Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

problemer med Fibaro multisensor FGMS-001 ZW5 v3.2 og temperatursensor


toonwolf

Anbefalte innlegg

Har testet med vanlig og beta versjon av Z-wave plugin og resultatet er det samme. Den rapporterer ikke temperatur. Hjelper ikke om jeg setter "Temperature Report Interval" til f.eks 600 sec for å rapportere temp uansett om den har endret seg. Den står til 24,3C uansett og oppdateres ikke slik som de andre sensorene. Ser i Node information at Child Device Temperature står til "Sensor Multilevel", kan dette være problemet?

fibaro_temp.jpg

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om det er "Luminance" og "Temperature" som ikke oppdateres. De er "låst" på 314 Lux og 24,3C. Fibaro varslet senest i sommer at deres produkter er integrert i HomeSeer, men akkurat når det gjelder multisensor FGMS-001 er jeg litt i tvil. Batteristatus og bevegelse (motion detection) fungerer som det skal, men lurer på om det kommer av at de har blitt "koblet" til noe annet enn "Sensor Multilevel Ver 8" slik som f.eks temperatur er. Kan for lite om dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 04/10/2018 at 13:25, toonwolf said:

Har testet med vanlig og beta versjon av Z-wave plugin og resultatet er det samme. Den rapporterer ikke temperatur. Hjelper ikke om jeg setter "Temperature Report Interval" til f.eks 600 sec for å rapportere temp uansett om den har endret seg. Den står til 24,3C uansett og oppdateres ikke slik som de andre sensorene. Ser i Node information at Child Device Temperature står til "Sensor Multilevel", kan dette være problemet?

 

 

Opplever mye rart under etablering av nytt HS3/Win miljø med Z-Net. Virker som om spesielt Fibaro enheter er helt ute og kjører....INGEN av mine Fibaro enheter kommer opp som de burde, og flere lar seg ikke styre i det hele tatt. 

 

Motion sensoren min dukker opp som on/off sensor og mangler mange parametre som jeg heller ikke får satt ?

image.thumb.png.e337a140857acf3687dca7cacff7a88a.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frankis78 skrev:

Har dere lagt de til som secure eller unsecure

Har forsøkt begge deler, forsøkt med standard versjon av Z-wave og beta versjon. HS support mener dette skal fungere, men har så langt ikke kunnet hjelpe. Lurer på om det var en tabbe å kjøpe denne sensoren, er ikke alene om å ha denne type problemer. Om du søker på forum til HS er det flere som rapporterer det samme. Har også testet med Z-net og UZB og med forskjellige versjoner av HS3 (standard og beta). No dice

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er snodig er jo at det dukker ikke opp noen feilmeldinger når jeg legger til den som non-secure (slik jeg har fått det anbefalt å gjøre når det er problemer). Dette er gjort etter at jeg har tatt en Factory reset av Z-wave (slettet all info om Z-wave i HS)

