Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problemer med styring av aktuatorer og Z-water


Armas

Anbefalte innlegg

God morgen. 

 

Jeg forsøker å få varme i gulvene og har en del utfordringer. 

Den største akkurat nå, er at aktuatorene ikke reagerer når jeg skrur av og på i Homeseer. 

 

 

Heatit z-water kom greit inn i Homeseer, med 10 devices

Jeg gjorde ikke noe mer med oppsettet i homeseer og håper problemet ligger der. 

 

Dersom jeg skrur devicene av og på i homeseer, så hører jeg ett "knepp" inne i z-water. Det er vel releet som reagerer?

 

Problemet er at det skjer ikke noe inne i aktuatoren. Jeg har tatt den av, og ser inni, men det skjer ingenting når jeg skrur av og på i homeseer. Jeg er klar over at den reagerer sakte, og at det kan ta flere minutter før den er i åpen/lukket. 

 

Hvor starter jeg feilsøkingen? Det er elektriker som har koblet det hele, men jeg vil helst utelukke andre feil før jeg ringer ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Armas said:

Hvor starter jeg feilsøkingen? Det er elektriker som har koblet det hele, men jeg vil helst utelukke andre feil før jeg ringer ham. 

Prøv å koble på noe annet. 

Feks Led/lampe som du kan se slår seg av eller på. Er i prinsippet et "vanlig" rele som bryter en fase. 

Eventuelt om du har et multimeter kan du måle om det er Brudd/kortslutning mellom C og NO.  Som @Moskus nevner er det noen utganger som ikke er helt i mål enda. 

image.png.a914d9be30e6e1dec96eedcd1928e0ec.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Skal teste dette hjemme i ettermiddag med en lampe. Jeg er klar over at de siste sonene (trodde det var 8-10?) ikke fungerer optimalt, og jeg bruker bare 1-6.

Er ikke "kneppe" lyden en indikasjon på at releet skrur seg av/på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Armas said:

Er ikke "kneppe" lyden en indikasjon på at releet skrur seg av/på? 

Burde være ;)

Om lampe virker, ville jeg sett over at aktuatoren får spenning.

 

Kan jo hende at elektrikeren har gjort feil. Så se etter om ledningene går slik tegningen vises i manualen 

image.png.60f5221ccd47c681348bf4d5f22973fc.png

Han burde koble tilførsel til alle common terminaler, slik denne tegningen viser og et felles 0V/GND punkt. 

Har du 230 V Burde alle ha en fase og den andre fasen til alle common på z-water. Eller blir det ikke en sluttet krets. 

 

Endret av clio75
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, clio75 skrev:

Burde være ;)

Om lampe virker, ville jeg sett over at aktuatoren får spenning.

 

Kan jo hende at elektrikeren har gjort feil. Så se etter om ledningene går slik tegningen vises i manualen 

image.png.60f5221ccd47c681348bf4d5f22973fc.png

Han burde koble tilførsel til alle common terminaler, slik denne tegningen viser og et felles 0V/GND punkt. 

Har du 230 V Burde alle ha en fase og den andre fasen til alle common på z-water. Eller blir det ikke en sluttet krets. 

 

 

Jeg har 230V. 

 

Tatt far hukommelsen, så har elektriker koblet det slik:

image.png.24ffb93294962a3462ac1e085f2acd3a.png

 

Blir det riktig? (usikker på hvilken leder som går til C og NO)

 

Hva står C og NO for? (c= common?)

 

Mvh Armas

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Jeg har 230V. 
 
Tatt far hukommelsen, så har elektriker koblet det slik:
image.png.24ffb93294962a3462ac1e085f2acd3a.png
 
Blir det riktig? (usikker på hvilken leder som går til C og NO)
 
Hva står C og NO for? (c= common?)
 
Mvh Armas
 
 
 
 
Uten at jeg har en slik. Vil jeg ut i fra manual si at det er helt feil.

C = common
No = normalt open

Slik Jeg har forstått z-water, lager den forbindelse mellom common og no som et ordinært rele.

Du får be han lese bruksanvisningen en gang til


Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest bruksanvisningen selv, og selv om jeg ikke er elektriker så må jeg si meg enig i at det ser ut til å være dårlig forklart for 230V. 

