Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Tips før jeg starter med hjemmeautomasjon


RuneT

Spørsmål

Hei alle

 

Er på jakt etter å reduserestrømregningen samt å få bedre styring på ting i en enebolig fra 1925 med noen isolasjonsmangler her og der. Har så langt byttet til Tibber, og har en ny Nuri måler på huset.

Har i dag 5 soner varmekabler og 3 panelovner samt vedovn som brukes mye. Tibber rapporterer at jeg har et strømforbruk som er 33% høyere enn snittet for husstørrelse. Har luktet litt på Futurehome og det virker greit nok, men prisen på dubeditter virker høy. Er det slik at Futurehome har sitt eget z wave univers eller kan en benytte utstyr som ikke nødvendigvis selges av Futurehome? Både wallplug og temperaturfølere er jo særs dyre. Termostat for varmekabler virker mer normalt priset og jeg tenkte i første omgang å kjøre startpakka med 3 termostater. Med da har jeg jo starta med future home da, og må fortsette på det løpet. Er det andre alternativer til futurehome jeg burde vurdere? Tenker mest på tilgang til utstyr som er under en viss konkurranse prismessig, godt brukergrensesnitt, mulighet til å styre vha tibber og sikkert mer jeg ikke har tenkt på. Er elektronikkingeniør så jeg er ikke helt grønn på ting, og vil nok gjøre det meste selv. Trenger en god start så jeg tar i mot tips med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
10 timer siden, RuneT skrev:

Er det slik at Futurehome har sitt eget z wave univers eller kan en benytte utstyr som ikke nødvendigvis selges av Futurehome

Svaret er delvis. De støtter ikke alt. Men de støtter en del. Og du MÅ ikke handle utstyret hos FutureHome hvis du finner det billigere andre steder.

 

10 timer siden, RuneT skrev:

Både wallplug og temperaturfølere er jo særs dyre.

... tja, det er vel mer et spørsmål om definisjoner....

 

 

i Z-wave verdenen er det mange muligheter, og liker du ikke FutureHome kan du kaste det ut. Evt kan du begynne med å se på Home Assistant og/eller OpenHAB. Da trenger du kun en Raspberry Pi og en USB Z-wave controller. Da må du imidlertid belage deg på litt mer arbeid (og banning). Et annet alternativ er HomeSeer som er nærmest en mellomting. Det er lettere å sette opp automatikken og vedlikeholde det uten å måtte spesial-kode noe som helst og uten å holde rede på konfigurasjonsfiler il YAML.

 

Det koster faktisk litt å komme i gang med hjemmeautomasjon. Men står varmekablene dine og brenner i de dyre timene kan det fort bli penger å spare...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, RuneT skrev:

Termostat for varmekabler virker mer normalt priset og jeg tenkte i første omgang å kjøre startpakka med 3 termostater.

 

Husk at Enova gir 20% (inntil 4000 kr) i støtte! 

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/redusere-eller-styre-stromforbruket/varmestyringssystem-/

 

Her kan du også ta med "oppstartskostnader", slik som smarthussentral, evt værstasjon, osv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, Moskus said:

Det koster faktisk litt å komme i gang med hjemmeautomasjon. Men står varmekablene dine og brenner i de dyre timene kan det fort bli penger å spare...

 

Kan love deg at du holder varmen når du starter med hjemmeautomasjon. Når ting ikke funker blir du fort varm... Om du skru av varmen når du holder på å teste/prøve så er pengene fort spart inn  ... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, ZoRaC said:

 

Husk at Enova gir 20% (inntil 4000 kr) i støtte! 

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/redusere-eller-styre-stromforbruket/varmestyringssystem-/

 

Her kan du også ta med "oppstartskostnader", slik som smarthussentral, evt værstasjon, osv. :) 

Er det noen som har hatt hell med å få en slik refusjon som privatpersom som bygger hobby-smarthus?  Jeg ser de stiller krav til at installasjonen gjøres av registrert firma og slikt.

 

... Jeg ser for meg at jeg kanskje kan få utbytte av dette ved å be en elektriker om å bytte ut panelene som styrer varmekablene mine rundt omkring med noe jeg kan styre sentralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 minutter siden, kvisle skrev:

Er det noen som har hatt hell med å få en slik refusjon som privatpersom som bygger hobby-smarthus? 

 

Jepp, jeg i hvertfall. :)

 

 

Sitat

Vi viser til søknad om støtte til 'Varmestyringssystem', og vil informere om at saken er godkjent til utbetaling. Kr. 1 238,82 overføres til din konto innen 1-2 uker. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
23 minutter siden, kvisle skrev:

Er det noen som har hatt hell med å få en slik refusjon som privatpersom som bygger hobby-smarthus? 

Jeg har shoppa automasjonsutstyr for 20.000+ men fikk ikke refusjon utelukkende fordi jeg ikke hadde FAKTURA. Forhåndsbetalte ordrer med bekreftelse var ikke godt nok (Kjell.com). Klagde med mye argumentasjon men fikk likevel avslag.

