Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

hvorhen plassere tomme rør og elkobokser for fremtidig bruk?


dagarne

Spørsmål

Jeg holder på å bygge hus (se tegninger) og ønsker å bygge inn smarthus løsninger (alt jeg kan komme på av talestyring, A/V kontroll, belysning, klima, sikkerhet...)etterhvert som økonomien tillater det. Det vil si at jeg kjøper begrenset med hjemmeautomasjonsløsninger akkurat nå under bygging og tidlig ferdigstillelse. Imidlertid vil jeg forberede for fremtidig utvidelse av smarte, kablede løsninger ved å legge opp tomme rør og ELKO bokser til de nødvendige stedene i huset. Siden jeg er helt grønn på hjemmeautomasjon trenger jeg tips (i klartekst...for dummies) til:

  1. a) hvilke sensorer trenger jeg?
    b) Hvor skal de plasseres? E.g i et hjørne oppe ved taket, nede ved gulvet, ved vindu, etc?
    c)Hvilke rom eller område utendørs bør ha hvilke sensorer?

  2. Siden jeg ønsker å ha mest mulig på kabel, hvor trengs det å legges tomme K-rør og ELKO bokser for de fremtidige enhetene i sprm 1?

  3. hvilken dimensjon på K-rør og størrelse på ELKO bokser bør jeg gå for?

  4. Ved planlegging av strømforsyning til sensorer, dimmere og styringsenheter, kan jeg forvente meg at noe går på 220V AC mens annet går på DC i diverse spenninger, 24V/12V/5V/3V?
    a)Dersom det er DC som gjelder, holder det da å ha strømforsyningen i teknisk rom og trekke leder frem til forbrukerene?
    b) eller vil spenningsfallet bli for stort slik at man må ha strømforsyningen i umiddelbar nærhet av forbruker?
    c)I tilfelle b) er løsningen da å trekke 220V frem til forbruker og forhåpentligvis få plass til omformeren inn i ELKO boksen ved sensoren/styringsenheten?

  5. Er det noen enheter som får strømforsyning over TP?

  6. Jeg skal ha et eget skap med plass til router, switch, UPS, etc, samt patchpanel for fordeling av ethernet til alle rom over TP (Cat 6). For fremtidige smarthuskomponenter, hva bør jeg legge opp av K-rør rundtom i huset som skal ende opp i patcheskap, og hvilke skal til sikringsskap?

  7. For fremtidig kommunikasjon med og styring av enheter som ventilasjonsanlegg, sentral for vannbåren varme, og stengeventiler i vannfordelingsskap, bør man ha rør for dette til patcheskap eller sikringsskap, eller begge deler?

  8. Er det andre enheter som jeg ikke har nevnt som jeg bør planlegge for og legge rør og ELKO boks til?

  9. Bør jeg forberede for smartspeakers (e.g ALEXA fra Amazon, eller Google sine), eller kan det gjøres mer elegant med vanlige høyttalere kombinert med mikrofoner rundtom sammen med et egnet styringssystem?

 

 

 

 

snitt.jpg

fasader Ø og N.jpg

plan 1 og 2 etg.jpg

fasader V og S.jpg

Endret av dagarne
additional questions
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det er vanskelig å gå gjennom lista di og svare konkret på spørsmålene. Vi trenger å vite om du har tenkt noe mer på hvilken type smarthus du skal ha? Legger du opp til KNX eller annen buss-styring eller skal du ha det trådløst?

 

Vi bygger for tiden på huset og jeg er midt oppi de samme vurderingene. For meg er det noe enklere for jeg har allerede bestemt meg for å fortsette med Z-wave, ser ingen grunn til å gå over til KNX eller tilsvarende. Eller for å si det på en annen måte: Jeg ser ikke hva jeg får ekstra (utenom høyere kostnader) av å bruke KNX/Modbus/eller tilsvarende enn å fortsette med Z-wave.

 

Vi legger opp bevegelsessensor i hvert rom, trekkerør til et hjørne i rommet. Vi legger også opp til trekkerør for styring av rullegardin eller annen skjerming i hvert vindu. I tillegg får hvert rom 2 stk nettverkskoblinger. Alle trekkerør blir trukket ned til et skap. Ellers settes stort sett alt annet opp som et "vanlig hus". Det eneste er at bak brytere settes det smarte dimmere istedenfor vanlige brytere eller dimmere.

