Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fra Futurehome til Homeseer - Hva er mulig/hva er ikke


henrikhoe

Anbefalte innlegg

Hei,


Så selvom jeg er veldig glad i Futurehome, og har følgt de gutta i lang tid, føler jeg for tiden at ting går litt tregt. Så jeg har sittet å lekt meg med tanke å skifte.


Har i dag ca 50 zwave enheter, diverse sonos høyttalere og google home, samt varmepumpe.

1. Futurehome har ikke dag lysstyring basert på lux. Det har irriterrt meg, går utifra at det er smal sak i Homeseer, hvis lux x < 9000 (random tall) så slå av lys. hvis lux x < 50, dim lys 20% i stue (men bare hvis vi er hjemme.

2. Deg jeg liker med Futurehome er konseptet med hjemmemodus, bortemodus etc. Det gjør det så sabla enkelt å sette status på mange devices veldig raskt og enkelt. Finnes det noe likt konsept for Homeseer? Per i dag bruker jeg Futurehome med IFTTT og Life360, som setter hus i bortemodus (låser døren, slår av tv, lys etc og setter riktig borte temperature) når våre mobiltelefoner er utenfor en vis radius. Samme når vi kommer hjem. Dette er veldig praktisk og har høy WAF. Jeg tror heller aldri det ikke har fungert i de 2 årene jeg har brukt det. Er dette vanskelig å få til i Homeseer, tenker da på hvordan man løser dette med presence etc.

3. I en overgangsperiode mens jeg lærer meg Homeseer så er vi nødt til å bruke app. Futurehome har en veldig fin app, som igjen er veldig konevennlig. SKal ikke være slem nå, men Homeseer sin app har et design som ligner det vi hadde for 10-15 år siden. På sikt vil jeg ikke ha behov for app, da alt automatiseres eller går igjennom google assistant, men still. Jeg vet det er en beta av appen ute, men den også var mindre pen.

 

Lurer litt på hvor avansert automasjon man kan få til.

Fks er dette mulig?

Hvis klokken er mellom 07:00 - 08:00 og det er bevegelse på badet, spill av NRK News på Sonos. Men ikke ellers (hvis det er bevegelse).

Når nattmodus trigger -> send TTS kommando til google home "Huset er satt til natt modus, temperatur er senket, dører er låst" <- Lekte meg med noe sånt i node-red med Futurehome og det fungerte overraskende bra. Kan man lett sende TTS kommandoer til google home enkelt i Homeseer (det støtter norsk språk, og assistenten har troverdig stemme).

Hvis sensative strip sensor har stått i åpen modus mer enn 5 minutter, send push varsling til mobilen om at fryseren står åpen. Hvis sensative strips stått åpen mer enn 15 minutter, send TTS kommando til Google home.


Jeg er midt i mellom om jeg skal prøve Homeseer eller OpenHab. OpenHAB virker "lettere", men mangler kanskje litt mer avansert logikk. Har ikke rukket å teste begge enda.

Takker for alle svar jeg får


Jeg prøver å gjøre god research for jeg bestemmer for ting, fordi det er en jobb å flytte 50 enhter over på en gateway/hub. Bare merker at det er mye å forholde seg til.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, GeneralVirus said:

Det korte svaret på alt du spør om er: Ja, dette er mulig i Homeseer.

hehe så bra, hva anbefaler du at jeg går til innkjøp hardware messig mest for å teste.

Jeg trenger vel en z-stick og noe hardware å kjøre dette på. Tanken er her også å være kostnadseffektiv hvis jeg skulle finne ut at det ikke er noe for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, GeneralVirus said:

https://www.tronika.no/no/interface/760-interface-uzb1.html

 

Også har homeseer 30 dagers prøveversjon. Du kan jo bare kjøre det på pcen din for å se om det er noe for deg.

 

Ellers så er Homeseer skolen som @Moskus har laget en veldig bra start.

 

 

Gode tips, jeg skal ta meg en kopp kaffe og begynne å lese

Takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, henrikhoe skrev:

Futurehome har ikke dag lysstyring basert på lux. Det har irriterrt meg, går utifra at det er smal sak i Homeseer, hvis lux x < 9000 (random tall) så slå av lys. hvis lux x < 50, dim lys 20% i stue (men bare hvis vi er hjemme.

