Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Enhet man kan koble mange magnetsensorer til?


Anbefalte innlegg

Hei.

Skal bygge kjøkken etterhvert og tenker det kunne vært kult i ettertid å koblet en slik sensor på alle.

Men på et kjøkken er det fort en 15-20 dører eller mer, så om man bruker f.eks en 250kroners billig magnetsensor blir det fort en 4-5000kroner bare i sensorer, så det går såklart ikke.

 

Magnetsensorer på ledning derimot får man for godt under kr 10,- på ebay, men jeg må ha noe og koble disse til, som kan videreformidle signalet til Home-Assistant.

Jeg kan vel koble de i serie og se at "et eller anna er åpent", men hadde vært bedre med individuell kontroll.

 

Tips er meget velkommen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Evelen skrev:

Skal bygge kjøkken etterhvert og tenker det kunne vært kult i ettertid å koblet en slik sensor på alle.

OK, dette vil høres rart ut siden det kommer fra meg, men:

Hva i all verden skal du med det?! ;) 

 

Vi skal også ha kjøkken og ser på det for tiden, og dette er en tanke som aldri har falt meg inn. Joda, på kjøleskapet kan være fornuftig for unger glemmer seg jo av og til (og ikke bare ungene), etc. Men ellers?

 

Siden det sannsynligvis ikke kan gjøres trådløst så blir det et virrvar av ledninger, som etter en tids bruk enten oppleves som i veien eller blir ødelagte. Klart at du kan sjule det, men å demontere et halvt kjøkken når noe slites virker ikke så gøy spør du meg.

Jeg vet, for jeg gjorde noe slikt på soverommet for snart 10 år siden.

 

 

Tips til kjøkken:

Du vil ikke ha dører, du vil ha skuffer! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, clio75 skrev:

Arduino / NodeMCU ?? 

Støtter de såpass mange input?

 

7 minutter siden, Moskus skrev:

OK, dette vil høres rart ut siden det kommer fra meg, men:

Hva i all verden skal du med det?! ;) 

 

Vi skal også ha kjøkken og ser på det for tiden, og dette er en tanke som aldri har falt meg inn. Joda, på kjøleskapet kan være fornuftig for unger glemmer seg jo av og til (og ikke bare ungene), etc. Men ellers?

 

Siden det sannsynligvis ikke kan gjøres trådløst så blir det et virrvar av ledninger, som etter en tids bruk enten oppleves som i veien eller blir ødelagte. Klart at du kan sjule det, men å demontere et halvt kjøkken når noe slites virker ikke så gøy spør du meg.

Jeg vet, for jeg gjorde noe slikt på soverommet for snart 10 år siden.

 

 

Tips til kjøkken:

Du vil ikke ha dører, du vil ha skuffer! :) 

Tja, hvorfor ikke liksom ;) Statestikk over hva jeg åpner mest kanskje. Men ja, jeg skal først og fremst ha skuffer, eneste unntaket er overskap over kjøleskap og fryseskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigere med lys i skuffer og skap enn statistikk mulighet.

 

Min ringe mening er at du går i automasjonsfella.

Kjekt å ha, men vil aldri bli brukt til annet enn å "imponere" naboen den ene gangen de er på besøk.

 

Bruk heller tid, energi og penger på det som er viktig å automatisere:

Lys (på kjøkken, soverom, i ganger, bad, boder, utelys,.............)

Varme styring med nattsenking og borte funksjon

Utkobling av strømkrevende apparater (Styrt av enten strømpris eller tid på døgnet. Eller begge deler)

Kontroll på vinduer og utvendige dører når du forlater boligen eller når det blir natt.

 

Bare ett velment råd.

 

Og råd MÅ ikke følges.☺

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys i skuffer er enklest og billig med IKEA sin løsning, fant jeg ut i vinter når vi bygget på og om kjøkkenet og stua.

Med TRÅDFRI drivere har en også muligheten til å få lyset dimmet via noen styresystemer.

 

Kabelsalat kan unngås ved å bruke små plastkanaler og lange nok ledninger.

F.eks denne minikanalen eller noe lignende.

Små elektronikk koblingsbokser i nærheten av utstyret du vil montere, forenkler utskifting en del. Alarm koblingsboks f.eks.

 

@Evelen: Om du vil kjøre løpet med magnetbrytere så gå for Arduino og enkel av/ på for hver inngang og en programsnutt for å oversende dette til en datamaskin som csv fil eller lignende så er du i mål. 