 

7 timer siden, dagarne skrev:

Er det noen enheter som får strømforsyning over TP?

Det du leter etter heter "Power over Ethernet" forkortet til PoE. Og ja, det finnes noe utstyr som støtter det.
Du kan også få PoE-convertere som enrer PoE sin 48V til f.eks. 5V eller 12 V.

 

 

7 timer siden, dagarne skrev:

For fremtidig kommunikasjon med og styring av enheter som ventilasjonsanlegg, sentral for vannbåren varme, og stengeventiler i vannfordelingsskap, bør man ha rør for dette til patcheskap eller sikringsskap, eller begge deler?

Det burde vel holde til en av dem...?

 

7 timer siden, dagarne skrev:

Bør jeg forberede for smartspeakers (e.g ALEXA fra Amazon, eller Google sine), eller kan det gjøres mer elegant med vanlige høyttalere kombinert med mikrofoner rundtom sammen med et egnet styringssystem?

Det kommer an på om du prioriterer "smartheten" eller lydkvalitet.

Why not both? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 hours ago, Moskus said:

Det er vanskelig å gå gjennom lista di og svare konkret på spørsmålene. Vi trenger å vite om du har tenkt noe mer på hvilken type smarthus du skal ha? Legger du opp til KNX eller annen buss-styring eller skal du ha det trådløst?

Takk for svar.

KNX vs annen buss-styring vs trådløst? Vel, siden jeg er heelt grønn på dette så er det nok fare for at jeg ikke engang vet hva jeg skal spørre etter ?. Må lese meg opp litt.

Siden jeg nå har mulighet for å legge tomme trekkerør overalt, tenker jeg mest mulig kablet....vil ikke det som en tommelfingerregel være det beste og mest stabile?

At man supplerer med trådløse enheter der man i ettertid oppdager behovet?

 

Takk for forklaring på PoE. Så da er det bare en opsjon blant flere for strømforsyning, men er ikke noe som jeg nødvendigvis må bestemme meg for et gjennomføringskonsept for smarthuset? Jeg antar at en fordel med PoE er at da behøvs det ikke trekkes annet enn TP i røret, og at det heller ikke trenger å avsettes plass til trafo i ELKO boksen ved sensoren/dimmeren eller hva det måtte være.

11 hours ago, Moskus said:
19 hours ago, dagarne said:

bør man ha rør for dette til patcheskap eller sikringsskap, eller begge deler?

Det burde vel holde til en av dem...?

Øh, ja, sikkert..som sagt famler jeg i nybegynnermørket før jeg ser lyset og lærer å stille de riktige spørsmålene.

Kanskje tingen er å be elektrikeren legge opp 2x50mm K-rør mellom sikringsskap og posisjonen der patcheskapet kommer, så har jeg mulighet for å trekke det jeg måtte trenge (hvis jeg måtte trenge noenting) imellom disse. Både patcheskap og sikringsskap kommer begge i teknisk rom, på hver sin vegg. Noen som har erfart at man vil trenge trekkerør mellom sikringsskap og patcheskap?

12 hours ago, Moskus said:
19 hours ago, dagarne said:

Bør jeg forberede for smartspeakers (e.g ALEXA fra Amazon, eller Google sine), eller kan det gjøres mer elegant med vanlige høyttalere kombinert med mikrofoner rundtom sammen med et egnet styringssystem?

Det kommer an på om du prioriterer "smartheten" eller lydkvalitet.

Why not both?

Hm, kanskje du er inne på noe. Legge både Amazon, Google og vanlige høyttalere med mikrofon. Fare for at det blir litt overkill?

 

Har du noen innledende formeninger om mine øvrige spørsmål ovenfor?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
  1. Vedrørende kablede sensorer, er det noen på forumet som har erfaringer med produkter som inneholder flere sensorer i samme enhet?
  2. Tilbake til mitt sprsm 1 på toppen av tråden min. Jeg ser at det finnes vibrasjonssensorer. Hva trenger man de til og hvor? Er det som et supplement til bevegelsessensorer?