Ja, dette er faktisk enkelt i HomeSeer. :)

 

7 timer siden, henrikhoe skrev:

Deg jeg liker med Futurehome er konseptet med hjemmemodus, bortemodus etc. Det gjør det så sabla enkelt å sette status på mange devices veldig raskt og enkelt. Finnes det noe likt konsept for Homeseer? Per i dag bruker jeg Futurehome med IFTTT og Life360, som setter hus i bortemodus (låser døren, slår av tv, lys etc og setter riktig borte

"Hjemmemodus" / "Bortemodus" er bare en såkalt "virtuell device" i HomeSeer. Du kan bruke Life360 med IFTTT med HomeSeer også, men jeg lurer jammenmeg på om det ikke finnes en egen Life360-plugin til HomeSeer.

 

Jo, se der ja: https://shop.homeseer.com/products/simplex-tech-life360-software-plug-in-for-hs3

 

7 timer siden, henrikhoe skrev:

I en overgangsperiode mens jeg lærer meg Homeseer så er vi nødt til å bruke app. Futurehome har en veldig fin app, som igjen er veldig konevennlig. SKal ikke være slem nå, men Homeseer sin app har et design som ligner det vi hadde for 10-15 år siden. På sikt vil jeg ikke ha behov for app, da alt automatiseres eller går igjennom google assistant, men still. Jeg vet det er en beta av appen ute, men den også var mindre pen.

Som jeg sier: "HomeSeer vinner ingen pris for verdens mest sexy grensesnitt", men du verden så funksjonelt det er.

 

Jeg er for øvrig vesentlig mer fornøyd med den nye app'en på mobil. Rask og effektiv. :)

Men til hjemmebruk til skjermer rundt omkring kunne jeg ikke tenke meg å klare meg uten HStouch.

 

7 timer siden, henrikhoe skrev:

Lurer litt på hvor avansert automasjon man kan få til.

Fks er dette mulig?

Hvis klokken er mellom 07:00 - 08:00 og det er bevegelse på badet, spill av NRK News på Sonos. Men ikke ellers (hvis det er bevegelse).

Når nattmodus trigger -> send TTS kommando til google home "Huset er satt til natt modus, temperatur er senket, dører er låst" <- Lekte meg med noe sånt i node-red med Futurehome og det fungerte overraskende bra. Kan man lett sende TTS kommandoer til google home enkelt i Homeseer (det støtter norsk språk, og assistenten har troverdig stemme).

Hvis sensative strip sensor har stått i åpen modus mer enn 5 minutter, send push varsling til mobilen om at fryseren står åpen. Hvis sensative strips stått åpen mer enn 15 minutter, send TTS kommando til Google home.

Alt dette er mulig! :)

Og det er ganske lett også! :D

 

Når man kan det.... ;)

 

HS-skolen del 7 tar opp automasjon:

 

Alt du spør om går an, men med så mye annet må man komme inn i systemet for at det skal være lett. Hvis du først har begynt, så er det ikke vanskelig. :)

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Moskus said:

Ja, dette er faktisk enkelt i HomeSeer. :)

 

"Hjemmemodus" / "Bortemodus" er bare en såkalt "virtuell device" i HomeSeer. Du kan bruke Life360 med IFTTT med HomeSeer også, men jeg lurer jammenmeg på om det ikke finnes en egen Life360-plugin til HomeSeer.

 

Jo, se der ja: https://shop.homeseer.com/products/simplex-tech-life360-software-plug-in-for-hs3

 

Som jeg sier: "HomeSeer vinner ingen pris for verdens mest sexy grensesnitt", men du verden så funksjonelt det er.

 

Jeg er for øvrig vesentlig mer fornøyd med den nye app'en på mobil. Rask og effektiv. :)

Men til hjemmebruk til skjermer rundt omkring kunne jeg ikke tenke meg å klare meg uten HStouch.

 

Alt dette er mulig! :)

Og det er ganske lett også! :D

 

Når man kan det.... ;)

 

HS-skolen del 7 tar opp automasjon:

 

Alt du spør om går an, men med så mye annet må man komme inn i systemet for at det skal være lett. Hvis du først har begynt, så er det ikke vanskelig. :)

 

 

Tusen takk for utfyllende informasjon Moskus og alle de fine guidene du har laget. Gleder meg til å sette i gang. Hadde vært umulig å sette i gang uten din hjelp. 

 

har du en zstick du anbefaler? Hadde først tenkt Aeotec men ser den er litt strippet for funksjoner i Homeseer. Hva syntes du om den jeg ble anbefalt tidligere i tråden? :) 

 

Hadde først tenkt å bare bruke egen maskin før jeg beveger meg over til en rpi eller annen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.