Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bryter (CTAA-01/04) fungerer ikke etter strømbrudd


RonnyAL

Anbefalte innlegg

Fikk utført tilsyn av elektrisk anlegg i dag, og i den forbindelse måtte alle sikringer slås av. I etterkant av dette har bryteren til taklys på soverommet sluttet å fungere. Selvfølgelig er det jo også sånn at lyset det inne nå er på!

 

Systemet var montert når vi kjøpte leiligheten, så jeg har dessverre liten teknisk innsikt her. Vi har også en fjernkontroll men denne er ikke tilknyttet  lyset på soverommet. Jeg vet hvem som monterte systemet, men får ikke kontaktet dem før i morgen da de nå har stengt.

 

En svært midlertidig løsning er å slå av sikringen slik at vi får det mørkt i natt, men dette er selvfølgelig ingen god løsning på sikt.

 

Finnes det noe jeg kan forsøke for å selv rette opp i saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Johs. skrev:

Prøvd å bytte batteri på bryteren?

Ja. Har en annen bryter, og prøvde å bytte batteriene mellom disse (batteri A i bryter B og motsatt). Den andre bryteren virker med begge batterier, men den som ikke virker vil ikke uansett batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Var i kontakt med firmaet som i følge boligens dokumenter har jobbet med det elektriske. De fant ikke noen relevant ordre og ønsket at jeg fant samsvarserklæringen (og dermed ordrenummeret). Jeg snakket så med forrige eier som forteller at samsvarserklæringen finnes i sikringsskapet. Jeg fant denne, og her er et annet firma nevnt. Eier bekrefter at vedkommende som er navngitt i dokumentet er den jeg må kontakte angående problemet.

 

Jeg kontakter den det gjelder. Han forteller at "firmaet ble avviklet for mange år siden". Noe merkelig, siden firmaet i følge samsvarserklæringen utførte kontroll av det elektriske anlegget i 2016. Uansett: Han sier at han er nokså sikker på at hans firma ikke monterte xComfort-systemet. Forrige eier "hadde en kar", sier han. Det høres litt tvilsomt ut syns jeg, men det ser jo ut som elektriker har kontrollert og godkjent arbeidet. Til slutt sendte jeg forrige eier en SMS (da han egentlig var opptatt) og ba om navn på denne "karen". Har foreløpig ikke hørt mer.

 

Ikke veldig relevant for tråden, men jeg vurderte egentlig å reklamere på noe av det elektriske arbeidet. Det er en kontakt her som ikke har strøm (ble aldri opplyst om dette før kjøp), og lys i stue og kjøkken (27 stk innfelte LED-spotter) har et markant grønnskjær. Nå ble det hele plutselig litt uklart når det kommer til reklamasjon. Hvis arbeidet er utført av privatperson, og så godkjent av et elektrikerfirma som ikke lengre eksisterer, hvor står jeg da i forhold til reklamasjonsrett?

 

Tilbake til saken: Jeg vil helst slippe å måtte slå av sikringen (som tilhører både soverom, eneste bad og gjesterom/kontor) hver natt for å kunne sove. Dersom jeg nå blir avhengig av at en egentlig uansvarlig privatperson stiller opp er jeg redd for at ting kan ta tid. Er det på noen måte forsvarlig å forsøke å finne ut av dette selv? I så fall, hvordan skal jeg gå frem? Er ganske sikker på at den skjulte enheten som må pares med bryter finnes i taket, bak taklampa et sted.

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, RonnyAL skrev:

Oppdatering: Var i kontakt med firmaet som i følge boligens dokumenter har jobbet med det elektriske. De fant ikke noen relevant ordre og ønsket at jeg fant samsvarserklæringen (og dermed ordrenummeret). Jeg snakket så med forrige eier som forteller at samsvarserklæringen finnes i sikringsskapet. Jeg fant denne, og her er et annet firma nevnt. Eier bekrefter at vedkommende som er navngitt i dokumentet er den jeg må kontakte angående problemet.

 

Jeg kontakter den det gjelder. Han forteller at "firmaet ble avviklet for mange år siden". Noe merkelig, siden firmaet i følge samsvarserklæringen utførte kontroll av det elektriske anlegget i 2016. Uansett: Han sier at han er nokså sikker på at hans firma ikke monterte xComfort-systemet. Forrige eier "hadde en kar", sier han. Det høres litt tvilsomt ut syns jeg, men det ser jo ut som elektriker har kontrollert og godkjent arbeidet. Til slutt sendte jeg forrige eier en SMS (da han egentlig var opptatt) og ba om navn på denne "karen". Har foreløpig ikke hørt mer.

