Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan programmere Schneider trådløs bryter mot Fibaro homecenter lite


gulbrand22

Anbefalte innlegg

Jeg har omsider klart å programmere inn dimmere fra Fibaro og jeg klarte å få inn trykk-knappen(dimmer-trådløs) som en egen enhet i oversikten over enheter i fibaro home center. Det jeg nå ikke finner noen anvisning på er hvordan jeg får satt brytere til å styre lyset på lik linje som appen jeg har. Litt tungvint å kun styre lyse fra telefon. Finner ingen løsning på nettet, kun bryter som har strekte ledninger men ikke trådløs. En enkel manual på dette hadde vært supert. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Bobby skrev:

Jeg er nybegynner selv, og vet ikke om jeg skjønte spørsmålet ditt riktig, men har du prøvd å styre lyset med bryteren gjennom Associations?

Hei, nei det har jeg ikke forsøkt, men så at man måtte sett opp grupper etc. Har det ikke foran meg nå, men må ærlig si at jeg hadde trodd at dette systemet skulle vært mye enklere å sette opp selv. Nå har det vært mye grubling, feil på komponenter, elektrikere som ikke kan så mye rundt z-wave etc.

Vurderer å levere tilbake hele greia hvis jeg ikke får til dette nå. x-comfort dimmere og trådløs brytere er tingen da jeg hovedsaklig må få til lysstyring. Kanskje vurdere smart-hus med noe annet senere hvis jeg finner noe som er litt enklere enn Fibaro. 

 

Skal forsøke å finne ut hvordan man bruker associations, men må innrømme at jeg er rimelig blank. Har du noen tips så tar jeg det gjerne imot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet er at du ikke er i en verden der du bare kan kjøpe noe utstyr og regne med at "det bare virker". Samtidig så ER det en viss lærekurve å ha hensyn til (og noen her bruker Fibaro Home Center, men mange her drar det litt lenger enn de mulighetene FHC gir). Kombinert gir det en viss form for startvansker.

 

 

F.eks. vet jeg ikke hvordan den doble Schneider-bryteren oppfører seg i Fibaro HC. I HomeSeer vil bare en av knappene gi status, så dermed kan man like gjerne kjøpe den som er en enkel bryter. Men da er det ikke vanskelig å automatisere andre lys. F.eks. er det andre brytere som K8 som kun kan styre andre lys via assosiasjon, dvs. ingen grupperinger eller annet snacks i FHC blir tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:

Hovedproblemet er at du ikke er i en verden der du bare kan kjøpe noe utstyr og regne med at "det bare virker". Samtidig så ER det en viss lærekurve å ha hensyn til (og noen her bruker Fibaro Home Center, men mange her drar det litt lenger enn de mulighetene FHC gir). Kombinert gir det en viss form for startvansker.

 

 

F.eks. vet jeg ikke hvordan den doble Schneider-bryteren oppfører seg i Fibaro HC. I HomeSeer vil bare en av knappene gi status, så dermed kan man like gjerne kjøpe den som er en enkel bryter. Men da er det ikke vanskelig å automatisere andre lys. F.eks. er det andre brytere som K8 som kun kan styre andre lys via assosiasjon, dvs. ingen grupperinger eller annet snacks i FHC blir tilgjengelig.

Hei, nei det er tydeligvis ikke så enkelt som det sies å skulle være. I utgangspunktet trengte jeg kun dimmere og trådløs bryter for å kunne styre lysene i stuen. Etter mye testing frem og tilbake med ulike brytere og produsenter på dimmere så har jeg som forbruker blitt rådført til at dette nå skulle fungere - noe det da ikke gjør. Å kjøpe enkeltbrytere til hver av de 4 sonene føler jeg er veldig gammeldags, så derfor ser jeg nå at det enkle ofte er det beste. Når jeg opplever dette så tidlig i fasen ønsker jeg ikke å satse på at evt brannalarmer etc vil fungere knirkefritt heller. Venter også på en tilbakemelding fra Fibaro support, så får vi se hva de sier. Hadde jo vært artig og fått muligheten til litt snacks gjennom et smarthus-system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest en eller annen plass at du må inkludere(lære inn) hver enkelt trykknapp for å få dem frem i Systemhuben (FHC, HS, Vera,...).

