Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kjell.com med 25% på en del produkter


kenmyh

Anbefalte innlegg

Kjell.com har 30årsfest. Blant anna telldus stikk med energimåling til 299,-

 

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/fjernstrombryter/telldus-z-wave-fjernstrombryter-med-energimaler-p51018

 

Har selv et par av disse. Funker knall. Brukes pr nå på panelovn :)

Endret av kenmyh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Er det noen som har erfaringer som antyder at Telldus stikken ikke er på nivå med Fibaro ol. Mtp kvalitet og funksjon? (Jeg har lite bruk for RGB lyset til fibaro)

 

Edit:

Ser at det ligger ute bilde av en forbrent Telldus, typen uten effektmåling. Men om det er et enkelttilfelle så kan det jo likegodt være brukerfeil (f.eks. Benyttet på LED med for høy startstrøm)

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hillmar skrev:

Takk for tips!

Er det noen som har erfaringer som antyder at Telldus stikken ikke er på nivå med Fibaro ol. Mtp kvalitet og funksjon? (Jeg har lite bruk for RGB lyset til fibaro)

Plugin-modulen? Ikke noe jeg hadde kjørt høye laster gjennom, og den måler ikke strøm. Men ellers fungerer den fint.

 

Det har  imidlertid vært rapportert feil med både denne og Wall Plug'en bare i løpet av de to siste ukene, men det er mest sannsynligvis feil bruk og/eller feil på eksternt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på plugin-modulen linket øverst her. Den har effektmåling, og er en annen type enn den det ligger bilde av her på forumet.

Du sier «ikke noe jeg hadde kjørt høye laster igjennom». Hva er bakgrunnen for utsagnet, og ville du heller brukt fibaro til dette eller tenker du at man da burde benytte plugger ratet til 16A?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Jemini, det er jeg som ikke følger med.

 

Men den er ikke ratet for høyere enn 2300W. Det samme som Fibaro Wall Plug, og det er fint mulig å ødelegge en slik med å for eksempel koble den til en vaskemaskin.

 

Kjøpte et par slike Telldus-plugger med strømmåling fra Kjell i går for å bruke på vaskemaskin og tørketrommel...?Var i utgangspunktet usikker på om de var bra nok for slik belastning, og etter å ha lest her så tror jeg kanskje de blir brukt til noe annet.

 

Noen som har en anbefaling på plugg med energimåling for vaskemaskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt sånn at watt ikke er watt. Jo mer den tåler, 2300 eller 3600 watt jo mindre sjangse er det for at den ryker. Og disse on/off pluggene er vel mest glad i resitiv last, (panelovn, lamper) mens en vaskemaskin er i den induktive verden.

 

Klippet ifra https://www.stikkontakten.no/blog/dimmerguiden

"Hvor stor er maksimalbelastningen for en 1-10V dimmer?

Bryterfunksjonen klarer 6A resistiv last, men bare 2A induktiv eller kapasitiv last.
Lysregulatoren for 1-10V klarer 200mA.  Et lysrørarmatur belaster regulatoren
med ca. 1mA. 1-10V-spenningen skapes i lysrørets forkoblingsutstyr."

 

Nå er dette en "dimmerguide" men bryterfunksjonen er vel den samme, og kan vel overføres. Kan være jeg er på viddene men derfor vi har forum :)

 

 

 

Klippet ifra https://forum.fibaro.com/topic/21872-new-fibaro-relays-fgs213-fgs223/ (nå er dette en puck, men i manual til fibaro wall plug, står det: Power output 2500 resitiv load)

You can find a table:

 

Rated load current table:

Device Load type  IEC standards  UL standards
Single Switch 2
(FGS-213)
 Resistive  8A  6.5A
Single Switch 2
(FGS-213)
 Incandescent  8A  5A
Double Switch 2
(FGS-213)
 Resistive 6.5A per channel
10A overall
6A per channel
9.5A overall
Double Switch 2
(FGS-223)
 Incandescent  6.5A per channel
10A overall
 3A per channel

 

As you noticed there is no inductive or capacitive load. We do not specifically allow any other types of loads and we do not support it. However, when it comes purely technical matters, it may be possible to connect other types of load up the half of advisable value for resistive load. 

(så tørketrommel skal da gå fint, da den er mindre en 1250 watt. Mens en vaskemaskin krever en smule mer)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.