 

For mange år siden måtte en søke om støtte for varmepumpe FØR den ble bestilt. Jeg gjorde det en dag i feil rekkefølge og fikk ikke støtte. Papirflyttere... ??

 

Har fått en god del støtte for varmepumpe og vannbåren varme siste året da... ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 minutter siden, SveinHa skrev:

Jeg har shoppa automasjonsutstyr for 20.000+ men fikk ikke refusjon utelukkende fordi jeg ikke hadde FAKTURA. Forhåndsbetalte ordrer med bekreftelse var ikke godt nok (Kjell.com). Klagde med mye argumentasjon men fikk likevel avslag.

 

Merkelig - jeg sendte nesten utelukkende inn kvitteringer fra bestillinger på nett. Også på homeseer-lisens og plugins. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, kvisle skrev:

Er det noen som har hatt hell med å få en slik refusjon som privatpersom som bygger hobby-smarthus?  Jeg ser de stiller krav til at installasjonen gjøres av registrert firma og slikt.

 

Jeg fikk også refusjon for alle varmekabeltermostatene, varmepumpefjernkontroll og elektrikerregninger for montering av varmekabeltermostater. La ved fakturaer (elektriker lagde egne faktura'er for bare termostatutbytting). 

 

La ved noen avsnitt som beskrev varmestyringssystemet, med peker til en av mine tråder her på hjemmeautomasjon.no. Godkjent på et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 timer siden, Moskus skrev:

Tror ikke "diverse z-wave" er nok grunnlag. Nå er ikke lysstyring noe som lenger gir særlig strømsparing pga. LED. Du må varmestyring, f.eks. 

Det var bla 7 z-trm termostater og walk plugger for styring av panelovner. La ved beskrivelse av at det skulle styres med eksisterende kontroller (HS). 

Gadd ikke styre noe mer med det når jeg fikk avslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar folkens. Det er nok ikke mulig å svare med to streker under her. Tankene mine går videre til å ønske et ferdig produkt som fungerer med en gang men som også kan tilpasses med programmering. Ekskluderer dette Futurehome?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, RuneT skrev:

Ekskluderer dette Futurehome?

Det er avhengig av hva du tenker på som "programmering". FutureHome er, ut av esken, ikke særlig konfigurerbart (iallfall ikke sammenlignet med det jeg er vant til).

Man kan bl.a. bruke Node-Red til å utvide funksjonaliteten, men da hadde jeg heller valgt en annen plattform som er laget for det.

 

Ikke for det; jeg digger FutureHome. Nettopp fordi det er enkelt å komme i gang med smarthus. Men hvis man vil gjøre det smartere, så kommer FH litt til kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, Moskus skrev:

Det er avhengig av hva du tenker på som "programmering". FutureHome er, ut av esken, ikke særlig konfigurerbart (iallfall ikke sammenlignet med det jeg er vant til).

Man kan bl.a. bruke Node-Red til å utvide funksjonaliteten, men da hadde jeg heller valgt en annen plattform som er laget for det.

 

Ikke for det; jeg digger FutureHome. Nettopp fordi det er enkelt å komme i gang med smarthus. Men hvis man vil gjøre det smartere, så kommer FH litt til kort.

Takk, Regner med du er happy med Homeseer? Tilfredsstiller det ønske om å komme i gang raskt med enkel varmestyring og kommunikasjon med tibber? Og senere muligheter når jeg har tid og lyst til å lage styring og overvåking av garasje og ølbryggeri?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 minutter siden, RuneT skrev:

Regner med du er happy med Homeseer?

Hehe, gjett! ;) 

 

7 minutter siden, RuneT skrev:

Tilfredsstiller det ønske om å komme i gang raskt med enkel varmestyring og kommunikasjon med tibber?

Tja... varmestyring kan gjøres så enkelt eller avansert som du bare vil. Det enkleste er å sette opp noen eventer. Har du RFXCOM-plugin'en har du også en enkel termostat med. Hvis ikke har "noen" laget et enkelt script her:

 

 

I tillegg er det en veldig god (og gratis) plugin for virtuelle termostater i Updateren. :) 

 

 

For Tibber har "noen" laget en fantastisk bra plugin, og den finner du her:

(Hmmm... kanskje jeg må oppdatere den skikkelig fra alpha'en til beta 0.0.0.12 snart).

 

7 minutter siden, RuneT skrev:

Og senere muligheter når jeg har tid og lyst til å lage styring og overvåking av garasje og ølbryggeri?

Jepp! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 hours ago, RuneT said:

(...) Og senere muligheter når jeg har tid og lyst til å lage styring og overvåking av garasje og ølbryggeri?

 

Bruker en Raspberry Pi og en Arduino til å styre kjøleskapet der jeg gjærer ølen.

Dette sendes til Homeseer via mqtt:

 

1619867742_Screenshot2018-10-04at21_03_29.thumb.png.049b041c86f18bb3f381f939585bc6e6.png

 

2041131438_Screenshot2018-10-04at21_06_51.thumb.png.b18283e2b540808b9e7f68eacbe84e9d.png

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.