Bryteren må vekkes (Enkelt trykk) og så inkluderes i systemet (Nytt enkelt trykk).

Gjorde det slik når jeg inkluderte en 4 kanalers batteripille fra Schneider som en test i HomeSeer.

(Skal inn i systemet når jeg bare får tid..... Jeg HATER batteridingser, men er det eneste som er mulig uten synlig kabling eller totalrenovering)

Litt plundrete, men det går.

Du lærer i hvert fall inkluderings prosedyren.

 

Håper det er like "enkelt" i FHC.

 

Screenshot av hvordan 4 kanals pille ser ut i device manager i HomeSeer. (Ikke gjort annet enn å inkludere i HS.)

image.thumb.png.34e84b3cf74080f549f63237c033863b.png

 

Schneider Connect RF er ikke "ekte" Z-wave.

Mest beregnet på direkte styring av aktuatorer (Relèer, dimmere, etc.)

Mangler en del funksjonalitet, men kan fint brukes til enkle oppgaver.

Fryktelig dårlig dokumentasjon på Z-wave parametre er det også.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nå tok tråden en litt annen retning følte jeg på siste innlegg. Jeg har vært i dialog med Elektroimportøren og de sier at Schneider bryteren ikke er kompatibel med Fibare HCL. Den leses ikke inn i systemet slik den burde gjøre. Derfor anbefalte de å bytte de til Nodon brytere som de vet fungerer optimalt med Fibaro. Designet er rimelig gammeldags i forhold til de jeg nå har med pluss-rammer. Skal se om jeg klarer å få til noe smart her også.  Takker ellers for innspill. Nå gjelder det å lære seg dette systemet slik at jeg får glede av å plugge opp flere smarte dingser i hjemmet etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, gulbrand22 skrev:

Den leses ikke inn i systemet slik den burde gjøre.

Nei, dessverre er dette gjeldende for de fleste systemer. Synd, for det er en OK bryter ellers! :(

 

Jeg er enig i at NodOn-bryterne ikke ser særlig bra ut sammen med Elko Plus. @Jarle F har lagt ved skrivet om en innebyggingsmodul her, som jeg kunne tenke meg. Men finner ingen steder som selger den...?

 

EDIT: Vent litt. Er dette WALL-2C med Elko Plus front?

https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/1100-veggkontroller-wallczp.html#/124-design-2_knapps

@hkmod25 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus 

Noen fordeler skal man ha som elektriker. Denne er kjøpt via grossisten Solar.

Grisedyr i forhold til funksjonalitet. ?

Varenummer (El. nummer): 45 239 67

Hør med en elektriker om de kan skaffe den.

Ønsket må være meget sterkt til den prisen. 

 

@gulbrand22

Sitat

.... Schneider bryteren ikke er kompatibel med Fibare HCL. Den leses ikke inn i systemet slik den burde gjøre.

 

Det var derfor jeg skrev: 

Sitat

Schneider Connect RF er ikke "ekte" Z-wave.

Den er merket med Z-wave logo og listet hos z-wave, men den har noen koder (tror jeg) som gjør at den ikke registreres riktig i diverse z-wave kontrollere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Moskus skrev:

Nei, dessverre er dette gjeldende for de fleste systemer. Synd, for det er en OK bryter ellers! :(

 

Jeg er enig i at NodOn-bryterne ikke ser særlig bra ut sammen med Elko Plus. @Jarle F har lagt ved skrivet om en innebyggingsmodul her, som jeg kunne tenke meg. Men finner ingen steder som selger den...?

 

EDIT: Vent litt. Er dette WALL-2C med Elko Plus front?

https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/1100-veggkontroller-wallczp.html#/124-design-2_knapps

@hkmod25 ?

