Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

nodon tråløsdimmer / bryter


Dag

Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat kjøpt med en tråløsbryter /Dimmer av merke Nodon. Jeg benytter meg av Homeseer z-wave sentral. Mitt problemer at jeg får lagt til bryteren men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal sette den opp koblet til Fibaro 2 dimmer som allerede er satt opp og fungerer utmerket styres via appen. Noen som kan hjelpe meg?

mvh

Dag Engstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg er ingen superekspert, men har en del Nodon brytere (av typen Wall Switch). 

Disse er satt opp slik at et trykk på bryteren kjører et event. Knappen fungerer jo slik at når den pressen skifter den status. Status er avhengig av om knappen er trykket 1 eller 2 ganger, holdt inne, osv. Så hver bryter kan styre flere eventer. Godt mulig at det finnes en fin måte å få til gradvis dimming ved å holde inne knappen, men jeg har ikke forsøkt dette. Eksempler på et enkelt event under. 

 

Lag først et event som utløses manuelt - her er det zigbee lyspærer som styres, men er det samme logikken for en Fibaro dimmer: 

image.png.671bf4c58ce00ec74b067616099a9334.png

 

Lag så et nytt event, dette knytter endret status for Nodon bryteren til det første eventet, slik at lyset blir styrt.  

image.thumb.png.4f362710fd0e063db754cdaf68798b17.png

Endret av Gizmo
fjernet tvetydighet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Moskus skrev:

Du trenger ikke splitte det opp i to Eventer heller. :)

 

Enig! Men jeg har gjort dette siden jeg også kjører slike lys-events i andre sammenhenger også, eksempelvis som del av en scene som utløses av en sensor etc.

Er det ikke viktig lærdom fra HS-skolen dette å splitte opp i subrutiner? ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sporer vi vel av tråden til @Dag.... men for å fortsette med det (og siden jeg selv gjerne vil lære lure triks): Er det en betydelig bedre angrepsvinkel å gjøre det med flere triggere i samme event (oversikt/mindre systemressurser i HS?) eller er det mest et spørsmål om organisere ting på en måte man liker? 

 

Det er litt tilfeldig at jeg har gjort det slik, men fordelen er at jeg kan organisere alle eventer som gjør noe i en gruppe. Så jeg har eventer som styrer lys i soverom x i en gruppe, og eventer som styrer varme i hele huset i en annen gruppe. Hva som utløser eventene kan så organiseres på lignende vis: lysbrytere, sensorer, tidspunkt, husstatus, etc i ulike grupper. 

 

Lurer forøvrig på om det finnes en teknikk for å få til smooth dimming med denne typen brytere. Fungerer det med at "button held" dimmer ned/opp (hvordan kan det implementeres helt konkret) og at "button released" avslutter dimmeoperasjon? 

Endret av Gizmo
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alle sammen

Veldig gode innspill her takk for hjelpen så langt. Som nevnt tidligere så er jeg helt grønn på dette så her setter jeg stor pris på alle innspill som måtte komme.

Jeg har kommet et stykke på vei men jeg har fortsatt noen problemer som må løses. Jeg har nå opprettet Eventene som skal slå av og på lystet og kjørt de fra eventet og de fungerer utmerket men ikke når jeg trykker på knappene på fjernkontrollen. 

 

Bilde 1 Dette er listen over Central Scene her mangler 2 brytere hvordan kan jeg få lagt de til

Bilde 2 Dette viser oppsettet av eventet som slår av  lyset

Bilde 3 Status Graphics viser dette er dette korrekt?

 

Bilde 1

image.png.61f560a1901fad95a949ff047db577d0.png

 

 

Bilde 2

image.thumb.png.32a5307cdf77a53ed35082b2b3be5029.png

 

BIlde 3

 

image.thumb.png.e2727b1f39519e67f99f26a860ff381f.png

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo alle samme!!

Som sagt jeg er litt grønn på dette. Etter mye trykking prøving og feiling gjensto det kun en ting å gjøre starte om igjen hele prosessen. Men nå mye klokere etter deres verdifulle innspill. Voila nå fungerer alt bortsett fra Dimming. Er det noen som har en løsning på det problemet? Alle innspill mottas med takk.

