Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Innebygde moduser i Vera UI


kenmyh

Anbefalte innlegg

Bruker du de innebygde modusene, home, away, night, vaction i Vera UI?

 

Hvordan bruker du dem, i sammheng med sensorer/scene etc?

 

 

Jeg har prøvd meg på å sette en Home-/Awaymodus ved hjelp av VeraProximity, men den funker litt som den vil selv. Noen ganger funker den knall, andre ganger logger den at jeg er borte, men ikke hjemme.

Har også satt opp en nattmodus som starter hver kveld 23:15, dersom jeg er hjemme.

 

Hva gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker reactor til å sette dag og natt basert på tidspunkt, tilstand på lysbrytere og om prosjektoren er på eller ikke. Funker fint. :) 

 

Tidligere brukte jeg også geofencing, men på siste firmware update har de tullet med det, så det er ustabilt. Litt irriterende, for det fungerte prikkfritt for ikke så lenge siden! Satser på at de får styr på det igjen..

 

Jeg har også satt opp feriemodus til å endre på noen regler rundt i huset, men inntil jeg får opp brukerpanel i gangen skrur jeg på dette fra telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du noe for å endre home/away? Det er mitt største problem. Pr nå har jeg kun min telefon og basere det på, da jeg vil forsikre meg om at det funker før jeg legger til kona sin.. Men jeg sliter som fy. Og siden vi ikke har noen smartlås (og hun heller ikke vil ha det, fordi det er "fullstendig unødvendig"), så kan jeg heller ikke lage noen scenes med den.

Jeg kan ikke basere det på bevegelsessensorer, da bikkja går løst hjemme mens vi er på jobb, og jeg kan ikke tidsstyre det 100% da fruen er lærer og ikke begynner til samme tid hver dag/hver uke.

I dag funka ikke geofencinga, testa når jeg kom på jobb, og da var veraen fortsatt på home.. Har satt opp VeraProximity til å sette en multiswitch til av når jeg ikke er innenfor området.. Denne funka fint når jeg lufta bikkja i går kveld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nå nei, det fungerte som sagt inntil nylig (med 2 telefoner), og siden dette bør gå på geofencing funksjonen venter jeg heller til de fikser det igjen.. 

 

Vi får begge legge inn en sak til de om at Geofencing er ustabilt, så kanskje de ser på det til neste release.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PerH skrev:

Vi får begge legge inn en sak til de om at Geofencing er ustabilt, så kanskje de ser på det til neste release.

 

Ja, spørs om det kan være smart. Spørs vel også om det er noe de ser på, med nye eiere. Tenker det kommer til å skje ting etter hvert, som kan være både positivt og negativt.

 

har du prøvd og bruke Ping pluginen til samme formålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer. Den snakker med Wifi. Vi kjører stort sett alltid wifi hjemme etter at vi flytta og fikk fiber.

Prøvde og bruke denne, men fikk ikke noe respons på pluginen når jeg ba den pinge tlf med statisk ip.. Fikk generelt ikke pluginen til å funke.

 

Får se om jeg gir det et forsøk i kveld, siden madammen er ute av huset. Sammen med testing for å bruke Alexa på en tlf vi har liggende i stedet for Echo og kjøre på Vera..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg bruker modusene, men via Home Modes plugin som gjør at jeg kan bruke de som en device i scenes. 

 

Kjører auto Night 23.30 hvis jeg ikke har gjort det manuelt selv, med slukking av lys og aktivering av bevegelsessensorer. 

 

Nattmodus endres til Home 07.00 på hverdager og tenner de mest vesentlige lysene til 15-20%. Før det, blir lysene aktivert via bevegelsessensorer i nattmodus, funker fint de dagene vi er oppe tidligere. 

 

Away brukes til mye av det samme som night, men med dør/vindussensorer aktive også. Brukte også geofence tidligere, men med seks mennesker i hus ble det rett og slett for mange potensielle feilkilder. Bruker nå et enkelt kodepanel for å skifte fra Home til Away når vi går. Den sørger også for at døren blir låst etter 30 sekunder i tilfelle man skulle glemme det. Når vi kommer hjem, aktiveres Home modus av at idLock'en låses opp - altså slipper vi å bruke panelet. 

 

Vacation gjør mye det samme som Away, men da endres ikke modus til Home før man taster koden. 

 

Føler selv at disse modusene er kjernen i Vera for mitt vedkommende. Har ikke så mange andre funksjoner enn styring av lys, varmepumpe og varmekabler enn så lenge, og da funker det supert å knytte disse til de ulike mode'sa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det siste, eneste som er litt kjipt er at Geofencing (som jeg brukte for å styre home/away) har fungert dårlig på siste FW..

 

Hvis du bruker Reactor til scenestyring i stedet for de integrerte scenene så trenger du ikke Home Modes Plugin.. Nyeste beta av Reactor kjører jo scener helt uavhengig av den innebygde funksjonen, og har mange flere muligheter. Jeg kjører den nå og den fungerer veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PerH skrev:

Nyeste beta av Reactor kjører jo scener helt uavhengig av den innebygde funksjonen, og har mange flere muligheter. Jeg kjører den nå og den fungerer veldig bra!

Har lest her at flere bruker den, så jeg må nok utforske den litt, takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.