Denne var jo veldig fin i forhold til NodOn bryteren - helt klart! Hvis den fungerer på akkurat samme måte er jeg heller nødt for å skaffe den. Den andre blir skikkelig kræsj i stua :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Jarle F skrev:

 

@gulbrand22

 

Det var derfor jeg skrev: 

Den er merket med Z-wave logo og listet hos z-wave, men den har noen koder (tror jeg) som gjør at den ikke registreres riktig i diverse z-wave kontrollere.

 

 

 

Ja hører og erfarer at det ikke alle varer med Z-wave logo fungerer sammen. Bryteren fra Schenider er veldig fin, så skulle gjerne hatt tak i den @Moskus fant: https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/1100-veggkontroller-wallczp.html#/124-design-2_knapps 

i stedet for NodOn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jarle F skrev:

Noen fordeler skal man ha som elektriker. Denne er kjøpt via grossisten Solar.

Grisedyr i forhold til funksjonalitet. 1f628.png

Som f... da! Merten sine ting er ikke billige, og forholdsvis beskjeden funksjonalitet i tillegg. :(

 

Hva er "grisedyrt" her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har du fått til å bruke bryteren? 

Jeg bruker selv Schneider Exxact brytere med gode resultater i mitt Z-wave system med Fibaro HC2.

Det vil si, jeg har assosiert bryteren direkte med lyskildene jeg styrer, men bryteren kommer også opp i min HC2. Det gir fleksibilitet til å styre lyset dersom HC2 er nede, men lyskildene kan også styres automatisk. Jeg bruker Fibaro Dimmer 2 til reguleringen av lyskilden.

Når bryteren assosieres må du fjerne krysset øverst under "S M Devices list". Det er enkelt, men dersom det ikke gjøres får du den ikke til å fungere.1406092741_Skjermbilde2018-09-29kl_10_06_55.thumb.png.33607c56e0760079f7635aac6a666169.png

 

Har også en del WallC 2 brytere som fungerer godt, men følelsen av å trykke på Exxact bryteren er mye bedre. Jeg mener også at de ser bedre ut og gir et inntrykk av bedre kvalitet. Nodon bryteren synes jeg ser veldig plastikk/leketøysaktig ut.

Endret av japasu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2018 den 10.10, japasu skrev:

Har du fått til å bruke bryteren? 

Jeg bruker selv Schneider Exxact brytere med gode resultater i mitt Z-wave system med Fibaro HC2.

Det vil si, jeg har assosiert bryteren direkte med lyskildene jeg styrer, men bryteren kommer også opp i min HC2. Det gir fleksibilitet til å styre lyset dersom HC2 er nede, men lyskildene kan også styres automatisk. Jeg bruker Fibaro Dimmer 2 til reguleringen av lyskilden.

Når bryteren assosieres må du fjerne krysset øverst under "S M Devices list". Det er enkelt, men dersom det ikke gjøres får du den ikke til å fungere.1406092741_Skjermbilde2018-09-29kl_10_06_55.thumb.png.33607c56e0760079f7635aac6a666169.png

 

Har også en del WallC 2 brytere som fungerer godt, men følelsen av å trykke på Exxact bryteren er mye bedre. Jeg mener også at de ser bedre ut og gir et inntrykk av bedre kvalitet. Nodon bryteren synes jeg ser veldig plastikk/leketøysaktig ut.

Hei, har ikke testet å assosiere Schneider bryterne direkte med dimmer 2, men det kunne jeg selvfølgelig testet hvis du har fått det til. Føles litt rart å assosiere dimmer mot  hcl og bryter, men hvis det går fint er det verdt et forsøk. Bryteren klarte jeg ikke å få opp i hcl, men verdt et forsøk til det også selv om Elektroimportøren og Thermofloor som selger fibaro sa at det ikke fungerte. Designmessig og følelsesmessig er nodon helt ute å kjøre i forhold til Schneider ? På en måte har jeg gitt opp bryter en stund da PAD og tlf har vært greit nok. På sikt er det selvfølgelig ingen god løsning så skal gi dette et forsøk til Schneider bryterne får jeg uansett ikke byttet tilbake da jeg ikke har emballasje. Gir tilbakemelding på tråden hvis jeg får til dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.