Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Popp Wallc-s og UZB1 mister 1/8 av trykkene.


Axefjord

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått satt igang et lite z-wave smartnettverk med UZB1+hassbian sentral, 2 popp wallc-s veggbrytere og en nodon micro av/på strømkontakt.

 

Problemet er at ca 1/8 trykk på veggbryterne ikke registreres (Varierer fra 1/3 til 1/20, avhengig av horoskopet i se&hør). Bryteren skal blinke 2 ganger når den fungerer, mens når den ikke fungerer blinker den kun en gang, så jeg antar den ikke får kontakt med sentralen. Når den ikke fungerer, så er det ikke noe aktivitet i z-wave loggen på sentralen.

Se gjerne video her: https://www.dropbox.com/s/xrczc0wdils3g6a/20180826_214141.mp4?dl=0

 

Problemet oppstår både med hassbian+raspberry pi, og med win7+homeseer.

Batteri er byttet, plasseringen av enhetene er forandret (fra 30cm mellom alle, til noen meter), sentralen er reinstallert, enhetene er lagt til og fjernet, men ingenting hjelper.

 

Er det noen som har erfaringer med slikt? Enten med uregelmessige popp brytere eller uzb1, eller med noen som fungerer? Jeg håper smart-nettverk ikke er slik til vanlig..?

Bryterne kostet meg 550kr stykket, så jeg forventer at de fungerer ihvertfall 99% av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppsummering: 

 

Oppsett 1: z-wave (popp) kontroller -> uzb1 transmitter        -> homeseer (windows drivere)   -> uzb1 transmitter -> nodon micro 220V
Oppsett 2: z-wave (popp) kontroller -> uzb1 transmitter        -> Home assistant(linux drivere)  -> uzb1 transmitter -> nodon micro 220V
Oppsett 3: nexa kontroller                  -> 433MHz transmitter -> Home assistant (linux drivere)  -> uzb1 transmitter -> nodon micro 220V
 
I oppsett 2 byttet jeg ut alt annet enn z-wave hardwaren, men problemet er fortsatt der.
I oppsett 3 byttet jeg ut veggbryterne, og problemet forsvinner.
Ergo: Det er noe galt med bryterne eller i kommunikasjonen mellom bryterne og uzb1 transmitteren.
 
Ihvertfall, z-wave (popp wallc-s) veggbryterne er sendt tilbake til butikken på reklamasjon. Stabiliteten er altså dårlig, og oppsett tar masse tid i home assistant.
Jeg er storfornøyd etter ei lita uke med nexa veggbrytere på 433MHz. Null stress med oppsett, og de virker stabile. Nå må jeg bare finne riktige skuer for å montere de inn i elko-rammer.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.