Tusen takk for alle svarene så langt det har og tro meg de har vært veldig verdifulle læringsmessig. Keep up the good work :-)

mvh

Dag Engstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei

Når jeg trykker på + på kontrollen skal lyse øke til jeg slipper knappen - så dimmes lyset etter samme prinsippet som for +. Jeg har laget noen events ved å hjelp av teller som forså vidt fungerte bra bortsett fra at når du trykte på + ved 10 % så stoppet ikke prosessen før den var kommet helt opp til 98% Finnes det alternative løsningen det ser ut for meg at dette må løses ved hjelp av Event funksjonen eller tar jeg feil?

mvh

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Dag skrev:

Når jeg trykker på + på kontrollen skal lyse øke til jeg slipper knappen

Dette vet jeg ikke hvor stabilt du klarer å få til uten å ty til assosiasjoner.

 

Jeg har satt det opp litt anderledes i stua vår. Jeg har én lampe i stua (taklampen) som er "master" for alle de andre lampene. Når jeg dimmer denne opp eller ned, skrur den av eller på følger de andre lampene automatisk etter. Dette er nå innebygget direkte i HomeSeer, se nederst på properties-siden til et lys:

image.png

 

Men jeg bruker ikke denne måten selv (bl.a. fordi den ikke var tilgjengelig da jeg satte det opp, og at den ikke er like fleksibel som min metode). Jeg bruker scriptet CloneDevice.vb som leser status fra det ene lyset og overfører det til de andre.

 


Dermed kan jeg bruke assosiasjon for alle andre brytere for å styre taklampa, og resten av lysene i stua følger etter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette vil ikke fungerer her da NODON ikke har noe form for styring  som vises i status graphics ei heller dimming selv om bryteren i seg selv har en slik funksjon. Alt må styres fra et eller annet oppsett i Event. Av og på fungerer nå fint de er satt opp som 2 event. Så langt jeg har testet så er det ikke mulig fra Event menyen å sette opp noen form for Event som kan dimme øke minske lystet.

Har laget noe sånt den funger slik at når du trykker på knappen så teller den opp helt til 50% nice and smooth men den stopper ikke selv om jeg slipper knappen.

 

image.png.78cec0051c7e6abbb29018d26b189e47.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Dag skrev:

Dette vil ikke fungerer her da NODON ikke har noe form for styring  som vises i status graphics ei heller dimming selv om bryteren i seg selv har en slik funksjon.

Dette sier manualen selv:

image.png

 

... så det burde være mulig å bruke assosiasjon istedenfor å bruke den som en scene-controller. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Dag skrev:

Har laget noe sånt den funger slik at når du trykker på knappen så teller den opp helt til 50% nice and smooth men den stopper ikke selv om jeg slipper knappen.

Nei. Du har ikke noe event som trigger på "Release", så den gjør alt dette:

 

 

image.png

 

hver gang dette skjer:

image.png

 

... og hva skjer i "DIMMER STOPP" eventet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Moskus skrev:

Dette sier manualen selv:

image.png

 

... så det burde være mulig å bruke assosiasjon istedenfor å bruke den som en scene-controller. :) 

 

Ved installasjon kommer den med sentral scene satt opp som standard. Jeg ser det som står skrevet men så langt er ingen som kommet opp med how to. Jeg har forsøkt etter beste evne og det er ikke stort men å bruke assosiasjon fra sene-controlleren og Fibaro uten at det var nonen suksess. Vet du hvordan jeg kan gå frem for å få dette løst? Jeg kan test alt så bare kom med forslag.

mvh

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Moskus skrev:

Dette sier manualen selv:

image.png

 

... så det burde være mulig å bruke assosiasjon istedenfor å bruke den som en scene-controller. :) 

Jeg sjekker med Nodon se om de kan forklare med hvordan dette skal settes opp. Får jeg en løsning så legger jeg ut hele oppsettet så alle kan få ta del i gleden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Dag skrev:

Jeg må jo prøve noe slik ser dimmer stopp ut:

ja, OK. Da er det mulig at eventet ditt trigger for fort. Det er ingenting å kansellere, for alt er gjort før du rekker å slippe tasten.

 

Men du  må ikke kjøre "DIMMER STOPP" fra hovedeventet ditt.

Istedenfor kan du muligens erstatte "DIMMER STOPP" med "Wait (1 second)".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.