Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lys ute av sync


Helgemor

Anbefalte innlegg

Jeg har to veggkontrollere som er direkte assosiert med en og samme lys.

Når jeg bruker kontrollerne toggler lyset fint av og på annenhver gang uansett hvilken kontroller jeg bruker.

Jeg har også en Node Red-flow som slår lysene på for en periode basert på bevegelse og tid på døgnet.

Når denne har slått på lyset, må jeg trykke TO GANGER på en av veggkontrollerne for å få lyset av igjen.

Blir ikke status for bryteren riktig satt når den settes call service i node red? Underlig. Må jeg ha en sentral scene som leser av status og så toggler selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres normalt ut, litt avhengig av typen bryter. Hvis den selv sender «det motsatte av forrige gang», så vil det skje som du opplever. Hvis mottakernoden selv har en togglefunksjon og bryter/controller sender «togglekommando», så bør de forbli i synk. 

 

Jeg mener mine Fibaro dimmer 2 holdes i synk, så de har vel en «toggle»-funksjon, antar jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Moskus skrev:

Ikke hvis de er direkte assosiert, da gir sentralen blaffen og lar dimmeren ta seg av problemet.

Problemet ser ut til å være blandingen av sentral scene som slår på eller av (ikke toggle) og veggkontrollere som er direkte assosiert?

Jeg har to veggkontrollere (aeotec wallmote) i hver sin ende av gangen med lysene. Det er ikke noe problem å slå lyset på med den ene og av med den andre. Toggle fungerer helt greit.

Men når den sentrale scenen har slått lyset på, ser det ut til at bryteren selv har mistet oversikten over sin status, og jeg må trykke to ganger for å få skiftet status.

Det kan se ut som at bryteren vil at jeg skal bruke enten toggle eller på/av. Og ikke blande de to metodene.

(Den var jo ganske billig.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.