Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-therm ingen tilbakemelding etter firmware v1.92 oppgradering


deve87

Anbefalte innlegg

Etter å ha inkludert den igjen. Får jeg opp 2xbrytere, 3xtemperatur osv. Noen som virker riktig. Men ingen tilbakemelding lenger på noe. Verken relestatus, setpoint, tempratur. Får satt av og på rele og en ny temp osv. 

Termostaten fungere som normalt ellers. Noen som har prøvd det ny firmware og har opplevd det samme?

Z-therm.jpg

Endret av deve87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg linket alle gruppene mot kontroller. Oppdaterer temp og setpoint seg. Rele status gjør ikke det!

 

Etter at jeg inkluderte den på nytt. Fikk enheten en helt ny ID. Måtte legge den nye IDn inn mot config filen til termostaten, sånn at jeg kunne endre på parametre. Vet ikke om det er ting som har endret seg etter v1.92?

Endret av deve87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men mener den fikk ny ID og ny type. Slikt at OpenZwave ikke fant noe device/config fil for en. Den gamle hadde en Type = 0x0001 ID = 0x0001

 

Men med ny firmware fikk den Type = 0x0003 ID = 0x0201

 

Manufacturer listen til OpenZwave, har ikke noe fil for den typeinfoen. Så enheten kommer opp som Unknown device (med selvfølgelig alle tempenhetene og navnet på selve termostat).

 

Så tvang den til å hende filen for termostat før firmware oppdateringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endret litt på .xml filen for termostat i OpenZwave. Hentet info fra Z-therm 2 .xml

Hentet da:

<CommandClass id="133" name="COMMAND_CLASS_ASSOCIATION">
		<Associations num_groups="5">
			<Group index="1" max_associations="7" label="Lifeline"/>
			<Group index="2" max_associations="7" label="On/Off switch of internal relay"/>
			<Group index="3" max_associations="7" label="Multilevel sensor reports - Internal sensor"/>
			<Group index="4" max_associations="7" label="Multilevel sensor reports - External sensor"/>
			<Group index="5" max_associations="7" label="Multilevel sensor reports - Floor sensor"/>
		</Associations>
	</CommandClass>

	<!-- COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL_ASSOCIATION_V2-->
	<CommandClass id="142" ForceInstances="true" />

	<!--COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL_V2 Map endpoints to instances -->
	<CommandClass id="96" mapping="endpoints" />

</Product>

 

Den originale har da:

<CommandClass id="133" name="COMMAND_CLASS_ASSOCIATION">
		<Associations num_groups="2">
			<Group index="1" max_associations="1" label="Lifeline"/>
			<Group index="2" max_associations="8" label="On/Off control"/>
		</Associations>
	</CommandClass>

</Product>

 

Nå fungere ting bedre. Slipper å assosiere kontroller mot alle gruppene + at det kun kommer opp en bryter denne gangen. Tilbakemelding på relé kommer forsatt ikke. Får som sagt styrt det fra kontroller, men ingen reaksjon når det trigger internt i termostat

 

Edit: Kan legge til at det kun er temperatur som oppdaterer seg og ikke setpoint eller reléstatus. Hvis jeg inkluderte termostat når relé er på! Kommer relé statusen som på også. Men som sagt, videre oppdatering, skjer ikke.

Endret av deve87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men Multireg termostaten (tror ikke dette ble forandret i v. 1.92) har bare 2 GR. for assosiering (ikke 5 GR. som TRM2).

I tillegg Multireg termostaten (sans. også i v. 1.92) hat ikke støtten for COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL og COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL_ASSOCIATION

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt forandret.

ZDDX fra Z-Way

 Gruppe 1 = Lifeline

Gruppe 2 = On/Off

Gruppe 3 = Temp intern

Gruppe 4 = Temp ekstern

Gruppe 5 = Temp gulv

</commandClasses>
<assocGroups>
<assocGroup number="1" maxNodes="2">
<description>
<lang xml:lang="en">Group 1</lang>
</description>
</assocGroup>
<assocGroup number="2" maxNodes="2">
<description>
<lang xml:lang="en">Group 2</lang>
</description>
</assocGroup>
<assocGroup number="3" maxNodes="2">
<description>
<lang xml:lang="en">Group 3</lang>
</description>
</assocGroup>
<assocGroup number="4" maxNodes="2">
<description>
<lang xml:lang="en">Group 4</lang>
</description>
</assocGroup>
<assocGroup number="5" maxNodes="2">
<description>
<lang xml:lang="en">Group 5</lang>
</description>
</assocGroup>
</assocGroups>
</ZWaveDevice>

Her kan en se at termostaten (ID47)

Sender multilevel sensor report fra de andre gruppene.

Basic Report (FF) kommer når rele blir send (fra termostat) som på. Mens Basic Report (00) er rele av. Den sender det via gruppe 2 og ikke via gruppe 1 (I zniffer loggen blir 47 gr0 eller ingen og gr 1 gr 2 osv) Den sender thermostat set point, men ikke relestatus via gr 1.. Den sender gr 2 fordi jeg har linket den opp mot kontroller.

 

Men nå aner jeg veldig lite om dette ? Har aldri vært borte i at jeg må bruke Z-way på feilsøking/analyser. Bruker i utgangspunket Domoticz, men har Razberry z-wave kort.

 

 

 

Z-therm zniffer 2.jpg

Endret av deve87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdatert en av mine termostater til 1.92 (litt klabb og babb i første runde fordi jeg glemte å kjøre begge script for oppgradering). 

 

I OpenHAB endte jeg opp med å måtte legge til enheten på nytt i z-wave-nettverket. Kanskje pga. rotet jeg gjorde i første forsøk. Etter oppgradering klarer jeg sette setpoint, men jeg får *ingen*rapporter tilbake (gulvtemperatur eller reléstatus). Begge assosiasjonsgrupper sendes tilbake til kontroller. Det er gjort med siste 2.4.0 snapshot av z-wave for OpenHAB siden den skal ha fått lagt inn støtte for å fange opp reléstatus for denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heatit v1 med 1.92 må ha ny entry i z-wave databasen for OpenHAB ihvertfall, så det samme er da gjerne tilfelle for mange andre HA-systemer.

 

(skuffende av Heatit at de i oppgraderingsdokumentet ikke nevner noe om hvilke komplikasjoner oppgraderingen medfører)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Trudde ikke det skulle ty til problemer. Jeg får ikke Domoticz (OpenZwave) til å motta informasjon fra gruppe 2. Så løsningen for min del er polling av enhet hvert 60 sekund. Merker ingen forskjell i nettverket, men får da reléstatus og setpoint relativt kjapt tilbake. Nok til at jeg kan kjøre en kWh teller utifra statusen til relé. Så får la det gå inntil noe smarte hoder får det til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Konge. Har ikke fått tid til å gjøre mer, men jeg mistenker at min ikke har blitt inkludert som multi channel device, og dermed rapporterer alle målinger som en og samme. Håper å få prøve litt mer snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.