Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bytte til Vera


Bgam

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer å gå til innkjøp av Vera, men er da viktig at den får til noen funksjoner jeg allerede har i huset.

Mesteparten av funksjonene jeg har er stort sett manuelt skriptet i Lua, så ønsker egentlig at eventuelt ny kontroller skal være litt mer plug-n-play så jeg slipper å finne opp hjulet på nytt.

 

Varmestyring:

  • Varmestyringen er en kombinasjon av batteridrevne temp+bevegelse sensorer som styrer panelovner via wall-plug og heatit termostater for varmekabler/varmefolie.
  • Komfort: Setpunkt settes til 21°C ved bevegelse i rom.
  • Øko: Setpunkt reduseres med 2°C etter 2 timer uten bevegelse (i forhold til komfort-setpunkt).
  • Nattsenking: Kalenderstyrt, setpunkt reduseres med 3°C (i forhold til komfort-setpunkt)
  • Frostsikring/Feriemodus: Alle setpunkt settes til 12°C. Overstyrer alle andre moduser.
  • Overvåking av wall-plugger: Hvis systemet ber om varme, men det blir oppdaget at wall-plug ikke har et effektforbruk 1. minutt etter at den skal ha slått seg på, så skal det sendes ut et OFF-ON signal til wall-plug.

 

Lysstyring:

  • Lys på ved bevegelse, automatisk av etter ønsket tidsintervall, har forskjellige tidsintervaller avhengig av hva slags rom det er.
  • Når nattsenking er aktiv, skal lys i visse rom kun dimmes til 10% ved bevegelse.
  • Slukkepuls for lys i garasje, hvis lyset er på i mer enn 5 timer sammenhengende skal det slå seg av automatisk.

 

Div:

  • Virtuell push-bryter i app til åpning av garasjeport. 
  • Integrasjon av kamera i app, benyttet for overvåking av garasjeporten.
  • Monitoring av batterinivå til alle batteridrevne enheter, varsling på mail og i app hvis batterinivå til en enhet går til 0%.
  • Monitoring av temperaturnivåer. Mail / Push-varsel hvis temperatur går under 5°C eller over 35°C.
  • Alarm ved vannlekkasje.
  • Forenklet alarmsystem. Varsel på mail ved bevegelse i huset når feriemodus er aktivert.
  • Logging av temperaturer.
  • Effektforbruk nå/dag/uke/måned. Har måler på inntakskabelen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av disse tingene kan gjøres i Vera. Fortinnsvis med diverse plugins. Evt. så kan du kjøre LUA som du allerede har gjort.

 

Vera i seg selv støtter ikke AND/OR operasjoner, men dette kan løses ved plugins som Reactor eller PLEG. Begge veldig gode.

Det finnes en energy metering i Vera. Jeg har ikke brukt den, men den skal kunne vise strømforbuk på det meste av komponeter som kan måle dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bgam said:

Hei!

 

Jeg vurderer å gå til innkjøp av Vera, men er da viktig at den får til noen funksjoner jeg allerede har i huset.

Mesteparten av funksjonene jeg har er stort sett manuelt skriptet i Lua, så ønsker egentlig at eventuelt ny kontroller skal være litt mer plug-n-play så jeg slipper å finne opp hjulet på nytt.

 

Varmestyring:

  • Varmestyringen er en kombinasjon av batteridrevne temp+bevegelse sensorer som styrer panelovner via wall-plug og heatit termostater for varmekabler/varmefolie.
  • Komfort: Setpunkt settes til 21°C ved bevegelse i rom.
  • Øko: Setpunkt reduseres med 2°C etter 2 timer uten bevegelse (i forhold til komfort-setpunkt).
  • Nattsenking: Kalenderstyrt, setpunkt reduseres med 3°C (i forhold til komfort-setpunkt)
  • Frostsikring/Feriemodus: Alle setpunkt settes til 12°C. Overstyrer alle andre moduser.
  • Overvåking av wall-plugger: Hvis systemet ber om varme, men det blir oppdaget at wall-plug ikke har et effektforbruk 1. minutt etter at den skal ha slått seg på, så skal det sendes ut et OFF-ON signal til wall-plug.

 

Lysstyring:

  • Lys på ved bevegelse, automatisk av etter ønsket tidsintervall, har forskjellige tidsintervaller avhengig av hva slags rom det er.
  • Når nattsenking er aktiv, skal lys i visse rom kun dimmes til 10% ved bevegelse.
  • Slukkepuls for lys i garasje, hvis lyset er på i mer enn 5 timer sammenhengende skal det slå seg av automatisk.