 

Endret av dagarne
additional questions
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, berland skrev:

Hvorfor i hjørne heller enn midt i tak? Visuelt eller funksjonelt? 

Fordi jeg planlegger for mer enn 5 år frem i tid. Det er jo ikke garantert at neste bevegelsessensor kan monteres i den samme takboksen, og jeg regner ikke med at en Multisensor 6 kommer til å vare i 10-15-20 år. Selv om det er teknisk mulig når jeg tenker meg om... jeg har jo Z-wave bevegelsessensorer som er 6-7 år gamle nå.

 

Men jeg har egentlig ikke bestemt meg, vi får se når vi kommer så langt. ;) 

 

 

11 timer siden, dagarne skrev:

KNX vs annen buss-styring vs trådløst? Vel, siden jeg er heelt grønn på dette så er det nok fare for at jeg ikke engang vet hva jeg skal spørre etter ?. Må lese meg opp litt.

Siden jeg nå har mulighet for å legge tomme trekkerør overalt, tenker jeg mest mulig kablet....vil ikke det som en tommelfingerregel være det beste og mest stabile?

Om det er mer stabilt kan vel diskuteres. Det er mer jobb å programmere det, og krever mer av deg som skal sette det opp. Ellers kan du få en fagmann til å gjøre det, og det koster jo noe penger. Samt at det meste av utstyret nok er et hakk (eller to?) dyrere.

 

Det koker fort ned til hvor mye penger du har tenkt å bruke på det. :)

 

11 timer siden, dagarne skrev:

Har du noen innledende formeninger om mine øvrige spørsmål ovenfor?

Nei, for å være helt ærlig tar det for mye tid hvis jeg skal prosjektere det for deg...

 

Jeg foreslår at du prøver å bestemme deg for hvor mye penger du setter av til smartheten, og dermed hvilke system du vurderer. Å ha "full frihet" er jo fantastisk, men i praksis er jo ikke byggeprosessen slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kan gi deg noen tips fra en som er i samme prosess. Jeg har også standardisert på z-wave og ønsker så lite batteribytte som mulig.

 

1: TP kabel kan benyttes til å lede ethernet, power over ethernet og også "USB" strøm på 5v. Derfor er det veldig fleksibelt, og selv har jeg lagt opp 16mm rør med ferdigtrukket 2 stk UTP kabler til alle mulige tenkelige innvendige og utvendige bokser.

2: For å gi strøm via UTP til 5V utstyr finnes det RJ45 - USB adapter som du benytter i begge ender, men pass på at du ikke kobler på utstyr som krever for mye strøm. Dette kan du lese om på nett i forhold til hvor mye tap du får på TP kabelen. Selv har jeg kjøpt USB hub med 10 uttak og RJ45-USB adaptere på nett fra kina. I tillegg til en kraftig PoE switch tror jeg det skal dekke godt mine fremtidige behov. Jeg har planer om både arduino og raspberry pi leker etter hvert, og har noe allerede.

3: Bruk ELKO BigBox der du kan, dette gir deg mulighet til å legge z-wave utstyr eller annet skjult inne i boksen, så kanskje du slipper for mye utenpå vegg eller tak. Koster ikke så mye ekstra.

4: Legg opp nok punkter til Wifi. Mer og mer utstyr går på wifi selv om man prøver å legge mye kabler. Derfor smart å ha god plassering av flere accesspunkt. Selv kjører jeg Netgear PoE accesspunkt styrt av en smart Netgear switch. Fungerer bra og kan styres via mobil.

5: Jeg har lekt en del med Alexa og Google Home så langt, og dette tror jeg blir en rivende utvikling på fremover. Jeg har derfor fokusert på å ha 5v tilgjengelig der jeg forventer det kan være smart å ha enhetene, slik jeg er fleksibel til å benytte det økosystemet som til en hver tid er best. De mindre enhetene fra Google og Amazon har heller ikke ethernet eller poe, så derfor er trådløsnett også viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 hours ago, Moskus said:
16 hours ago, dagarne said:

Siden jeg nå har mulighet for å legge tomme trekkerør overalt, tenker jeg mest mulig kablet....vil ikke det som en tommelfingerregel være det beste og mest stabile?

