Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Debugge en APC ups 5000


aleks

Anbefalte innlegg

Har en APC 5000 UPC some ikke har inntaksvern, bare uttag. Når Hafslund introduserte et massivt jordingsfeil gikk sikringen som styrer Upsen og den er nå helt død. Jeg er helt grønn på elektronikk, men ser det kommer 200v inn på hovedkortet vis batteriene og det er korrekt. Jeg ser heller ikke noen visuelle skader og det var ingen lukt når sikringen gikk. Regner med det er en eller annen sikring her jeg overser. Noen med elekronikkunnskap som kan hjelpe?

 

 

20180926_145036.jpg

20180926_145017.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Moskus said:

Hvis det faktisk er Hafslund som er ansvarlig (noe som er tvilsomt, for jording legges vanligvis for boligen og går ikke via strømnettet), så erstatter de den. Det er en bedre løsning enn at du skal leke med den selv. ;) 

 

Det skjedde når det kom 240v inn på to faser og felles jord fra gata så usikker på hvem som er ansvarlig. De har lagt opp bakkeanlegg med jording fra fordelingen i gata. 

 

Tenkte ikke klusse for mye, bare apc påstår det er input fuses på alle upser, men denne har ingen

Endret av aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Moskus said:

Hvis det er deres feil, så fikser de det. De er forsikret.

 

Vi har hatt tilsvarende tåpelig feil på kontoret. Lyse sendte inn 400V på 240V-nettet. Det var … spennende. Og dyrt.

 

Snakket med Hafslund og de fraskriver seg selvfølgelig ansvar, samme som når jeg rapporterte om jordfeil på flere fase (målt mot inntaket).

 

Quote

Elektriske apparater skal iht. gjeldende norm (NEK 400-2006, pkt. 443.4) tåle visse påkjenninger som kan oppstå i strømnettet. At noen apparater ikke tåler et avbrudd i strømforsyningen utløser ikke automatisk en erstatningsplikt for Hafslund Nett. Videre vil vi opplyse om at det i mange tilfeller er elektriske komponenter som f.eks trådløst utstyr som kan miste innstillinger etter et strømbrudd og derfor krever programmering for å fungere. En autorisert elektriker kan være behjelpelig med å verifisere problemet, og reparere eventuelle skader. Hvis det viser seg at komponenten ikke har tålt et strømbrudd anbefales det å henvende seg til leverandøren av utstyret eller sitt eget forsikringsselskap.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.