Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart kjøkkenventilator?


Anbefalte innlegg

Sist jeg sjekket har Miele ett system der ventilatoren er synkronisert/styrt fra platetoppen. Det hjelper jo litt på.

 

Ellers så er det gode muligheter til å automatisere hvis du finner en ventilator med fjernkontroll/IR.

 

Jeg har en takmontert kjøkkenventilator med IR som jeg har dekodet signalene på slik at jeg kan styre den. Også holder jeg på å lage en sensor som sjekker om platetoppen er varm (IR temperatursensor) slik at ventilatoren kan starte automatisk :) Jeg har også vurdert å sjekke strømtrekket til platetoppen for å starte ventilatoren automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, xibriz skrev:

Sist jeg sjekket har Miele ett system der ventilatoren er synkronisert/styrt fra platetoppen. Det hjelper jo litt på.

Kan virkelig anbefale dette systemet. Girer sømløst opp og ned, veldig sjeldent behov for overstyring. Lysene går på og av automatisk osv. 

 

Tror AEG også har tilsvarende system. Sikkert mulig å spare noen kroner, men jeg synes ikke AEG sine platetopper er like gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Neff (BSH-gruppen så Bosch, Siemens og Gaggenau har sikker det samme) platetopp og ventilator som er koblet sammen slik som beskrevet for Miele over.

Helt genialt, og ser ikke behov for å integrere dette i smatrhuset da det "bare fungerer" sånn som det er. Eneste minuset er at lyset ikke skrur seg av igjen nå jeg skrur av platetoppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, DeVille skrev:

 

Regner med at vi får vite mer om denne. :) 

 

Jepp. Har 3-4 ESP-prosjekter (som jeg kaller de) i luften akkurat nå. Men mesteparten av tiden går bort i å vente på deler. Bruker å slenge ut i "hva har du gjort på dine prosjekter" tråden når ting begynner å bli ferdig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 29.8.2018 den 11.58, DeVille skrev:

Regner med at vi får vite mer om denne. :) 

 

Nå har jeg gjort noen tester med den IR-temperatursensoren jeg kjøpte. Den heter MLX90614, og det første jeg fant ut er at denne kommer i flere varianter. Det som varierer er vinkelen på linsen og den jeg har kjøpt er på 90 grader og dermed helt ubrukelig på lengere avstand enn 3 cm.

 

Dersom man skal opp på f.eks. 10 grader på linsen slik at man kan detektere noe fornuftig fra rundt 1 meter så synes jeg sensoren blir for dyr.

 

Side 35 og utover i databladet er interresant: https://www.melexis.com/en/product/MLX90614/Digital-Plug-Play-Infrared-Thermometer-TO-Can

 

Jeg skrinlegger dermed prosjektet om å bruke varme på platetoppen til å bestemme om ventilatoren skal starte og går videre til plan B som er å detektere strømtrekket på platetoppen.

Endret av xibriz
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.