Dette er det eneste som står om 230V:

 

Noen som har denne koblet opp med 230v og kan sende bilde?

 

image.thumb.png.a35bb51f29c082d12a13e5df22ccc984.png

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg litt mer info, og dersom dette er feil koblet hos meg så tror jeg jeg forstår hvorfor. 

 

I manualen så er både 24V og 0V markert som "24 DC supply outputs", mens i 

denne, som jeg fant hos intin, er det bare 1 og 2 som er merket som "24 DC supply outputs"

image.png.1b35d54e19b588013ae57237d4be6ec4.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det er vel øye som ser. 

Men siden produktet kan styre både 230 og 24 (eller endre spenninger) må man koble til tilførselspenningen :)

Produktet er egentlig "bare" 10 releer, og ikke spesial laget til vannbåren varme. Synes derfor det er litt misvisende å markedsføre dette som en vannvarme kontroller. Men det er min menig da ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, clio75 skrev:

Tja det er vel øye som ser. 

Men siden produktet kan styre både 230 og 24 (eller endre spenninger) må man koble til tilførselspenningen :)

Produktet er egentlig "bare" 10 releer, og ikke spesial laget til vannbåren varme. Synes derfor det er litt misvisende å markedsføre dette som en vannvarme kontroller. Men det er min menig da ;)

 

Ja nå skjønner jeg det?. 

Ikke så lett dette med elektro....

 

Etter å ha snakket med thermofloor, så har jeg fått bekreftet at din skisse er riktig, ihvertfall om jeg forstod dem riktig på telefonen.

 

Da er det jo ikke så rart om det ikke virket i går. 

 

Får ringe elektriker og be ham komme tilbake å koble det riktig. 

 

Takk for hjelp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

drar denne opp jeg også :)

Jeg har også denne, såvidt jeg har forstått så har den "innebygd" 24v? Så hvis du har 24v ventiler så kobler du som "Fase1" på Clio75 sitt forslag inn på 24V (helt til venstre) og "fase2" på 0v helt til venstre. 

 

Har man 230v (skal elektriker koble) og da er det som forslaget over. 

 

Noen som har 24v ventiler og kan bekrefte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det slik med 24V aktuatorer, og henter 24VDC fra z-water.
Litt begrenset med «plass» til 24V, er vel bare 2 av 24 og 2 av 0V, så må samle ledningene ett annet sted enn i terminalene om der er mange som skal «ha strøm».

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, DeVille said:

Z-Water har mekaniske releer, som lager en klikkelyd når de opereres, stemmer ikke det? Står det noe om forventet levetid til disse releene?

 

Min lager en klikkelyd når jeg slår de på/av i Fibaro HC ja. (Og da har jeg ikke koblet til ventilene enda) 

det gjorde forøvrig min tidligere Seitron styring også, som ikke hadde noe smarthusfunksjonalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Truls said:

Jeg har det slik med 24V aktuatorer, og henter 24VDC fra z-water.
Litt begrenset med «plass» til 24V, er vel bare 2 av 24 og 2 av 0V, så må samle ledningene ett annet sted enn i terminalene om der er mange som skal «ha strøm».

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, ser for meg det jeg også. 4 wago med 5-7 plasser ser vel ikke akkurat proffinstallasjon. Men vet ikke hvordan det kan lages til på en bedre måte. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, DeVille said:

Takker. Hvor ofte har du tenkt å kjøre dem av og på når det ikke trengs fullt pådrag? En sakte PWM med periodetid på et par minutter, eller bare enkel av-på-regulering? 

Jeg hadde ikke tenkt noe annet en av/på så langt nei. (såvidt jeg vet har ikke Fibaro mulighet til PWM?)

PR i dag har jeg ingen regulering, så det er mest å få stoppet tilføring på rommene hvor det er varmt nok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører bare av/på, og ikke noe hysterese. Hysterese ordnes strengt tatt av treghet i gulvene. Testet først med 0,5g hysterese, men da forsinket det påslag når temp gikk under setpoint med fort en time...
Uten hysterese så svinger temp innenfor 0,3-0,5 grader rundt setpoint.

104e482ed3832b6627bf744cda5c15c3.jpg

Bildet over har overskyet/kaldt de første dagene før 17/5, varmt ute etterpå. Da har varmen vært avslått, nok solvarme som en ser av grafen.

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.