Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit/Multireg v1 1.92 - rar oppførsel på luft sensor.


iceball

Anbefalte innlegg

I følge Thermofloor/Heatit så skal luft-sensoren i produktene deres normalt vise litt for varmt i forhold til virkelig pga. varmeutvikling i termostaten, men jeg synes alltid det virker som de er kaldere enn romluften (rapporter av Aeotec Multisensor 6 eller Netatmo)  Noen som har opplevd lignende problem med massiv dropp av luft-temperaturen når den varmer (gul-linje)? Virker som et forsøk på kompensere for økt temperatur som har gått helt feil?

 

image.thumb.png.ac4c00ff263d0ec102584dab92102296.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem her på V2. De er helt på bærtur til tider med å plutselig gå ned og opp 2-3 grader i løp av kort tid uten at det er i nærheten til å stemme.

 

Når de ikke er i bruk viser de ganske så riktig. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Dennis87 skrev:

Samme problem her på V2. De er helt på bærtur til tider med å plutselig gå ned og opp 2-3 grader i løp av kort tid uten at det er i nærheten til å stemme.

2-3 grader hadde jo vært en drøm, min går ned 10 grader ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Moskus skrev:

Det er den innebygde temp-måleren, sant? Kan jo se ut som korreksjonsalgoritmene deres er litt overivrige...

Ja. Testet nå på en annen termostat (v1) og der sank den 2 gr.C på intern luftmåler når varmen stod på i en time (og gulvvarmen økte 2 gr.C).

 

Har en dialog med Mats i Thermo-floor, så får se om de innser at algoritmene nesten gjør vondt verre (de bruker har 3 stk for å kompensere for internvarme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

Er det noen kloke hoder som kan gi meg noen tips eller svar etterspurt i denne tråden. Har litt dårlig tid med å bestemme meg, så beklager gjentakelse:

 

Kort oppsummert. Jeg skal ha svarte Ztrm2, og har blitt tilbudt disse uten intern romføler.  Er det en vesentlig funksjon å ha med?

Jeg har etterspurt om dette er permanent, eller om det eventuelt kan ordnes med en oppdatering, men sånn jeg har forstått det så er "hardwaren" for dette borte på de jeg eventuelt vil få.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har etterhvert fått oppdatert alle termostatene med gulvføler til V1.92, de er på plass og fungerer greitt.

 

Tester en som skal gå med luftføler.

Den rapporterer romtemp ok, men display viser alltid innstilt temperatur.

Kan synes som om det er en sw-bug. 

Noen andre som har samme eller annen erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte gulvføler og endret til F.

Da oppfører den seg normalt, display viser varierende temperatur ved å holde på føler.

 

Heatit oppdatert m/v 1.92

Telldus synes å ha forandret litt på assosiasjoner:

 

Gruppe 1. Assosieres til aktuell z-wave kontroller. 

Gruppe 2. Assosieres til relé. 

Gruppe 3. Assosieres til kontroller

Gruppe 4. Assosieres til kontroller (Hvis man har ekstern luftføler)

Gruppe 5. Assosieres til kontroller

Endret av arneolav
Assossiering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2018 den 18.48, arneolav skrev:

Tester en som skal gå med luftføler.

Den rapporterer romtemp ok, men display viser alltid innstilt temperatur.

Kan synes som om det er en sw-bug. 

Må korrigere meg selv: 

Av dokumentasjon (Temperature shown in display) framgår det at det er kun gulvsensor eller ekstern rom-sensor som vises på display.

For intern romtemp (a) vises innstilt temperatur.

....

Det er jo litt dumt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V2 kan vise "faktisk" temperatur i displayet. Selv med romføler. Er ikke mulig på V1 etter hva jeg kan se. Men den jeg har som er V1 er ikke oppdatert til siste fw så mulig de har lagt til samme funksjon i siste versjon.

 
Config parameter 17 Temperature Display har to valg.
- Display calculated temperature
- Display setpoint temperature
 
Setter man den til calculated temperature viser den samme temperatur i display som romføler viser. 
Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 17.9.2018 den 21.46, Moskus skrev:

Kan jo se ut som korreksjonsalgoritmene deres er litt overivrige...

Det synes å kunne være noe slikt:

 

Grønn graflinje er luft i rommet utenfor bad

Magenta er gulv, bad.

 

Det synes som om lufttemp faller hver gang badegulvet skal "fyres".

Ett eller annen påvirker luftsensor når gulvvarme kobles inn.

Kan ikke være rett. 

TempLuftGulv.jpg.89e45fdf5635dd60167ab805c3178269.jpg

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2018 den 16.18, kjetilsn skrev:

Jeg endte med å koble til ekstern rom/luftsensor i egen ramme nedenfor termostaten. Fungere bra det, men er jo selvfølgelig ikke ideelt, bruker Defa sitt tomt skall:

defa_heatit.PNG

Har tenkt på noe tilsvarende, men har svært lav WAF...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.