Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeSeer vs. Fibaro GUI og funksjonallitet


Thomassp

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å forlate Fibaro til fordel for HomeSeer. Trenger litt hjelp fra dere som har brukt HomeSeer en stund for å få hjep til å gjøre den endelige vurderingen

 

1. GUI

En av de tingene som faktisk taler til Fibaros fordel er GUI, det er lekkert. På den annen side er det lite jeg kan gjøre med layout og organisering av devicer i appen

Men det virker det som om det kan være ganske tidkrevende å få til fornuftige, og ikke minst pent gui i HS Touch, eller? Ser det er mange eksempler på nett, men aldri noen source/prosjekt filer man kan ta utgangspunkt i.

 

2. Teknologi

Fibaro ligger håpløst etter med HC2, til tross for at de har spydd ut Z-Wave+ komponenter i flere år. Ingen vet heller noe om det kommer en ny gw med støtte for z-wave+ og evt. andre radioer. Fibaro er litt sære på hva de støtter, og krever til dels mye jobb for å få avanserte scener til å fungere (les LUA). Her er jo HomeSeer lang mer åpen, og mulighet for integrasjonen med flere trådløse protokoller er definitivt et pluss i forhold til valgmulligheter når man skal automatisere heimen. Nå har jeg lekt meg litt i et par dager med HS Zee, og det virker jo veldig fleksibelt og greier, selv om det er en viss terskel for å komme igang. Vi har et hus med mye betong i etasjeskiller og vegger, så spørsmålet er om jeg ikke må ha flere Z-wave enheter for å dekke hele huset. Så langt er i alle fall rekkevidden betraktelig dårligere med Zee og Z-Stick enn med HC2 som står ved siden av. Dette kan nok skyldes at jeg pt. har endel enheter på HC2. Hvordan er egentlig rekkevidden på HS3 med ZNet?

 

3. Kombinasjonen 433Mhz og ZWave

Her har helt klart HS3 en fordel i at man har støtte for flere ulike protokoller. Jeg tenker å bruke 433MHz enheter på bad og soverom for å måle temp og luftfuktighet til å styre varme. Nå vet jeg jo at det ligger i sakens natur at 433Mhz enheter ikke gir noen kvittering etc. men spørsmålet er om noen, les: @Moskus , har noen erfaring om hvor pålitelig en løsning blir med kombinasjonen av 433 og Zwave. Vil jo nødig at varmen skal stå på full guffe fordi HS3 ikke har fått noen oppdatering fra temp sensor på en stund uten at jeg vet om det :-)

 

4. Brukervennlighet

Ja, jeg ønsker å automatisere heimen, men hvor mye arbeid kreves med HS3 kontra Fibaro? Fibaro er jo brukervennlig og WAF faktoren er faktisk ganske bra. Jeg kan gjøre mer med HS3 virker det som, men er usikker på om alle valgmulighetene og til dels stor grad av manuelt oppsett vil gjøre at jeg går lei før jeg er i mål?

 

Setter pris på noen erfaringer og tilbakemeldinger, så får vi se hvor dette ender, god søndag!

 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha gjort meg noen efaringer ove noen år.

 

Begynte med 433MHz sak med vanlig fjernkonroll, fortsatte med Tellstick.net, Zipatile, Fibaro HC2, lekte itt med OpenHAB og Home Assistant og gikk for HomeSeer 3.

 

  • Tellstick var enkelt og greit. Lite påvirkning av grensesnitt men virket helt ok. Både 433 og Z-Wave. God supportavdeling.
  • Zipatile var i utgangspunktet bra men brukergrensesnittet endret seg i feil retning i mitt hode, symboler/objekt ble alt for store i forhold til nyttverdien. Litt kritiske spørsmål på Zipatos forum fører til utestenging. Gratis funksjone begynte plutselig å koste...
  • Fibaro HC2. Får mye "rett ut av boksen" men beskjeden påvikning av et gammelmodig grensesnitt. Kun Z-Wave og den er ikke særlig god, må nesten alltid inkludere nye enheter 3-4 ganger og Z-Wave+ anbefales å styre unna... De har nettopp omskrevet hele pakken og slter med barnsukdommer.
  • OpenHAB. KREVER programmeringskunskap. Jeg måtte ha MYE hjelp fra forumbrukere for å få til den mest grunnleggende automasjon.
  • Home Assistant. Litt samme som OpenHAB men ikke fullt så komplisert.
  • HomeSeer 3. På en måte en mellomting av Telldus og Fibaro. I utgangspunktet begrenset brukergrensesnitt men der blir i disse dager utviklet et gratis mobilgrensesnitt men jeg kjøpte meg HSTouch og det ser rimelig fleksibelt og greit ut. Scripting/automasjon er bedre enn Fibaro og kommer en til kort med det så er vb.net innebygget. Z-Wave, jeg kjøpte Aeon dongle, fungerer MYYYE bedre enn Fibaro, include/exclude fungerer HVER gang. Har så langt lagt over omlag halvparten av mine ca 50 enheter og meget førnøyd så langt. Kjører på Raspberry Pi 3B+ men kan flytte hele oppsettet til kraftigere Linux eler Window$ maskiner om nødvendig.
Endret av SveinHa
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye å tilføye til @SveinHa sine erfaringer. De oppsummerer status ganske bra. :) 

 

 

2 timer siden, Thomassp skrev:

men spørsmålet er om noen, les: @Moskus , har noen erfaring om hvor pålitelig en løsning blir med kombinasjonen av 433 og Zwave. Vil jo nødig at varmen skal stå på full guffe fordi HS3 ikke har fått noen oppdatering fra temp sensor på en stund uten at jeg vet om det ?

Ja, det er en risiko med 433 MHz. Jeg har dog ikke så mye å si på det, bruker mye 433 MHz temperatur-sensorer i huset og det fungerer tilstrekkelig bra. Hvis du er nervøs kan du evt. bruke flere sensorer for redundans (og EasyTrigger eller et script for å velge/snitte temperaturene).

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 04/10/2018 at 15:49, ZoRaC said:

 

Håper du fikk den til halv pris? :) 

Det fikk jeg ?

Kjøpte en Z-Net også....sliter som f..... med å få Fibaro enheter til å oppføre seg slik de gjør mot HC2. Foreløpig ganske frustrerende med dimmere og motion sensorer som ikke virker i det hele tatt. Helt bingo hvilke paramtere og funksjoner som blir med når jeg prøver flere ganger ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2018 at 21:26, Moskus said:

Resatte du hver enhet eller overførte du nettverket?

 

Jeg prøvde å overføre med backup/restore. Funket svært dårlig, ble bare rot. Etter fullstendig reset av på Z-Net og HS3 begynte jeg å bygge fra bunnen av. Nå fungerer alt utmerket ? Hat også satt opp en RPI med RFXtrx433 og Z-Stick, det fungerer som bare den. Dette begynner å bli artig, selv om kona smiler litt når Sonos'en på kjøkkenet sier fra at vasken er ferdig ?

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.