Om det er mer stabilt kan vel diskuteres. Det er mer jobb å programmere det, og krever mer av deg som skal sette det opp. Ellers kan du få en fagmann til å gjøre det, og det koster jo noe penger. Samt at det meste av utstyret nok er et hakk (eller to?) dyrere.

Godt poeng.

Jeg har nettopp hatt en videokonferanse med elektriker (jeg bor i USA, og fjernadministrere byggingen i Norge... 7 timers tidsforskjell gir utfordringer) som foreslo å legge rør og big boxes for å forberede en fremtidig kombinasjon av xComfort og KNX. Det hørtes ut som en god ide, da jeg nå i førstningen får huset levert med standardløsninger og bygger ut smarte løsninger etterhvert som økonomien tillater det.

 

5 hours ago, Moskus said:
17 hours ago, dagarne said:

Har du noen innledende formeninger om mine øvrige spørsmål ovenfor?

Nei, for å være helt ærlig tar det for mye tid hvis jeg skal prosjektere det for deg... 

 

Jeg foreslår at du prøver å bestemme deg for hvor mye penger du setter av til smartheten, og dermed hvilke system du vurderer. Å ha "full frihet" er jo fantastisk, men i praksis er jo ikke byggeprosessen slik...

Vel, nå var ikke tanken min med spørsmålene å få noen på forumet til å prosjektere for meg, men takk for at du tenkte på det ? Det er heller bare en masse uvitende nybegynnerspørsmål.

Ja, "full frihet" hadde vært fint. Forstod fort av samtalen med elektrikeren i dag at eksempelvis KNX må tas litt om gangen for at ØKH ikke skal gå ballistisk.

 


 

 

42 minutes ago, xprez said:

For å gi strøm via UTP til 5V utstyr finnes det RJ45 - USB adapter som du benytter i begge ender, men pass på at du ikke kobler på utstyr som krever for mye strøm. Dette kan du lese om på nett i forhold til hvor mye tap du får på TP kabelen.

 

Ja, fin opsjon.

Jeg antar at selv fra patcheskap og sikringsskap i teknisk rom i underetasje blir lengste strekket under 40m. Må lese meg opp litt på spenningstap i TP.

46 minutes ago, xprez said:

3: Bruk ELKO BigBox der du kan

Yup, akkurat det elektrikeren foreslo også. Godt tips.

 

 

53 minutes ago, xprez said:

4: Legg opp nok punkter til Wifi. Mer og mer utstyr går på wifi selv om man prøver å legge mye kabler. Derfor smart å ha god plassering av flere accesspunkt.

Akkurat,  legge opp punkter til strategiske steder med TP og strøm til accesspunkter. Copy that.

55 minutes ago, xprez said:

Jeg har derfor fokusert på å ha 5v tilgjengelig der jeg forventer det kan være smart å ha enhetene,

Nå snakker du ikke om PoE, men rett og slett en dedikert leder med 5V DC fra en trafo i sikringsskap?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, dagarne skrev:

 

Nå snakker du ikke om PoE, men rett og slett en dedikert leder med 5V DC fra en trafo i sikringsskap?

 

 

 

Jeg kommer til å teste 5v DC over RJ45 - USB adaptere først. Da kan jeg benytte TP kabler som allerede er lagt opp. Om ikke det blir mulig, så blir PoE eller å trekke opp dedikert leder plan B.

 

Jeg er nok dårlig å forklare, men i skapet sentralt så setter jeg en USB Hub med 10 uttak, så tar jeg 1 adapter fra USB -> RJ45 og fører strøm ut via TP kabel til f.eks en takboks. I boksen legger jeg en RJ45 -> USB kontakt som har microusb i enden. Den gir da power til en Google Mini eller Alexa. Men ingen garantier for at dette blir stabilt. Samme konseptet skal jeg også bruke til flere sensorer som har microusb inngang for strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, dagarne skrev:

Ah, neida, godt forklart, og kjekt tips.

En liten ting: Risikerer man å ødelegge utstyr, e.g en PC sin ethernetinngang/nettverkskort dersom det blir koblet til et punkt med PoE?

 

Neida, switchen finner selv ut om den skal sende strøm eller ikke. Eneste man bør tenke på er hvor mange watt man har tenkt å støtte totalt, da de billigste og enkleste switchene bare leverer noen få watt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.