Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeon Labs Multisensor 6, lite responsive


TomB

Anbefalte innlegg

Hei!


Jeg kjøpte min første Multisensor 6 nå for å teste med kablet strøm, og så langt var ikke det noen stor suksess. Ut av boksen så hentet den inn 7 av 7 child devices, så helt fint og, og den gav verdi på alle sammen. Men når jeg la den på en hylle for å teste litt respons, så oppdaterer den seg ikke, hverken med bevegelse, temp eller lux. Jeg tenkte først det var min USB-power som var for dårlig så jeg satte inn 2 batterier i stedet, men samme skjer nå.

 

Den viser f.eks 29 grader ca 10 cm vekk fra en annen temp måler som viser 24,3 grader. Og det er ingen varmekilder nær dem.

 

Er det noen som har erfaring med at denne må endres på før den fungerer, eller har jeg bare vært uheldig og fått en som ikke virker?

 

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @TomB

Har de samme og de bruker lang tid på å stabilisere seg synes jeg. 

Du burde også justere parametere slik at den raskere oppdaterer seg. 

 

Om den går på batteri vil den bare rapporter temp, fuktighet etc når den våkner(hver time). Jeg har satt de til å våkne hvert 5 minutt. 

 

Går den på fast strøm er den mer responsive, og vil oppdatere ved mindre endringer. 

Jeg har også Kalibrert mine så de viser likt på kontoret før de ble utplassert på hvert sitt bad. selv på batteri fungerer dette til å styre det mekaniske avtrekket på mine bad :)

 

PS om du skal endre noen parameter anbefaler jeg å ha de koblet til en strømkilde. Da slipper du å vekke de for hver gang du sender en endring:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info.

 

Jeg gikk tilbake til strømtilførsel og har endret settings til dette:

 

image.png.447010a21c4ea6661b9e03a54015c22d.png

 

Den oppdaterer allikevel ikke hvert 30. sekund, eller det kan være den gjør det, men hvis det ikke endrer seg så vil den kanskje ikke oppdatere timestamp? Anyways, bevegelse er fremdeles problemet, når jeg veiver rundt foran sensoren så registerer den fremdeles ikke bevegelse. Jeg lar den stå litt og ser, men det var ikke spesielt imponerende sånn med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, TomB said:

Den oppdaterer allikevel ikke hvert 30. sekund

Nei det gjør den nok ikke. Dette er hvor fort den skal endre status tilbake etter at den har registrert bevegelse. 

 

Har du endret denne og trykket på set. 

image.png.73d5c984abcaa75053ca266e9d05d473.png

 

Prøv å disable den og enable den igjen. 

Du vet at du bare kan gjøre en endring av gangen  ;)

Endret av clio75
Typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, clio75 said:

Nei det gjør den nok ikke. Dette er hvor fort den skal endre status tilbake etter at den har registrert bevegelse. 

 

Har du endret denne og trykket på set. 

image.png.73d5c984abcaa75053ca266e9d05d473.png

 

Prøv å disable den og enable den igjen. 

Du vet at du bare kan gjøre en endring av gangen  ;)

 

Ja, den øverste 30 sec er timeout på Motion Detection, det vet jeg. Men hvis du ser nede så har jeg også satt 30 sec report på Group 1, så den burde oppdatere Lux, Temp, Humidity jevnlig. Men som sagt, det er mulig den ikke oppdaterer timestamp om ikke verdien faktisk endrer seg hvert 30. sekund.

 

Den sto faktisk Disablet, noe som var rart ettersom den registrerte bevegelse. Jeg endret til Enablet, geg kan gjøre om igjen for test.

 

Jeg gjør kun en endring og trykker Set, men det er vel ikke noe problem å gjøre flere endringer (og trykke Set flere ganger), før jeg velger Done på siden? Det er jo kun settings som oppdaterer seg ved Set.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du forresten om et sted som Advanced Parameters er dokumentert? I Fibaro står de bak i manualen, men jeg fant det ikke på denne når jeg lette etter online manual.

 

Tenker spesielt på om det er noe sted jeg kan stille hvor raskt den skal sjekke etter motion igjen etter å ha blitt trigget.

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, TomB said:

Men som sagt, det er mulig den ikke oppdaterer timestamp om ikke verdien faktisk endrer seg hvert 30. sekund.

Stemmer det. 

 

1 minute ago, TomB said:

Jeg gjør kun en endring og trykker Set, men det er vel ikke noe problem å gjøre flere endringer (og trykke Set flere ganger), før jeg velger Done på siden? Det er jo kun settings som oppdaterer seg ved Set.

Helt sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være slik. Har 4 stk og alle reagerer med en gang det er bevegelse ca 1-2 sekunder fra det er bevegelse til lys er på. Sensorene er satt til å oppdatere hvert minutt og det fungerer, viser riktig temperatur og oppdaterer temperatur selv om den er samme som sist. 
Sensorene er ganske så følsom for temperatur hvis man sitter å holder den litt i hånda feks blir det fort vist alt for varmt fram til den oppdateres seg igjen. 

