Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro dimmer 2 lukter svidd etter kortslutning


Armas

Anbefalte innlegg

Hei igjen. 

 

Fredag ettermiddag skjedde følgende:

 

Lyset i gangen ville ikke skru seg på. Og det regnet masse. Dette har skjedd før når det regner mye, og jeg mistenkte at en av ledningene til utelys, som ikke er montert ennå, var blitt så våt at den kortsluttet, slik at sikringen hadde gått. Utelys og lys til gang er samme sikring. 

Jeg fant ledningen ute, og den var ikke sikret eller isolert godt, og var søkk våt. Ettersom lyset ikke ville på, så antok jeg at sikringen hadde gått. Det var fredag kveld og vi skulle ha gjester, så jeg ville gjerne ha lys i gangen. 

 

Jeg vil derfor sikre ledningen ute, og idet jeg kutter den med tangen så smeller det og sikringen går. 

 

Spørsmål number 1 blir jo da: hvorfor fører en overledning av vann til at lyset ikke vil skru seg på, mens sikringen først går når den kortsluttes av tangen? 

 

Jeg fikk tilslutt sikret ledningen ute og flyttet den til ett sted der den ikke kan bli våt. 

 

Så skrudde jeg på sikringen og fikk lys i gangen igjen. Alt vel. 

 

Etter en time, når gjestene kom, merket jeg at det lukter svidd fra dimmeren. Den reagerer heller ikke på bryteren og jeg kan hverken skru den av eller dimme den. 

 

Det som er rart, er at lyset i garderoben og lyset på badet er på samme kurs, men disse fungerer fint. 

 

Så hva er det som har skjedd? Kan

Fibaro dimmer 2 ryke ved en kortslutning, eller tyder dette på at noe var koblet feil eller at det var noe galt med dimmeren? 

Jeg kan legge til at bryteren til den ledningen som kortsluttet, står rett under bryteren med dimmeren som nå har røket. 

 

Jeg har forøvrig slått av den aktuelle sikringen, for når jeg skrur den på begynner det straks å lukte svidd fra dimmeren. 

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Jeg fant ledningen ute, og den var ikke sikret eller isolert godt, og var søkk våt. Ettersom lyset ikke ville på, så antok jeg at sikringen hadde gått. Det var fredag kveld og vi skulle ha gjester, så jeg ville gjerne ha lys i gangen. 

 

FYYY!!!!!

Du antar ikke at sikring har slått ut.

Du sjekker om sikring har slått ut.

Så kobler du ut sikringen(Slår den av).

Ut og måle med multimeter på det du skal arbeide på, for å være sikker på at det er strømløst.

Da er det klart for å arbeide på den delen av installasjonen.

 

Dette er første bud i arbeid på elektriske installasjoner.

Lærlinger som ikke lærer dette i løpet av 2,5 års læretid får ikke fagbrev.

 

Sikker på at utelyset ikke går via dimmeren?

Kan tyde på at du har "sprengt" dimmerutgangen da du kortsluttet utelyskabelen.

(I og med at du fant kabelen ute antar jeg du ikke er elektriker av yrke og at du ikke har lagt opp kabelen til utelyset selv)

Litt avhengig av avstand til nærmeste e-verks transformator så kommer du Laaaaaaangt over 10A som Fibaro dimmeren tåler ved en kortsluttning fase/ fase(N). 

Selv med sikkerhetsmargin for godkjenning på 10A.

 

Det skal forøvrig være 2-polet bryter forran alt utelys, uavhengig av hvordan det styres ellers.

Ikke godt nok med 2-polet servicebryter i sikringsskap, i følge DLE her jeg bor. (Kan være ulik tolkning rundt om i landet)

MEGET rart dersom dette ikke er montert, gitt at du ikke har koblet selv uten å være elektrofagperson.

 

Kabel til utelys som ikke er tilkoblet skal være frakoblet i nærmeste koblingspunkt for å unngå fare for elektrisk sjokk (støt).

 

Ikke ment for å rakke ned på noen, men vær forsiktig med strøm og vann om du ikke er faglig kompetent.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Jarle F skrev:

 

FYYY!!!!!

Du antar ikke at sikring har slått ut.

Du sjekker om sikring har slått ut.

Så kobler du ut sikringen(Slår den av).

Ut og måle med multimeter på det du skal arbeide på, for å være sikker på at det er strømløst.

Da er det klart for å arbeide på den delen av installasjonen.

 

Dette er første bud i arbeid på elektriske installasjoner.

Lærlinger som ikke lærer dette i løpet av 2,5 års læretid får ikke fagbrev.

 

Sikker på at utelyset ikke går via dimmeren?

