Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mill socket på Vera


kåres

Anbefalte innlegg

Wifi brytere er ikke støttet ut av boksen desverre (det er visst i roadmap på ny SW).

 

Det var en knallbra plugin for slike brytere (TP-Link sin i hvert fall), men han som laget den trakk plutselig alle sine plugins og nektet andre å ta over vedlikeholdet av de.. 

 

Hvorfor akkurat denne? Den er jo ganske nær Z-Wave sockets i pris, og de går rett inn.. Jeg bruker RFXtrx433 og NEXA brytere selv, det fungerer bra det også så lenge du er sikker på at de er innen rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? 

 

Skepsis til kinaprodukter kjøpt fra kina kan jeg jo tildels forstå, men argumentasjonen mot det var vel også at produktene ikke var i henhold til norske standarder.. Disse selges av norske distributører, med de krav som følger med det?

 

Ser ikke helt forskjellen på en MILL socket og en telldus socket i denne forstanden.. Mange sverger til Fibaro, men de var jo faktisk på svartelisten med forrige versjon av sin 220V switch.. Til tross for høy pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen til at jeg ønsker å bruke Mill er den innebygde temperaturføleren. Det er ikke noe stort tema her hjemme, her har jeg Aeotec Multisensor i de rommene som det er aktuelt å regulere, men på hytta har jeg ikke det og hadde håpet å slippe å bruke 2-2.500,- ekstra på sensorer i tillegg. 

Har ingen planer om å automatisere hytta i særlig grad, men varmeregulering hadde gjort en stor forskjell både på komfort og strømregningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. det blir kanskje litt rar sensorplassering nede på kontakten? bedre enn ingenting selvfølgelig..

 

Jeg har brukt 433mhz sensorer for temperatur og fuktighet, de er jo litt billigere.. har du mange rom så blir det jo noen kroner det også, og du må ha en RFXtrx433e å ta imot med..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, PerH skrev:

Hvorfor ikke? 

Både Telldus sin plugin-modul og Wall Plug har jo fått en smekk på Facebook-gruppa ila. den siste uka. Jeg bruker kun 16A på prekære ting, som varme (selv om ovnen teknisk sett er ratet lavere), oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være enig i at det blir en litt merkelig plassering av sensorene, men anser det som en smal sak å finne ut av forholdet mellom innstilt temp og faktisk temp i rommet. Men om jeg må bruke ulike apper for styring så blir det fort litt knotete. Hadde håpet det fantes et plugin som ville fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Moskus said:

Både Telldus sin plugin-modul og Wall Plug har jo fått en smekk på Facebook-gruppa ila. den siste uka. Jeg bruker kun 16A på prekære ting, som varme (selv om ovnen teknisk sett er ratet lavere), oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, etc.

 

Kan du linke til "smekken"? fant ikke noe selv.. eneste jeg så på hjemmeautomasjon var om fibaroen.. Forøvrig helt enig i at man bør ha en sikkerhetsfaktor på last/rating.. :)

 

2 minutes ago, kåres said:

Kan være enig i at det blir en litt merkelig plassering av sensorene, men anser det som en smal sak å finne ut av forholdet mellom innstilt temp og faktisk temp i rommet. Men om jeg må bruke ulike apper for styring så blir det fort litt knotete. Hadde håpet det fantes et plugin som ville fungere. 

 

Ifølge denne tråden er det ingen HA systemer som får snakke med MILL enda.. 

https://www.facebook.com/millheat/posts/hei-noe-nytt-om-når-mill-får-støtte-for-ifttt-eller-api/1281178061961473/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe mindre enn 16A er nok ikke aktuelt iom de skal brukes til 1000-1200w panelovner, til det er prisforskjellene så små at det er en rimelig "forsikring". 

Men, får vel kanskje vurdere en annen type og heller gå for en rimelig tempsensor hvis jeg ikke får de til å snakke sammen... Takker for tilbakemeldinger! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, ZoRaC said:

 

Får ikke lenket på mobilen, men dette er en Telldus on/off som var tilkoblet en 36w LED-lampe...

 

 

Ikke bra! Kan det skyldes dårlig LED driver tro? Det står jo spesifikt "resistive load" på den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ZoRaC skrev:

Får ikke lenket på mobilen, men dette er en Telldus on/off som var tilkoblet en 36w LED-lampe...

 

9 timer siden, PerH skrev:

Ikke bra! Kan det skyldes dårlig LED driver tro? Det står jo spesifikt "resistive load" på den..

 

Tenker også at vi ser at det er forskjell på LED-pærer og LED-pærer... Det er elektronikk i dem, samme med driveren (hvis den har ekstern driver), så klart noe kan ha skjedd der.

 

Jeg har tatt samme runden på mine 2-3 Telldus-brytere som jeg gjorde da hysteriet rundt Fibaro Dimmer 1 gikk: Måler tempereraturen med IR-termometer. Mine er mindre varme enn Wall Plug'ene er, selv om lasten er noe høyere. Men så er alle mine Wall Plugs og Telldus-brytere for kun små strømtrekk, for andre har jeg alltid høyere rating.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
On 20/09/2018 at 11:54, ZoRaC said:

 

Han tenker nok på Tibber. De har beta nå for integrasjon mot Mill. 

Sjans for at Tibber igjen lar Mill ovnene bli tilgjengelige i sitt eget API? Mao, kan man styre Mill via TibberSeer mon tro? @Moskus ?

Endret av Gjelsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.