

Så du tenker alt en kan gjøre i node red kan en gjøre native?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, aleks skrev:

Det er vel ikke å benekte hs er overmoden for en overhaling? Men noen ganger er det bedre med funksjon over design.

Ja, i HS er funksjon prioritert over design. Men jeg skal ikke nekte for at det hadde vært OK med en designforandring, men jeg vil IKKE ofre funksjonalitet for det.

 

4 minutter siden, aleks skrev:

Så du tenker alt en kan gjøre i node red kan en gjøre native?

Det kommer selvfølgelig helt an på hva du gjør i node-red. ;)

Det eneste jeg kan si er at jeg aldri har hatt behov for å ty til Node-Red for å automatisere noe.

 

Node-Red er jo relativt nytt. Jeg har eventer som er flere år eldre enn Node-Red. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aleks skrev:

Hehe, det var ment med en smule ironi, men jeg var jo en av grunnleggerene til hw.no så har vært i gamet en stund.

 

Det er vel ikke å benekte hs er overmoden for en overhaling? Men noen ganger er det bedre med funksjon over design.

 

Så du tenker alt en kan gjøre i node red kan en gjøre native?

Jeg måtte ty til litt node-red, til Sector alarm, Somfy tahoma, og et gammelt Samsung TV.

Synes det er enklere og raskere enn programmering/script.

Samt at når man har node red oppe å gå, så er det veldig lett å installere en plugin og få det rett inn i HS via MQTT, kontra at man må kjøpe en plugin, eller skripte ting.


Så node-red er ikke feil, men det er nok litt smak og behag, og til hver sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.