Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

RFXCOM


syver

Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål anngående RFXCOm og firmware:

- Er dette ferskware som bør oppdateres med jevne mellomrom

- Er det mulig og lese ut hvilken firmware som er instalert, i så fall hvordan

- Hviken er den mest "versatile" firmware for billige norske 433 enheter

- Mister homeseer alle 433 enheter ved oppdatering av RFXCOM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg spurte Bert i RFXCOM om dette, fikk jeg beskjed om at enheten måtte sendes inn for oppgradering. Dette er nå noen år siden, og jeg ser nå at det er tilgjengelig verktøy og firmware for nedlasting på hjemmesida deres.

Jeg tipper du kan lese ut firmware-versjonen via RFXFflash Programmer, ellers kan du også gjøre det via programmet RFXmngr.

Selv har jeg ikke sett noen grunn til å oppgradere ennå, da den støtter alt av enheter jeg har prøvd å koble til. Bruker Scientific Oregon for værsensorer, NEXA for bevegelsesdetektorer, diverse magnetkontakter etc.

Jeg tror ikke firmware-oppdatering gjør at du mister enhetene, da dette ligger lagret i egne filer i HomeSeer

 

Sigbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RFXtrx har alltid kunne oppdateres av brukeren selv. Til og med min nesten pre-release av RFXtrx433 kan det. :)

 

19 timer siden, syver skrev:

Er dette ferskware som bør oppdateres med jevne mellomrom

Nei. Hvis det du vil skal virke faktisk virker, er det ingen grunn til å oppdatere.

 

19 timer siden, syver skrev:

Mister homeseer alle 433 enheter ved oppdatering av RFXCOM

Neida. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har merket med dem er de kan være ustabile med lang USB kabel, og må restartes. Usikker på om dette er et kjent problem.

 

FW kan leses ut i softwaren - jeg bruker ext2-versjonen som fungerer på f.eks nexa (har ikke prøvd de andre fw typene). Det skader jo normalt sett ikke å oppgradere, men det ligger noe i hvis det fungerer, ikke rør det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaterte mine i helgen, I RFXmngr kan du lese ut hva du har, og med RFXFlash legger du inn en ny/annen versjon hvis du vil. Enkelt og greit. :)

 

Enig angående lang kabel, skal den stå langt unna bør det brukes en pi eller lignende med ser2net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.