Add Node started...
Activate the 'Add to Network' function on the device...
A new node is being added...
Adding a new SLAVE NODE...
DONE - Add Node Operation is Complete.
Done. Node 2 Added. 
Reloading (importing) node information...
Synchronizing node information with HomeSeer and creating new device(s) as necessary...
Synchronize nodes finished. Number of device nodes to be created/added = 1
Z-Wave manufacturer information for node 2, ID: 271=10FH (Fibaro), Type: 2049=801H, ID: 4097=1001H
Node: 2 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO, BASIC_V2, VERSION_V2, MANUFACTURER_SPECIFIC_V2, DEVICE_RESET_LOCALLY, ASSOCIATION_GRP_INFO_V2, ASSOCIATION_V2, POWERLEVEL, WAKE_UP, BATTERY, NOTIFICATION_V6, CRC_16_ENCAP, CONFIGURATION_V4, SENSOR_MULTILEVEL_V7, MULTI_CHANNEL_ASSOCIATION_V3, APPLICATION_STATUS, SENSOR_BINARY, SENSOR_ALARM, FIRMWARE_UPDATE_MD_V2
Node 2 is Z-Wave version: Lib: 4,05 App: 3.2
Node 2 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info...
Node 2 supports the Wake-Up Command Class Version 2 - Capabilities were retrieved successfully.
Alarm Sensor Node 2 Supports 1 Alarm Types: GENERAL_PURPOSE_ALARM 
All associations for node 2 have been retrieved successfully, it supports associations on these groups: 1, 2, 3, 4, 5.
Root Node Device Node 2 Z-Wave Fibaro Motion Sensor was created for node 2 on network D4B7155F
ZMEEUZB1: Adding association for Z-Wave device Node 2 Z-Wave Fibaro Motion Sensor (Node 2, Group 1) to HomeSeer
Enabling instant status for Z-Wave device Node 2 Z-Wave Fibaro Motion Sensor (2) on Group 2
Enabling instant status for Z-Wave device Node 2 Z-Wave Fibaro Motion Sensor (2) on Group 3
Enabling instant status for Z-Wave device Node 2 Z-Wave Fibaro Motion Sensor (2) on Group 4
Enabling instant status for Z-Wave device Node 2 Z-Wave Fibaro Motion Sensor (2) on Group 5
Programming device Node 2 Z-Wave Fibaro Motion Sensor (2) to send wake-up notifications to HomeSeer.
11 out of 11 Child devices of node 2 were created successfully.
Finished.
Saving network information to file: ZNet_Network D4B7155F_D4B7155F.ZWave. Please wait...
Done!

Slik ser det ut etter å ha lagt den til i HS.

Fungerer: Sensor Binary (Motion)

Fungerer IKKE eller delvis: 

  • Batteristatus (litt bingo/har gjort det noen ganger)
  • Lux  og temperatur (kun første gang den legges til)
  • Acceleration og Seismic rapporteres heller ikke men det har jeg ikke bruk for/ikke viktig

Dette er en sensor som ikke har støtte for polling så det må settes på sensoren når den er våken. Standard polling frekvens er 2 timer. Se forøvrig info her https://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGMS-001/FGMS-001-EN-T-v2.1.pdf

2018-10-12 08_14_58-Window.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ta et skjermbilde av nodeinformasjonen på Root -> Zwave? Her er min.

 

Hmm... kanskje jeg må bytte batteri snart. Den har holdt ut lenge, nesten 4 år.

image.png

 

image.png

 

Hehe, stilig at den viser "No Neighbors" etter at jeg fjernet routingtabellen. Denne er ikke optimalisert. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forresten at Temp og LUX har oppdatert seg nå. Dette har aldri skjedd og jeg har testet mange ganger... Batteristatus er fortsatt på 0% og det er et nytt batteri.

Her er nodeinformasjonen 

2018-10-12 09_10_44-Modify Node 2 Z-Wave Fiba....jpg

 

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og her er et nytt skjermbilde av status som viser at temp og lux har oppdatert seg. Dette er første gang jeg har fått til at temp oppdaterer seg flere ganger etter at jeg har lagt den til. Skal legge den i kjøleskapet og se om det skjer noe ?

 

2018-10-12 09_14_13-HomeSeer Web Control.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har fått det til å fungere nå på en test-pc hvor jeg bruker ZMEE UZB1 som interface. Alle "viktige" sensorer rapporterer som det skal tydligvis. Jeg har forsøkt å inkludere denne sensoren i et nett hvor jeg bruker Z-Net, men der fungerer det ikke (har forsøkt mange ganger også non-secure). Er det noen måte å kopiere denne noden og importere den i det andre nettverket for å se om sensoren fungerer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, toonwolf skrev:

Er det noen måte å kopiere denne noden og importere den i det andre nettverket for å se om sensoren fungerer der?

Nei, Z-wave fungerer ikke slik, det er en del av sikkerheten. Ekskludering og inkludering er den eneste måten å gjøre det på...

(Teknisk kan du restore en backup til en UZB1, inkludere noden, ta backup og restore backup på Z-NET, men det er ikke noe jeg vil anbefale.)

