Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Baderomsbelysning


storeulv

Anbefalte innlegg

Har i dag HUE taklampe på badet som er koblet til en HUE sensor. Opplegget funker veldig bra med èn begrensning; armaturet over vasken (altså det klassiske baderomsarmaturet med et 15W lysrør og stikk) lar seg jo ikke styre med HUE eller andre type smartløsninger. I alle fall ikke uten noen tillegg.

Jeg ser to muligheter:

  1. Å bytte armaturet til en HUE-sak som passer over speilet og mellom overskapene, dvs. snaut 60 cm bredde, og så sette opp et separat stikk
  2. Å sette inn en Z-wavebryter i tilkoblingen til armaturet

 

Eller finnes det flere muligheter? Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Lysrør fungerer dårlig med diverse smarte reléer (de brenner seg fast) pga store startstrømmer. Så tror det er en dårlig ide...

 

Det er vel ikke noe problem med kun ett lysrør? Tror jeg leste en gang at startstrømmen kan komme opp i det dobbelte, men med kun ett lysrør er man godt innenfor alle marginer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert smarthus løsninger tåler de induktive strømmene som blir ved tenning/ slukking av tradisjonelle lysrør armaturer.

Finn databladet for Z-wavebryteren du har eventuelt tenkt å benytte og se om det står noe spesifikt om "fluorcent lamps" eller lignende.

Utdrag fra manual for Qubino flush mounted 1 relay:

image.png.1360eb418e29df1f8cbda007b363b8c3.png

Her ser du at det er ikke direkte anbefalt å bruke denne "bryteren" til å styre lysrør av/på.

Samme vil gjelde for Fibaro relè (1 eller 2).

 

Se Electric motor i bildet over.

Her er det anbefalt å bruke RC ledd ved induktive laster.

 

Du kan bruke Heavy Duty rele for å styre den armaturen, men det blir som å skyte spurv med kanon.

Enklere å bytte ut med noe som faktisk lar seg styre av HUE siden du allerede har dette oppe å kjøre i ditt system.

Stikkontakt utenom belysningen gjør det også enklere å lade elektrisk tannbørste, barbermaskin etc uavhengig av lyset.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså; jeg har jo mye annet rart i hus; bl.a. en RPi3 med Razberry 2 som kjører Homeseer. HS3 var på tilbud til USD 39.95 sist helg, så jeg klinte til :)

 

Håpet er jo da at jeg skal finne noe som kan styres med Z Wave på et eller annet vis, så det ender nok opp med at jeg bytter, ja. Problemet er å finne en IP44 led-sak med stikk. Jeg har sett litt rundt omkring (les. Google) uten å ha funnet noe. Løsningen nå er å vri ut lysrøret sånn at det blir mørkt nok om natten, men en bryter på armaturet hadde vært mer elegant. Men da er det vel ikke lenger IP44, og det må man vel ha over servanten på badet? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt søk gir meg SG-Armaturen sin Prelude med enkel stikkontakt som ett alternativ.

Lengde 56cm

 

Pris mellom 1000,- og 1400,- (+ montering) i diverse nett butikker.

Søkte med følgende søkestreng på prisjakt.no: SG Armaturen Prelude 16W LED M/KONTAKT

 

Bare ett eksempel. Finnes flere andre, også dyrere.

 

MÅ ikke være IP44.

Det er jo ofte en fordel å ikke kunne stikke fingrene rett inn i armaturen når du er våt etter en dusj.

Avhengig av avstand til dusj (og dusj løsning) kan det jo kanskje sprute litt vann bort på armaturen også.

 

IP44 betyr ikke at armaturen er vanntett.

Det betyr bare at den er:

Tett for inntrengning av gjenstander større enn 1mm. IP4X

Sprutsikker fra alle kanter. IPX4

Til sammen gir dette IP44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.