Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Managed eller unmanaged switch?


Anbefalte innlegg

Som tittel antyder, 

Burde jeg kjøpe meg en managed eller unmanaged switch nå når jeg skal koble opp huset?

 

Har en 24port patch panel som jeg skal koble opp. 

Men den stakkars Asus routeren har jo bare 5 porter, så er 12stk i manko ?

 

Er ikke noe reser på nettverk, så må ha noe som er brukervennlig!

 

Evt noe forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, ZoRaC said:

Jeg tror ikke prisforskjellen er enorm, så jeg ville nok gått for managed - gjerne med noen (alle?) portene med PoE også. :) 

 

Har tenkt tanken selv, men er bare redd for at managed blir for avansert og at jeg sitter med en switch jeg ikke får til å bruke ?

Noen merker som er bedre enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Managed betyr ikke at du må bruke den funksjonen av switchen.  Du kan fint kjøre en managed switch som om den var unmanaged. 

Men unmanaged er billigere enn managed som regel.

For din del kan du ta det lommeboka tåler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Managed uten tvil (om ikke prisen er for høy). Veldig greit med eget VLAN til alt av IoT enheter osv.

Skiftet nylig til Ubiquiti switch, aksesspunkt osv. Enkelt og greit å administrere med UniFi controlleren. Denne kan kjøres på cloudkey, pc, raspberry osv...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser prisforskjellen ikke er all verden. 
Det er når man skal ha med PoE den skyter i været.

Og en 24porter PoE switch tåler ikke lommeboka nå ?

Men siden jeg har en utleie leilighet i kjelleren som jeg også har strekt opp kabel til, så har det jo vært veldig kjekt å kunne satt opp et VLAN kun for leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, vlx said:

Managed uten tvil (om ikke prisen er for høy). Veldig greit med eget VLAN til alt av IoT enheter osv.

Skiftet nylig til Ubiquiti switch, aksesspunkt osv. Enkelt og greit å administrere med UniFi controlleren. Denne kan kjøres på cloudkey, pc, raspberry osv...

 

Har sett litt på unfi selv i det siste.

Gått til innkjøp av Unifi AP, men der ble jeg så skuffet over hastigheten at jeg gikk tilbake til min gode gamle Asus router.

Men en managed switch derimot kan kanskje være aktuelt. Ubiquiti sitt UI skal jo være veldig "nybegynner" vennlig.. :)

 

Men du er fornøyd med ditt oppsett?

Ser det er stor forskjell på en unfi switch og f.eks Zyxel managed switch.

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ville jeg sagt uadministrart med mindre du tror du trenger administrert.

Men jeg ser nå at prisen ikke er så mye høyere enn administrert, så du må nesten se an om du ser for deg å bruke VLAN eller liknende.

Det er vel stort sett bare de av oss som ser på nettverk vell så mye som en hobby som bruker VLAN hjemme, men ettersom du er på dette forumet og driver med HA antar jeg du, TS, også er over snittet teknisk interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Evelen said:

I utgangspunktet ville jeg sagt uadministrart med mindre du tror du trenger administrert.

Men jeg ser nå at prisen ikke er så mye høyere enn administrert, så du må nesten se an om du ser for deg å bruke VLAN eller liknende.

Det er vel stort sett bare de av oss som ser på nettverk vell så mye som en hobby som bruker VLAN hjemme, men ettersom du er på dette forumet og driver med HA antar jeg du, TS, også er over snittet teknisk interessert.

 

Over snittet teknisk interessert er jeg nok, men ikke fullt så kunnskapsrik ?

Men mtp på utleieleilighet og VLAN, så tror jeg at jeg går for en managed switch siden prisen er så lik. Kan se ut til at det blir Zyxel. Grei pris og etter å ha lest manualen, så virker det som at det er ganske brukervennlig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.