 

Min erfaring er at samsvarserklæringene er veldig detaljerte på hva som er utført - på mine står det f.eks akkurat hvor dimmerne elektrikeren monterte er plassert. Står det noe om spottene/xComfort i samsvarserklæringen? Har du sjekket i brreg.no om firmaet faktisk er oppløst?

 

13 minutter siden, RonnyAL skrev:

kke veldig relevant for tråden, men jeg vurderte egentlig å reklamere på noe av det elektriske arbeidet. Det er en kontakt her som ikke har strøm (ble aldri opplyst om dette før kjøp), og lys i stue og kjøkken (27 stk innfelte LED-spotter) har et markant grønnskjær. Nå ble det hele plutselig litt uklart når det kommer til reklamasjon. Hvis arbeidet er utført av privatperson, og så godkjent av et elektrikerfirma som ikke lengre eksisterer, hvor står jeg da i forhold til reklamasjonsrett?

 

For å kunne reklamere mot selger etter overtakelse må mangelen enten være "vesentlig" (minst 10% av kjøpesum) eller selger må ha oppgitt feil opplysninger. I dette tilfellet blir det kanskje vanskelig å bevise at selger visste at den kontakten ikke virket og mangelen er heller ikke "vesentlig". At lysene hadde grønnskjær faller nok inn under din undersøkelsesplikt - lysene var der både på visningen og overtakelsen. Å reklamere mot elektriker er nok også vanskelig, når firmaet ikke eksisterer lengre... (men sjekk det i brreg.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Min erfaring er at samsvarserklæringene er veldig detaljerte på hva som er utført - på mine står det f.eks akkurat hvor dimmerne elektrikeren monterte er plassert. Står det noe om spottene/xComfort i samsvarserklæringen?

Samsvarserklæringen var ikke spesielt detaljert, men såvidt jeg kunne se så det ut til at det hovedsak dreide seg om godkjenning av det elektriske anlegget - og muligens en oppgradering av sikringer og slikt. Fikk det litt travelt og fikk ikke sett nærmere på det, men kan komme tilbake med mer info så snart jeg ar anledning. For meg virker det som om monteringen av xComfort ble utført av privatperson, og at samsvarserklæringen blant annet omfatter godkjenning av dette arbeidet.

 

53 minutter siden, ZoRaC skrev:

Har du sjekket i brreg.no om firmaet faktisk er oppløst?

Sjekket det nå, og fant ut at det ble slettet fra brreg 30.01.2017.

 

54 minutter siden, ZoRaC skrev:

For å kunne reklamere mot selger etter overtakelse må mangelen enten være "vesentlig" (minst 10% av kjøpesum) eller selger må ha oppgitt feil opplysninger. I dette tilfellet blir det kanskje vanskelig å bevise at selger visste at den kontakten ikke virket og mangelen er heller ikke "vesentlig". At lysene hadde grønnskjær faller nok inn under din undersøkelsesplikt - lysene var der både på visningen og overtakelsen. Å reklamere mot elektriker er nok også vanskelig, når firmaet ikke eksisterer lengre... (men sjekk det i brreg.no).

Selger har faktisk erkjent per telefon at kontakten ikke virker. Likevel spørs det jo så klart om mangelen kan ansees som vesentlig. Når det gjelder lysene vil jeg faktisk argumentere for at problemet ikke var synlig på visning. Dette fordi både visning og overtakelse foregikk midt på lyseste sommer (i Nord-Norge - med midnatssol), og man merker knapt forskjell da mellom alle lys på/av. Det var først når det begynte å bli mørkt ute at grønnskjæret i lyset ble synlig. Selvfølgelig kan det jo tenkes at jeg kunne ha oppdaget feilen om jeg rettet blikket direkte inn i lyskilden, men vet ikke om det faller under min undersøkelsesplikt.

 

Uansett skal jeg foreløpig si meg godt fornøyd om jeg igjen får en funksjonell lysbryter uten at det koster all verden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
5 timer siden, Merko skrev:

Skal du reklamere, er det vel mot selger (tidligere eier av huset)?

Dersom han har eierskifteforsikring, så kan det vel muligens gå mot dem?

 

Må uansett bevise/sannsynliggjøre at selger har holdt tilbake informasjon. Kan kanskje gå for stikkontakten, men mulig mangelen er for liten. Ang grønnskjær i lysene så er jo ikke det en mangel - de er laget slik og fungerer som de skal. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.