Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Raspberry PI - må ha SD-brikke for at den skal starte?


Anbefalte innlegg

Her er installasjonsoppskrift for Linux:

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/hs3-hs3pro-software/hs3-pro-beta-releases/77288-hs3-linux-installation-instructions

 

Du laster altså ned på den Linux-installasjonen du har, du legger den ikke på minnekort. 

 

Eller har HS fortsatt en egen «Pi-versjon» du har kjøpt og lastet ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har egen versjon. Og det funker ikke. Den sier enkelt og greit du skal laste ned, legge på minnebrikke, og boote PI på denne. Men som det blir sagt over her, det vil jo ikke gå, for PI krever vel OS SD inne når den booter. Fatter ikkeno av dette. Utrolig elendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kubegutt skrev:

Ja, de har egen versjon. Og det funker ikke. Den sier enkelt og greit du skal laste ned, legge på minnebrikke, og boote PI på denne. Men som det blir sagt over her, det vil jo ikke gå, for PI krever vel OS SD inne når den booter. Fatter ikkeno av dette. Utrolig elendig. 

 

Hvis det står det, så er det et image ferdig med OS du laster ned. Du legger altså imaget på pien og booter den opp, så får du OS og HS i ett og samme image. 

 

Lenke til veiledningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er jo at det er flere oppskrifter. 

 

Denne f.eks har IKKE et slikt image du antyder, men antyder likevel at man skal boote på et sd kort; 

http://homeseer.com/guides/HomeSeer-HS3Pi3-Guide.pdf

 

Så har man denne, som nok har et slikt image du snakker om (full image). ; 

https://homeseer.com/guides/HomeSeer-HS3Pi-Guide-rev3.pdf

Men ETCHER som man peker til der, kjenner ikke igjen imaget, og det lar seg ikke pakke ut, så man er absolutt like langt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kubegutt skrev:

Men ETCHER som man peker til der, kjenner ikke igjen imaget, og det lar seg ikke pakke ut, så man er absolutt like langt. 

 

Den lenker til en zip-fil, får du ikke åpnet den i det hele tatt? I så fall ville jeg lastet ned på nytt, for da virker det som filen er korrupt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den pakker ut til en "Unix executable" fil. Den står det jo at man skal gjennom etcher. Det funker ikke. 

Jeg prøver nå å legge hele den fila direkte på en minnebrikke, og se om jeg kan boote direkte opp på den da. 

Det er siste sjanse jeg ser akkurat nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kubegutt skrev:

Joda, den pakker ut til en "Unix executable" fil.

 

Hva heter fila når du har pakket den ut?

 

1 minutt siden, Kubegutt skrev:

Jeg prøver nå å legge hele den fila direkte på en minnebrikke, og se om jeg kan boote direkte opp på den da. 

 

Det vil garantert ikke virke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kubegutt skrev:

Den lar seg ikke velge! Den er "grå". ZIP filen kan dog velges, men da får jeg feilmeldinger. Se vedlegg. 

 

image.thumb.png.7c008714cd9b92e40417621af9a9cdfe.png

 

image.png.0b8a3291aad6a45dc0f540616474f04d.png

 

Merkelig. Jeg har aldri brukt Etcher, men noen andre her har sikkert gjort det og vet hva som kan være feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kubegutt skrev:

 

Du har ikke noe tilsvarende du? Type for Windows, og kunne forsøkt? 

Først må du pakke ut bilde-filen (imaget) fra den .Zip-filen.

 

Se om du får tak i WinZip slik at du får pakket ut bildefilen om det ikke går som standard i macOS.

 

Deretter må du rename image-filen til navn.img - så kan du åpne den i Etcher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AH, så det går ja. 

Det hele endte med at jeg skaffet meg en windowsmaskin. 

Som forøvrig HELLER ikke klarte å gjøre noe med den zip eller image filen i etterkant. 

Lastet dog ned et annet program, som fikset zip-filen uten problemer. 

Etter MYE om og med, har jeg nå fått opp HOMESEER, men trenger elektriker for å få opp noen duppeditter, det tør jeg ikke selv. 

Men HS er oppe å kjører, på trådløst, ssh funker, og tja, alt ser greit ut, tror jeg.... 

 

Takk for all hjelp!

 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.