 

Div:

  • Virtuell push-bryter i app til åpning av garasjeport. 
  • Integrasjon av kamera i app, benyttet for overvåking av garasjeporten.
  • Monitoring av batterinivå til alle batteridrevne enheter, varsling på mail og i app hvis batterinivå til en enhet går til 0%.
  • Monitoring av temperaturnivåer. Mail / Push-varsel hvis temperatur går under 5°C eller over 35°C.
  • Alarm ved vannlekkasje.
  • Forenklet alarmsystem. Varsel på mail ved bevegelse i huset når feriemodus er aktivert.
  • Logging av temperaturer.
  • Effektforbruk nå/dag/uke/måned. Har måler på inntakskabelen.

 

 

 

Hei,

 

Personlig ville  jeg ikke valgt Vera.

Jeg kjøpte en Vera edge for noen år siden etter anbefalinger, viste seg å være dårlig støtte, dårlig på stabilitet, samt svært treig.

Nå kan det hende at jeg har fått en dårlig vare, eller hadde for store forventninger i forhold til produkt. Byttet til Homeassistant på en rpi3, har ikke angret et sekund på det. Men smak og behag og så videre.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, kjetilsn skrev:

 

Hei,

 

Personlig ville  jeg ikke valgt Vera.

Jeg kjøpte en Vera edge for noen år siden etter anbefalinger, viste seg å være dårlig støtte, dårlig på stabilitet, samt svært treig.

Nå kan det hende at jeg har fått en dårlig vare, eller hadde for store forventninger i forhold til produkt. Byttet til Homeassistant på en rpi3, har ikke angret et sekund på det. Men smak og behag og så videre.

 

 

 

 

Hvordan er progammering/skripting i Homeassistant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bgam said:

Varmestyring:

  • Varmestyringen er en kombinasjon av batteridrevne temp+bevegelse sensorer som styrer panelovner via wall-plug og heatit termostater for varmekabler/varmefolie.
  • Komfort: Setpunkt settes til 21°C ved bevegelse i rom.
  • Øko: Setpunkt reduseres med 2°C etter 2 timer uten bevegelse (i forhold til komfort-setpunkt).
  • Nattsenking: Kalenderstyrt, setpunkt reduseres med 3°C (i forhold til komfort-setpunkt)
  • Frostsikring/Feriemodus: Alle setpunkt settes til 12°C. Overstyrer alle andre moduser.
  • Overvåking av wall-plugger: Hvis systemet ber om varme, men det blir oppdaget at wall-plug ikke har et effektforbruk 1. minutt etter at den skal ha slått seg på, så skal det sendes ut et OFF-ON signal til wall-plug.

 

Alt dette gjør du med Auto Virtual Thermostat Plugin, med et forbehold om siste punkt. Her tror jeg du må sette opp noe som passer på de, Reactor plugin gjør dette, men hvorfor trenger du det? Bruker du Z-Wave vet du jo at strømmen er satt på?

 

2 hours ago, Bgam said:

Lysstyring:

  • Lys på ved bevegelse, automatisk av etter ønsket tidsintervall, har forskjellige tidsintervaller avhengig av hva slags rom det er.
  • Når nattsenking er aktiv, skal lys i visse rom kun dimmes til 10% ved bevegelse.
  • Slukkepuls for lys i garasje, hvis lyset er på i mer enn 5 timer sammenhengende skal det slå seg av automatisk.

 

Dette gjøres enkelt med Reactor plugin og en egen som heter Delaylight.

 

Alt under Div er det enten innebygget eller plugin løsning på, så i utgangspunktet skal Vera fungere for deg.

 

1 hour ago, kjetilsn said:

Hei,

 

Personlig ville  jeg ikke valgt Vera.

Jeg kjøpte en Vera edge for noen år siden etter anbefalinger, viste seg å være dårlig støtte, dårlig på stabilitet, samt svært treig.

Nå kan det hende at jeg har fått en dårlig vare, eller hadde for store forventninger i forhold til produkt. Byttet til Homeassistant på en rpi3, har ikke angret et sekund på det. Men smak og behag og så videre.

 

Det har definitivt vært noen skjær i sjøen de siste årene, vurderte for ikke lenge siden å bytte selv. Nå har imidlertid selskapet blitt kjøpt opp av pengesterke folk med gode visjoner, så vi får se.

 

For min del har Reactor, Delaylight, AVT og tildels AltUI plugins gjort at jeg har blitt værende, har ikke problemer med treg oppførsel eller stabilitet. Dårlig støtte er jeg igrunn ikke enig i, det er et stort og aktivt brukerforum som fungerer bra, og support har svart innen et døgn når jeg har tatt kontakt.

 

Kjøp en Edge (650 på finn) og prøv om det er noe for deg, som Kjetil nevner er det jo litt smak og behag også. :)

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.