Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Noen som har erfaring med automatiserte/smarte låser til ytterdør?


Thomas_E

Spørsmål

Jeg holder på å bygge nytt hus og en ting jeg ønsker å installere er en smart lås til ytterdøra. Jeg er ikke veldig opptatt av å kunne låse opp/igjen fra mobilen når jeg er borte fra huset. Det som er casen er at jeg har blitt forelska i hvordan bilen min løser det. Jeg trykker på en knapp på håndtaket og da låser den opp/igjen bare jeg har nøkkelen i lomma. Finnes det noe tilsvarende system for dører til huset mitt? Den må gjerne være koblet opp mot mobiltelefon, men jeg er generelt skeptisk til bluetooth-baserte ting da jeg ikke har særlig god erfaring med at bluetooth fungerer smertefritt. Det kan dog være aktuelt dersom dette har bedret seg i det siste.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

95% av gleden for meg med å sette inn smart dørlås er jo nettop det å kunne slippe nøkkel. Jeg trenger ikke ha med meg noen ting bortsett fra en finger til å taste kode eller tlf hvor jeg kan åpne fra app (kan forsåvidt sette opp at den låser seg opp automatisk når jeg er i nærheten, men det har jeg ikke giddet enda). Jeg har Yale dorman, funker helt fint for meg, det samme gjør nok de andre smartlåsene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har en Yale DoorMan 2 med ekstramodul for fjernkontroll som jeg er godt fornøyd med. Jeg har klart å koble den til smarthus-systemet da jeg hadde Hass.IO på RPi, men dette har jeg slettet igjen da jeg er skeptisk til å eksponere låsen på ytterdøren mer enn høyst nødvendig. Har app på mobilen som gir meg full kontroll, og det holder.

Er enig med Moskus i at nøkler er U-tehh-ROOLIG tungvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har IDlock med z-wave modul på andre året nå og er veldig fornøyd, ikke hatt noen som helst problemer med den. Har ikke "nøkkelløs" funksjonen som vi har på bilen, men med kodelås, mulighet for RFID brikker og mulighet til å låse opp med telefon føler jeg den dekker de fleste behovene godt.

Endret av kåres
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 20.9.2018 den 1.36, kåres skrev:

Har IDlock med z-wave modul på andre året nå og er veldig fornøyd, ikke hatt noen som helst problemer med den. Har ikke "nøkkelløs" funksjonen som vi har på bilen, men med kodelås, mulighet for RFID brikker og mulighet til å låse opp med telefon føler jeg den dekker de fleste behovene godt.

Heisann,

 

Hva slags hub/gateway etc har du ellers? Jeg har også en IDLock med z-wave, men er fortsatt på jakt etter resten/kjernen av hjemmesystemet.

 

Mvj,

Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, Kurt Näslund skrev:

Hva slags hub/gateway etc har du ellers? Jeg har også en IDLock med z-wave, men er fortsatt på jakt etter resten/kjernen av hjemmesystemet.

@kåres bruker Vera ihht til profilen hans. 

 

Ellers har Intin laget en funksjonsoppsummering her:

https://www.intin.no/wp-content/uploads/2018/10/funksjonsmatrisev13.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 timer siden, Kurt Näslund skrev:

Heisann,

 

Hva slags hub/gateway etc har du ellers? Jeg har også en IDLock med z-wave, men er fortsatt på jakt etter resten/kjernen av hjemmesystemet.

 

Mvj,

Kurt

Hei Kurt! 
Moskus har helt rett, jeg bruker Vera Edge, tidligere Vera Lite og begge helt problemfritt. Det eneste jeg syns er kjipt er at det ikke er mulig å deaktivere funksjonen som låser døren igjen etter 3 sekunder dersom ingen åpner døra når den låses opp. Har vært i kontakt med IDLock, men de snakket om en mulig oppgradering som skulle komme, men nå er det to år siden og jeg har ikke sett eller hørt noe til det i hvertfall. Bortsett fra det, fungerer låsen utmerket til vårt bruk. Bruker også låsen til å kjøre ulike scener avhengig av tidspunkt etc. 

Endret av kåres
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, kåres skrev:

Det eneste jeg syns er kjipt er at det ikke er mulig å deaktivere funksjonen som låser døren igjen etter 3 sekunder dersom ingen åpner døra når den låses opp.

Hvis du har en magnetsensor på døra, så kan du vel bare automatisere det? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
19 timer siden, Moskus skrev:

Hvis du har en magnetsensor på døra, så kan du vel bare automatisere det? :) 

Ikke fullt så enkelt dessverre(tror jeg, med mine begrensede kunnskaper). Funksjonen ligger i software i låsen og dersom den ikke registrerer at låsekassen er åpnet (mekanisk fjærbryter e.l) låser den seg igjen. I og for seg en god funksjon om man ser låsen isolert sett, ikke fullt så god når den er del av et smarthus. Kan sikkert legge inn en funksjon som låser døra opp igjen dersom magnetsensoren på døra ikke aktiveres men det høres klønete ut. Hadde vært mye enklere (for meg) om de hadde lagt inn denne funksjonen som en option.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, kåres skrev:

Funksjonen ligger i software i låsen og dersom den ikke registrerer at låsekassen er åpnet (mekanisk fjærbryter e.l) låser den seg igjen.

Det var ikke det jeg tenkte på.

 

Hvis du har en ekstern magnetsensor som ser om døren er åpen eller låst, kan du jo sette opp automasjon som låser trigger X sekunder etter at dørlåsen ble låst opp OG døren ikke ble åpnet. :) 

Jeg har gjort dette i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
21 timer siden, Moskus skrev:

Det var ikke det jeg tenkte på.

 

Hvis du har en ekstern magnetsensor som ser om døren er åpen eller låst, kan du jo sette opp automasjon som låser trigger X sekunder etter at dørlåsen ble låst opp OG døren ikke ble åpnet. :) 

Jeg har gjort dette i årevis.

 

Du tenker å kjøre en sekvens som da låser døren opp igjen etter de tre sekundene, dersom ingen har åpnet døra? Kan jo kanskje være en ide??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 minutter siden, kåres skrev:

 

Du tenker å kjøre en sekvens som da låser døren opp igjen etter de tre sekundene, dersom ingen har åpnet døra? Kan jo kanskje være en ide??

Med den nye z-wave chipen så skal man kunne deaktivere denne funksjonen på 101 låsen også, men har ikke testet det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, iceball skrev:

Med den nye z-wave chipen så skal man kunne deaktivere denne funksjonen på 101 låsen også, men har ikke testet det selv. 

Har vært inne og snust litt i brukermanualen og kan kanskje se ut som om de har gjort en oppdatering hvor AutoLock kan deaktiveres. Takk for tips, da skal jeg se nærmere på det når jeg har tid ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.