 

 

Men spørsmål:

Du tar en ekskludering før du prøver å inkludere dem i Z-NET-nettverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2018 den 14.30, Moskus skrev:

Du tar en ekskludering før du prøver å inkludere dem i Z-NET-nettverket?

Ja det har jeg gjort. Det som er snodig er at jeg har fått dette til å fungere som det skal i et "test-miljø" hvor jeg tok en "factory reset" av Z-wave og på den måten slettet alle konfigurerte noder og innstillinger. Når jeg legger den til i "prod-miljø" fungerer ikke oppdatering av temperatur og luminance. Dvs det fungerer en gang men deretter slutter det. Jeg er helt sikker på at begge har blitt endret siden da. Her kan du se skjermbilde som viser hvordan det ser ut to dager etter at den ble lagt til. Som du ser har det ikke blitt oppdatert siden fredag ettermiddag. Jeg vil helst slippe å nullstille Z-wave i prod, men om det ikke finnes noen annen løsning er det vel det som må til?

 

2018-10-14 07_46_52-Window.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2018 den 7.51, toonwolf skrev:

Jeg vil helst slippe å nullstille Z-wave i prod, men om det ikke finnes noen annen løsning er det vel det som må til?

Nei, det tviler jeg på i alle tilfeller. Det er SVÆRT sjeldent (eller aldri) hvor den beste løsningen er å starte på nytt, med mindre du kun har 3 noder fra før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått sensorene til å rapportere både Lux og temperatur. Det jeg gjorde var å flytte sensoren til rett ved siden av Z-Net boksen. Dette kan indikere at det er problemer med rekkevidde eller noen forstyrrelser. Det jeg ikke forstår er hvordan en avstand på ca 5 meter er et problem? Skal forsøke å flytte den til et annet sted litt lenger unna for å se hva som skjer. Til info så passer jeg på å plassere alle Z-wave enheter rett i nærheten av Z-wave interface ved inkludering/eksludering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Moskus skrev:

Er det langt til nærmeste andre node?

Hvor mange noder har du som ikke går på batteri?

Det er ca 5 meter fra Z-Net boksen til nærmeste node som er en ID Lock 150.  Deretter ca 1 meter til Fibaro Motion enheten. Fra den til siste enhet som er en Pop smoke detector er det ca 3 meter. Alle disse enhetene er i samme rom uten noen hindringer mellom de og alle er batteridrevet. Z-Net boksen er i et annet tilstøtende rom i et gammelt hus med vegger av tre. Jeg har nå koblet på en 5 meter aktiv USB forlengelseskabel som ligner på denne og og dratt kabelen nærmere rommet hvor jeg har nodene slik at nå er avstanden ca 3 meter til nærmeste node. Dette gjorde jeg i dag tidlig kl 0700. Enn så lenge har ikke jeg mottatt noen oppdatering på temperatur og Lux.  "Sensor Binary" (bevegelse) fungerer som det skal, men det gjorde det også før jeg satte på forlengelseskabel. Neste som må prøves nå er å dra selv UZB1 dongle fra Z-Net boksen inn i selve rommet hvor nodene befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av enheter som du sier "står i det samme rom" har mulighet til signal ruting.

Det enkleste for deg (for å eliminere "avstand" variabel) ved test, kunne bli å flytte selve sensoren i nærheten av din Master kontroller.

Ekskludere fra nettverket, inkludere igjen, observere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, hkmod25 skrev:

Master kontroller.

Lurer litt på dette. Jeg har to Z-wave kontrollere i mitt nett. Den ene er en UZB1 som er satt direkte i USB-porten til pc'en som HS er installert på. Den andre er en Z-Net som er koblet opp via VPN og på en annen fysisk lokasjon (der hvor Fibaro enheten er). Jeg har ikke gjort noe annet enn å aktivere disse. Bør jeg f.eks velge "Send network information to another controller and make it Primary"  hva er poenget med dette? En liten skjermdump

2018-10-22 14_42_56-https___connected2.homeseer.com_ZWaveControllers.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.