Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Lyspærer


TeknoTom

Spørsmål

Hei, jeg er helt i starten på mitt smarthus prosjekt og har ikke bestemt meg for system enda. Jeg ønsker å starte med lyspærer og bev. sensorer for å spare støm på lys som alltid står på. Har noen få ikea pærer montert men det trenger ikke være avgjørende for valg av lyspærer. Pris er av betydning. Hvilket lyspære/leverandør anbefaler dere? Eller er det feil spørsmål ?! Hue virker noe dyrt da jeg har mange pærer i huset...

 

 

Endret av TeknoTom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hvis du skal tjene inn investeringen på å styre lys, så er vel IKEA Trådfri det eneste som vil spare seg inn, vil jeg tro. ? 

 

De er ca 10w, så på 100 timer har du brukt 1 kWh, altså ca 1 kr. De koster 119 kr/stk og hvis du kan redusere de til å stå på halve tiden, så er du i null etter 23.800 timer. Det er ca 3 år. ;) Da er ikke kostnaden med sentral og sånt regnet inn.  

 

Philips hue et vel ca 4-5x i pris, så da går du i null etter 12-15 år... :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 timer siden, TeknoTom skrev:

Hue virker noe dyrt da jeg har mange pærer i huset...

Den gode nyheten er at du kan også bytte dimmerne eller bygge ut bryterne, f.eks hvis du har flere lamper på en bryter. Det blir rimeligere (og etter mitt syn smartere).

 

Som @ZoRaC sier er det egentlig ikke noe økonomi i å spare penger på lys. Det styrer man etter behov. :)

Men det er vesentlig mer penger å spare på oppvarming. Da kommer man heller ikke så langt med smartere lyspærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 2.10.2018 den 11.18, ZoRaC skrev:

Hvis du skal tjene inn investeringen på å styre lys, så er vel IKEA Trådfri det eneste som vil spare seg inn, vil jeg tro. ? 

 

De er ca 10w, så på 100 timer har du brukt 1 kWh, altså ca 1 kr. De koster 119 kr/stk og hvis du kan redusere de til å stå på halve tiden, så er du i null etter 23.800 timer. Det er ca 3 år. ;) Da er ikke kostnaden med sentral og sånt regnet inn.  

 

Philips hue et vel ca 4-5x i pris, så da går du i null etter 12-15 år... :o 

Hehe ja, jeg ser nå at styring av lys har mer med komfort og enkelhet å gjøre, ikke nødvendigvis økonomi. Takk for bra svar, tror ikke jeg skal bruke "økonomi kortet" når dette skal selges inn hjemme hos kona, bedre å ha fokus å slippe å sjekke at lyset står på, soner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, TeknoTom skrev:

Takk for bra svar, tror ikke jeg skal bruke "økonomi kortet" når dette skal selges inn hjemme hos kona, bedre å ha fokus å slippe å sjekke at lyset står på, soner etc.

 

Jepp!

Komfort/praktisk og sikkerhet er nok bedre "salgskort" enn økonomi. :) 

 

Det har blitt veldig godt mottatt hos meg at alle lys slås av/på automatisk morgen/kveld og når vi drar bort/kommer hjem. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 timer siden, Moskus skrev:

Den gode nyheten er at du kan også bytte dimmerne eller bygge ut bryterne, f.eks hvis du har flere lamper på en bryter. Det blir rimeligere (og etter mitt syn smartere).

 

Som @ZoRaC sier er det egentlig ikke noe økonomi i å spare penger på lys. Det styrer man etter behov. :)

Men det er vesentlig mer penger å spare på oppvarming. Da kommer man heller ikke så langt med smartere lyspærer.

Ja, jeg har akkurat lest meg litt opp på dette og skjønner at hos meg så kommer det til å handle om dimmer/brytere istedet for lyspærer, i stua har jeg 3 lamper med tilsammen 15 pærer...