Kan tyde på at du har "sprengt" dimmerutgangen da du kortsluttet utelyskabelen.

(I og med at du fant kabelen ute antar jeg du ikke er elektriker av yrke og at du ikke har lagt opp kabelen til utelyset selv)

Litt avhengig av avstand til nærmeste e-verks transformator så kommer du Laaaaaaangt over 10A som Fibaro dimmeren tåler ved en kortsluttning fase/ fase(N). 

Selv med sikkerhetsmargin for godkjenning på 10A.

 

Det skal forøvrig være 2-polet bryter forran alt utelys, uavhengig av hvordan det styres ellers.

Ikke godt nok med 2-polet servicebryter i sikringsskap, i følge DLE her jeg bor. (Kan være ulik tolkning rundt om i landet)

MEGET rart dersom dette ikke er montert, gitt at du ikke har koblet selv uten å være elektrofagperson.

 

Kabel til utelys som ikke er tilkoblet skal være frakoblet i nærmeste koblingspunkt for å unngå fare for elektrisk sjokk (støt).

 

Ikke ment for å rakke ned på noen, men vær forsiktig med strøm og vann om du ikke er faglig kompetent.

 

Velfortjent skjennepreken der.

Nesten umulig å rakke ned på meg når det kommer til strøm, for jeg er overhodet ikke elektriker. Jeg har heller ingen planer om å utføre noe på anlegget her hjemme selv, men liker å lære ting og forstå hvordan det henger sammen. Grunnen til at kabelen lå der den lå, skyldes nok at andre har jobbet videre og flyttet på kabler etter at elektrikeren har gjort ting klare for neste fase.  Jeg synes likevel det er rart at det var strøm på den kabelen og at den ikke var sikret på noen måte ( den var bare kuttet rett over). 

 

Jeg husker ikke om jeg har bedt elektriker å koble utelyset til den samme dimmeren (utang 2), men det er mulig. 

 

Uansett:

Ettersom dimmeren nå lukter svidd når den får strøm i seg, så kan jeg vel anta at den ikke lenger kan brukes? 

I så fall bør jeg vel kjøpe en ny før elektriker kommer, slik at alt kan kobles opp mens han er her. 

 

Og: Betyr det sist du skriver, at utelys ikke kan være koblet til samme dimmer som innelys?

 

Tilslutt: 

Tusen takk for hjelp og irettesettelse. Strøm er noe jeg kan alt for lite om og har veldig lyst til å lære mer om. Ikke fordi jeg skal utføre ulovlige ting på mitt eller andre anlegg, men fordi jeg synes det er gøy å vite hvordan ting funker, lese ett koblingsskjema etc. 

Har dere noen gode tips om litteratur? (lærebok i elektro grunnfag?)

 

Mvh

Armas

 

 

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, storeulv skrev:

Kuttet du begge lederne til utelyset samtidig med tangen? Da går nok sikringen ja :) 

Hva slags ledning har du ut til utelyset? Og det kan jo være at det var akkurat nok jording eller overledning i den våte ledningen til at dimmeren oppfattet at lyset VAR på...?

 

Lys i gangen, garderobe, bad og soverom er alle på samme sikring. (Det vet jeg nå, etter at sikringen gikk)

Når kabelen ute ble våt, så sluttet ihvertfall lyset i garderobe og lyset i gangen å virke. Lyset på badet og soverommet er jeg litt mer usikker på - når jeg tenker tilbake på det, så tror jeg kanskje IKKE at disse to hadde gått av.  Jeg vet ikke hva slags ledning som er lagt opp til dette utelyset, men det høres vel ut som om din forklaring er inne på noe, ettersom sikringen jo ikke hadde gått. Men litt rart at dette slo ut noen lys, men ikke alle?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Armas skrev:

 

Og: Betyr det sist du skriver, at utelys ikke kan være koblet til samme dimmer som innelys?

Nei, det betyr at det skal være 2- polet bryter på utelys.

Bryteren kan stå etter dimmeren (og bør stå der).

 

Gikk litt hardt ut, men jeg har selv vert farlig nær "førtidspensjon" på grunn av egen slurv.

(Selv om jeg er elektriker av utdannelse.)

 

Liten jordfeil kan få rare utfall.

Større jordfeil tar jordfeilbryteren seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en elektriker har latt strømførende ledning ligge eksponert og så eksponert at vann får tilgang burde du jo nesten melde dem til tilsynet?

 

Jeg hadde sagt lukter den brent er det bedre å være på den sikre siden, men kosten burde jo være på elektrikerfirmaet?

 

Dette kan jo ta liv pluss gi jordfeil his naboer. Det skal jo bare en med pacemaker eller noe slik til nabo og jordfeil på ditt nett så har en et liv på samvittigheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.