 

Startet du de opp første gang og inkluderte de på batteri for så å bruke kabel? Hvis ja har den gått i batterimodus og må stilles tilbake igjen og inkluderes på nytt.  Sjekk Parameter nr 9 at det står USB Power der. Mulig det har skjedd noe der når du satt i batteri etterpå også for å teste.

Eller får du ikke sjekket den instillingen i Homeseer?

 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, TomB said:

Vet du forresten om et sted som Advanced Parameters er dokumentert? I Fibaro står de bak i manualen, men jeg fant det ikke på denne når jeg lette etter online manual.

Google er din venn :)

https://www.vesternet.com/mwdownloads/download/link/id/1883/

 

Se hvilken FW de har. Jeg måtte oppgradere mine før ting virket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, clio75 said:

Google er din venn :)

https://www.vesternet.com/mwdownloads/download/link/id/1883/

 

Se hvilken FW de har. Jeg måtte oppgradere mine før ting virket. 

 

Hehe, det var spesielt, det var den første linken jeg fikk fra Google, men fikk feilmelding når jeg gikk inn på den tidligere (Bad Gateway), men denne gangen virket det :D

 

6 minutes ago, Dennis87 said:

Skal ikke være slik. Har 4 stk og alle reagerer med en gang det er bevegelse ca 1-2 sekunder fra det er bevegelse til lys er på. Sensorene er satt til å oppdatere hvert minutt og det fungerer, viser riktig temperatur og oppdaterer temperatur selv om den er samme som sist. 
Sensorene er ganske så følsom for temperatur hvis man sitter å holder den litt i hånda feks blir det fort vist alt for varmt fram til den oppdateres seg igjen. 

 

Startet du de opp første gang og inkluderte de på batteri for så å bruke kabel? Hvis ja har den gått i batterimodus og må stilles tilbake igjen og inkluderes på nytt.  Sjekk Parameter nr 9 at det står USB Power der. Mulig det har skjedd noe der når du satt i batteri etterpå også for å teste.

Eller får du ikke sjekket den instillingen i Homeseer?

 

 

Når du sier Lys går på så mener du det lille grønne ikke sant? Det skjer ikke her, jeg kan vandre frem og tilbake foran sensoren og det skjer ingenting, og så plutselig reagerer den (grønn diode på), men det kan skje mens det ikke er noen større bevegelser.

 

Jeg inkluderte (non-secure) med USB power på, testet batteri etterpå, I Settings viser parameter 9 verdi 2.

 

image.png.14b154e419e14da737e942e5fcc03027.png

 

I manualen står dette;

 

Quote

 

Report the current power mode and the product state for battery power mode.

 

Value1 (MSB): 0x00=USB power mode, 0x01=Battery power mode.

Value2 (LSB): 0x00= keep sleep state for Battery power mode, 0x01=keep awake for 10 minutes for battery power mode.

 

Note: this parameter cannot be used as Set usage.

 

 

Betyr det at jeg ikke kan sette den, eller er den faktisk korrekt?

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Dennis87 said:

Startet du de opp første gang og inkluderte de på batteri for så å bruke kabel? Hvis ja har den gått i batterimodus og må stilles tilbake igjen og inkluderes på nytt.

Jeg trenger ikke endre noe. Den vel selv om den går på batteri eller strøm. Jeg inkludere mine på strøm og kjører de nå på batteri. 

Under uttesting fasen gikk jeg mellom batteri og strøm.  Den oppførte seg da også forskjellig om den går på strøm eller batteri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, TomB said:

Når du sier Lys går på så mener du det lille grønne ikke sant? Det skjer ikke her, jeg kan vandre frem og tilbake foran sensoren og det skjer ingenting, og så plutselig reagerer den (grønn diode på), men det kan skje mens det ikke er noen større bevegelser.

Lurer på om du burde oppgradere FW. Det er noe med følsomheten de har oppdatert i ny FW(mener jeg å huske) 

image.png.ad690d6c36232c5ee156a8919a2b8660.png

Endret av clio75
Lagt til bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, clio75 said:

Lurer på om du burde oppgradere FW. Det er noe med følsomheten de har oppdatert i ny FW(mener jeg å huske) 

 

Jeg har Firmware 1.11

 

Capture.JPG.778e7a2b07a4096272764b5a40199973.JPG

 

Når jeg sjekket siden til Aeon Labs tidligere så det ut til at 1.11 var det siste for EU markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, clio75 said:

@TomB

Kontroller parameter
3, Burde være 30 som du har satt,
4, følsomhet, Burde være 5 som også er default 
40(Slår av/på hysterese for rapportering) burde være 0

 

De var alle slik du anbefaler her over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, TomB said:

 

De var alle slik du anbefaler her over.