For noen dager siden så hørte jeg på en podcast hvor det ble anbefalt wifi dimmere/brytere istedet for feks Z-wave. Jeg har ikke landet på noe system enda, men vurderer HomeSeer når de kommer med tilbudene sine i november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutter siden, TeknoTom skrev:

For noen dager siden så hørte jeg på en podcast hvor det ble anbefalt wifi dimmere/brytere istedet for feks Z-wave.

 

Øhhh... sa det noe om hvorfor? ? Evt noe om hvilke wifi-dimmere/brytere? 

For meg er wifi-utstyr stort sett å gå i den klassiske "app-fella". Man får ikke et smart hus, men et hus som kan fjernstyres via 100 forskjellige apper, fordi de ikke kan integreres mot noe annet enn produsenten sin egen app! :(

 

3 minutter siden, TeknoTom skrev:

Jeg har ikke landet på noe system enda, men vurderer HomeSeer når de kommer med tilbudene sine i november.

 

Hvis du lander på HS før den tid, så har jeg en 50%-kode du kan få som er gyldig til 13. oktober (tror jeg det var). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Jepp!

Komfort/praktisk og sikkerhet er nok bedre "salgskort" enn økonomi. :) 

 

Det har blitt veldig godt mottatt hos meg at alle lys slås av/på automatisk morgen/kveld og når vi drar bort/kommer hjem. :) 

Veldig bra! Vurderer også å selge inn en DanaLock lås til døra, og da er vi igang :-). Så må jeg bestemme meg for om det blir Homey eller HomeSeer.....eller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Øhhh... sa det noe om hvorfor? ? Evt noe om hvilke wifi-dimmere/brytere? 

For meg er wifi-utstyr stort sett å gå i den klassiske "app-fella". Man får ikke et smart hus, men et hus som kan fjernstyres via 100 forskjellige apper, fordi de ikke kan integreres mot noe annet enn produsenten sin egen app! :(

 

 

Hvis du lander på HS før den tid, så har jeg en 50%-kode du kan få som er gyldig til 13. oktober (tror jeg det var). :) 

Fantastisk, du skal ikke se bort fra at jeg slår til på den. Hva wifi angår så kan det tenkes at det lå noen salgs promotering av egne system i podden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Øhhh... sa det noe om hvorfor? ? Evt noe om hvilke wifi-dimmere/brytere? 

For meg er wifi-utstyr stort sett å gå i den klassiske "app-fella". Man får ikke et smart hus, men et hus som kan fjernstyres via 100 forskjellige apper, fordi de ikke kan integreres mot noe annet enn produsenten sin egen app! :(

 

 

Hvis du lander på HS før den tid, så har jeg en 50%-kode du kan få som er gyldig til 13. oktober (tror jeg det var). :) 

Hvilken versjon har du rabatt på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

"HS3, HS3PRO and HS3-Pi-3 software"

Supert, kommer tilbake til deg når jeg har fått tenkt litt mer. Homey virker jo også som et bra system, men litt plagsomt med for mange "dingser" rundt forbi......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 3.10.2018 den 16.24, TeknoTom skrev:

Supert, kommer tilbake til deg når jeg har fått tenkt litt mer. Homey virker jo også som et bra system, men litt plagsomt med for mange "dingser" rundt forbi......

 

Heisan, et lite tilleggsspørsmål på HS3, hvis man bruker Z-wave plugin programvare for å koble utstyr må PC-en alltid stå på da? Eller annet utstyr for den saks skyld, fungerer HS3 akkurat som et serverprogram som alltid må kjøre, eller kan man stenge pc uten tap av funksjonalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, TeknoTom skrev:

Heisan, et lite tilleggsspørsmål på HS3, hvis man bruker Z-wave plugin programvare for å koble utstyr må PC-en alltid stå på da? Eller annet utstyr for den saks skyld, fungerer HS3 akkurat som et serverprogram som alltid må kjøre, eller kan man stenge pc uten tap av funksjonalitet?

Hvis du vil at HS3 skal styre huset, må HS3 kjøre ja. Det er slik for alle gatewayer eller programvareløsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.