Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sliter med robotstøvsuger (Roomba 980)


Anbefalte innlegg

Som første steg i å automatisere hjemmet, tenkte den late delen av meg at robotstøvsuger var tingen. Som utdannet automatiker uten noen tidligere erfaring med støvsugerne skjønte jeg allikevel at det var mange skjær i sjøen, og at en slik enkel oppgave kan være svært utfordrende for en AI. 

 

Valget falt derfor på den tunge testvinneren fra anerkjente iRobot, Roomba 980. 

Etter SÅ mange år med roboter i hjemmet, tenkte jeg at de fleste barnesykdommer må være luket ut allerede - Men jeg kjøpte roboten på Lørdag, og var i dag for å levere den tilbake. Jeg har slitt mer enn jeg kunne tenkt meg for å få dette til å gå.

 

Før støvsuging rydder jeg og legger så til rette for at støvsugeren skal kunne gå problemfritt. Vanlig gulvareal rubdt møbler, rundt hjørner og under møbler som sofa og skap går helt fint - Men gud bedre som den sliter med gulvmatter og dørterskler.

 

Den bråker for mye og er for treg til å støvsuge når man er hjemme og våken, så den ble kjør enten på nattmorgenen eller mens vi var ute. Den har enda ikke fullført en vaskejobb uten problemer. Jeg finner den fastkjørt på dørtersklene, eller i gulvmatten. 

 

Dørterkslene er 1.5cm, og gulvmattene er kort / halvlang floss. 

Er virkelig ikke feltet kommet lengere? 

Finnes det bedre roboter, eller må jeg høvle ned terkslene, og leve uten gulvmatter? :)

 

Sant skal sies at roboten satt seg kun fast på terkslene i«utforskingsmodus», mens den tegner opp kartet. Hvis den allerede har kommet seg ut i yttergangen har den ingen problemer med å komme seg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du nevner det.

Kjøpte Roombaen fordi en kollega var så steikende fornøyd med sin Xiaomi S50. 

 

Jeg tenkte at pris og kvalitet henger sammen, og at Roombaen derfor skulle være dobbelt så bra. (ish)

Tror kanskje jeg må gi den et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xiaomi roborock s50 er i samme liga men bedre på en del områder også enn Roobma 980. Tar man med pris som er rundt 4000.- er det utklassing. Ingen grunn til å betale dobbelt så mye for 980.
Eneste som var litt dårlig før var appen men den har blitt veldig bra nå. Støy er ganske så likt 980 så der blir det dessverre ikke bedre. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen i førsteposten her. Det er snart 2 år siden jeg kjøpte iRobot Roomba 980 på tilbud til 7777,- og den har ikke skuffet.

Ja, jeg måtte fjerne ett teppe med slike lange tråder i endene, men de andre teppene er helt ok. Men du må ha litt tunge tepper med sikkelig bunn, ikke noen lettvektere som man kan blåse bort :)

 

Det værste hinderet jeg har er en høydeforskjell på 2-3 cm. Som regelt går det helt fint, noen ganger gir den opp, og en skjelden gang setter den seg fast når den prøver å kjøre opp på skrå.

 

Ja den bråker å bruker lang tid (tror den bruker 2-3 timer på 100 kvm), men det tror jeg alle gjør og det er derfor den støvsuger når alle er på jobb. I starten ryddet jeg som en gal, men den siste tiden så har jeg blitt veldig avslappet i forhold til hvor ryddig det må være for at den skal klare å gjøre rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at Xiaomien (muligens) ringer og rapporterer hjem. Så noen i Kina vet (muligens) WiFi-passordet mitt, samt planløsningen i 1. etasje...

 

Kan visst unngås ved å kjøre den på et VLAN som du sperrer for trafikk ut (For de som har såpass avansert nettverksutstyr).

 

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

 

 

Edit: Hmm, må moderere meg selv her. Etter søk på nettet finner jeg ikke annet enn at den er avhengig av å kunne resolve et DNS-oppslag mot en kinesisk server for å virke stabilt. Ref denne tråden: https://github.com/rytilahti/python-miio/issues/92

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xiaomien har jo app og "fjernstyring" sånn som mange andre, inklusive Roombaen. Denne kommunikasjonen går ikke direkte fra roboten din til telefonen, men gjennom en cloud-tjeneste som driftes av Xiaomi. Jeg regner med at den hostes i Kina :)

(Men så liker jeg å tro det beste om folk - Det at dem vet hvordan stua mi ser ut er ikke kritisk for meg ass)

 

Sier ikke at Roombaen er dårlig, men den leverte langt under hva jeg forventet. Tersklene mine er 1.5 eller 1.6cm, og flossteppet var ikke særlig langt. Når jeg pratet med kollegaen min, så fortalte han at roboten hans kjører over stort sett alle tersklene (Ikke til badet hvor det var 4cm), og slet ikke med mattene. Kan hende det er jeg som har en upraktisk leilighet, ikke vet jeg - Får i alle fall svaret på det etter første vask på Fredag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.