Da Tror jeg har vært innom det jeg har gjort med min. 
Når du sier at de ikke rapporterer, ser du i loggen eller på websiden i Homeseer ? 

Er det ikke slik at web siden bare oppdateres når den endrer seg ?  

Ha et vindu med loggen oppe og la sensoren logge. Da vil du se om den sender verdier inn til HS. 

Her er min;

image.png.08c7d1a3db2d857c86bc707380e39f4b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lux meldes hvert 30. sekund, slik jeg forventer at det skal gjøres.

Temp meldes sannsynligvis bare ved endring, ihvertfall ikke hvert 30. sekund.

Humidity også som temp, bare ved endring.

 

Det er sikkert som det skal være da, den sender vel ikke melding hvis det ikke er endring og det er helt OK.

 

Problemet er dog motion sensor, den er dodgy :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TomB skrev:

 

 

image.png.14b154e419e14da737e942e5fcc03027.png

 

I manualen står dette;

 

 

Betyr det at jeg ikke kan sette den, eller er den faktisk korrekt?

 

Den skal stå vel stå på verdi 1. Men er en read only verdi som egentlig skal endre seg selv. men jeg har opplevd at den ikke gjør det alltid hvis man har kjørt den på batteri og bytter tilbake til usb.

 

Med lys tenkte jeg på den grønne lyset går på og lyset på rommet skrur seg på via automasjon. Vær obs på at slik du har satt den over tar det 30sek før motion resetter seg. Vil ikke lyse igjen før det er bevegelse igjen etter 30 sek.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Dennis87 said:

Med lys tenkte jeg på den grønne lyset går på og lyset på rommet skrur seg på via automasjon. Vær obs på at slik du har satt den over tar det 30sek før motion resetter seg. Vil ikke lyse igjen før det er bevegelse igjen etter 30 sek.

 

Ja, det er meningen at det ikke skal registrere oftere, det er mulig jeg vil ha den lengre og. Problemet jeg har er at selv om det går 2-3-4 minutter, og jeg går forbi sensoren så registrerer den fremdeles ikke aktivitet, den grønne lampen tenner ikke. Det skal jo være ganske enkelt, jeg har gjort dette mange ganger med Fibaro sine motion sensors, som fungerer fint, men ville ha en med strømtilførsel denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, clio75 said:

Hmm kommer desverre ikke på mer å hjelpe til med. 

Kanskje vi kan rope på @Moskus. Tror han også har noen slike :)

 

 

Tusen takk for alle tips uansett. Jeg skal la den stå et par dager, da får jeg også den neste, og så ser jeg om det er samme problem der. Er det det så er det settings, er det ikke så returnerer jeg denne første og bytter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TomB skrev:

 

Tusen takk for alle tips uansett. Jeg skal la den stå et par dager, da får jeg også den neste, og så ser jeg om det er samme problem der. Er det det så er det settings, er det ikke så returnerer jeg denne første og bytter :)

 

Jeg har ikke finlest hele tråden, men har du forsøkt en "hard-reset" for så å inkludere den på nytt (gjerne non secure)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2018 den 10.21, TomB skrev:

Takk for info.

 

Jeg gikk tilbake til strømtilførsel og har endret settings til dette:

 

image.png.447010a21c4ea6661b9e03a54015c22d.png

 

Den oppdaterer allikevel ikke hvert 30. sekund, eller det kan være den gjør det, men hvis det ikke endrer seg så vil den kanskje ikke oppdatere timestamp? Anyways, bevegelse er fremdeles problemet, når jeg veiver rundt foran sensoren så registerer den fremdeles ikke bevegelse. Jeg lar den stå litt og ser, men det var ikke spesielt imponerende sånn med en gang :)

Vær oppmerksom på at denne oversikten har vært buggy på MS6. Ser de nå har tatt bort "sensitivitet" parameter 4. Sett parametre manuelt for å være sikker. Parameter 4 = 5 (høyest) i hvert fall. Pass også på at det ikke står på masse polling av diverse enheter som skaper lag i oppsettet, også en uting i HS3 at det legges inn automatisk ved inkludering av en del enheter (se under Plugins > Z-wave > Node info. Skal kun være på batteri devicer i utgangspunktet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Homeseer, men jeg måtte i tillegg til parameter 111, sette parameter 40 til enable, det står som disable som default på strøm for å få hyppige oppdateringer


Parameter 40 er:
Enable/disable the selective reporting only when measurements reach a certain threshold or percentage set in 41-44 below. This is used to reduce network traffic. (0 = disable, 1 = enable) Note: If USB power, the Sensor will check the threshold every 10 seconds. If battery power, the Sensor will check the threshold when it is waken up.

Så setter jeg parameter 41-44 etter mitt behov, fks 41 er temp treshold, her har jeg satt 0,3 grader osv osv

Endret av henrikhoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.