Selvfølgelig kan inngangen også styre en utgang som tenner en LED stripe eller lignende samtidig.

(Det med sending og signalering via kabel fra Arduino til datamaskin har jeg ikke fnugg av snøring på, så det er bare en anragelse av at det er mulig)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Raspberry Pi med Node Red vil kunne løse dette for deg uten problem, da sender du videre med MQTT.

Om du kjøper ferdig minnekort med NOOBS er Node Red allerede installert. 

(mener det er ca 26 GPIO på Raspberry)

 

Raspberry 349,- + Minnekort m/NOOBS 149,-

 

Setter opp denne løsningen selv med skjulte magnet sensorer på alle innerdører, ytterdører og vindu.

 

Sender dette videre på MQTT til HomeSeer

Endret av kimstoroy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kimstoroy skrev:

En Raspberry Pi med Node Red vil kunne løse dette for deg uten problem, da sender du videre med MQTT.

Om du kjøper ferdig minnekort med NOOBS er Node Red allerede installert. 

(mener det er ca 26 GPIO på Raspberry)

 

Raspberry 349,- + Minnekort m/NOOBS 149,-

 

Setter opp denne løsningen selv med skjulte magnet sensorer på alle innerdører, ytterdører og vindu.

 

Sender dette videre på MQTT til HomeSeer

Dette virker meget intressant, jeg har en ledig Pi liggende også. Om du har gjort det har du tilfeldigvis link til en howto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du laster ned NOOBS her: https://www.raspberrypi.org/downloads/noobs/

 

Kjør oppdatering av node red og node js, og aktiver node red on boot.

Info her: https://nodered.org/docs/hardware/raspberrypi

 

I node red setter du opp 1 slik for hver sensor( 1 leder fra alle sensorer kobles til GND, den andre til GPIO du velger)

 

Skjermbilde 2018-09-15 kl. 22.12.47.png

 

Der velger du pinne på raspberry, og et MQTT topic som du sender til automasjon system.

 

Du må og legge in MQTT broker, som du finner i Node Red under manage palette

 

Disse drar du inn etter behov:

Skjermbilde 2018-09-15 kl. 22.21.38.png

Skjermbilde 2018-09-15 kl. 22.21.25.png

 

Du bør se videoer fra han her, han bruker endel Node Red: https://www.youtube.com/channel/UC2gyzKcHbYfqoXA5xbyGXtQ

 

Endret av kimstoroy
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

fantasien ruller her nå, men ser klart nytten med sensor i skuffene, ikke nødvendigvis for alle steder men noen kanskje og med vekt sensorer for å veie kg mel, eller sukker osv.. - hos meg er ting "rimelig" statisk når de først er plassert inn i ett system på kjøkkenet.  Vil være nokså grei skuring å få laget en "falsk" bunn i skuffen og legge alt av elektronikk under den.  Skuffen kan få strøm på en tilsvarende måte som en robotklipper docker for å lade.

 

Har en her i huset som går daglig på jakt etter noe å knaske på i skuffer og skap.Så en bryter som trigger Alexa til å gi en vennlig beskjed om å  "ta ett eple. Sukkeret er tiltenkt noe senere i uken....."

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Norx skrev:

Har en her i huset som går daglig på jakt etter noe å knaske på i skuffer og skap.Så en bryter som trigger Alexa til å gi en vennlig beskjed om å  "ta ett eple. Sukkeret er tiltenkt noe senere i uken....."

Hahaha! OK, jeg gir meg. Enkelte ting kan man få bruk for. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er vel bare å starte opp ? 

Dette funka ihvertfall for ein vekt - så bare å laste opp data og printe / frese /sage  ut en ny "bunn" til skuffen

pris: esp8266 - 40.-

loadcell: 20.-

hx711: 10.-

 

 

Sitat

#include <HX711.h>

// Scale Settings
const int SCALE_DOUT_PIN = D2;
const int SCALE_SCK_PIN = D3;

HX711 scale(SCALE_DOUT_PIN, SCALE_SCK_PIN);

void setup() {
  Serial.begin(115200);
  scale.set_scale();// <- set here calibration factor!!!
  scale.tare();
}

void loop() {
  float weight = scale.get_units(1);
  Serial.println(String(weight, 2));
}

 

loadcell.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.