Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Loggføre og arkiver forbruk


JohnMartin

Anbefalte innlegg

Nå som vi har fått logging av forbruk på nesten alt i huset, så ønsker jeg å lettere ordne tilgang til dette å få ut forskjellig statistikk.

 

Kjører idag Device History, men ikke helt hva jeg er på jakt etter, tror jeg(?).

 

Ønsker å få en (etter hvert) omfattende database/oversikt over diverse forbruk.

Sånn at jeg kan gå tilbake i tid å sammenligne fyringskostnader måned for måned, eller forbruk av varmtvann, lys etc.

 

Om det så bare er en oversikt i Excel sånn at jeg kan ordne grafer og oppsummere selv, så er det også innafor.

 

Tibber Pulse er på vei i posten, og den logger jo en del, men det er vel bare total forbruket. Og da den måler det som går igjennom måleren, så vil ikke det bli helt korrekt. Siden jeg produserer strøm selv.

 

Skulle derfor hatt noe som tar utgangspunkt i rapportert forbruk i Homeseer.

 

Kan sikkert ordnes med et script ?

Men ikke for meg... Ihvertfall ikke når jeg har over 60 noder (ikke alle med forbruks måling, men nesten) som evt må 'scriptes' inn.

 

Noen som vet om noe som allerede eksisterer til dette formål?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg logger bl.a. daglig forbruk med denne denne:

 

Men tenker du å ha grafer for alle 60 nodene?

Hva skal du i så fall med det...? ;)

Hvilken oppløsning krever du?

 

 

På 6.10.2018 den 23.42, JohnMartin skrev:

Kjører idag Device History, men ikke helt hva jeg er på jakt etter, tror jeg(?)

Så lenge du lagrer dataene i Device History, kan du med noen SQL-spørringer få til "hva som helst"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Moskus skrev:

Men tenker du å ha grafer for alle 60 nodene?

Hva skal du i så fall med det...? ;)

Hvilken oppløsning krever du?

 

 

Litt OT, men..

 

Jeg lagrer alle data på full tidsoppløsning, bruksområde får komme senere, det er for vanskelig å forutse hva man skal kaste og ikke. ~700 "items" med historie opptar ca en halv gigabyte med data ligger i min InfluxDB-database (1-2 år). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Moskus said:

Jeg logger bl.a. daglig forbruk med denne denne:

 

Men tenker du å ha grafer for alle 60 nodene?

Hva skal du i så fall med det...? ;)

Hvilken oppløsning krever du?

 

 

Så lenge du lagrer dataene i Device History, kan du med noen SQL-spørringer få til "hva som helst"...

 

Trenger det ikke for alle 60, nei.

 

Vet heller ikke akkurat hva jeg trenger det til pr nå. Men får sikkert noen "smarte" idèer etter hvert. ;)

 

Det som fikk meg på tanken nå var at jeg ønsker å logge hvor mye elkolben til vbv systemet bruker pr dag og pr mnd. Og så kom jeg på at jeg glemte å nullstille akkumulert forbruk ved månedskiftet. ?

Så for å få noe system i dette, så må jeg ha noe som gjør det for meg..

 

Har jo ikke startet logging av noen av devicene som logger forbruk, så allerede kommet litt på etterskudd der.

 

2 hours ago, berland said:

 

Litt OT, men..

 

Jeg lagrer alle data på full tidsoppløsning, bruksområde får komme senere, det er for vanskelig å forutse hva man skal kaste og ikke. ~700 "items" med historie opptar ca en halv gigabyte med data ligger i min InfluxDB-database (1-2 år). 

 

Hvordan gjør du dette?

Bruker du InfluxDB til det? Har ikke vært borti/brukt det før.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 08/10/2018 at 08:49, Moskus said:

Så lenge du lagrer dataene i Device History, kan du med noen SQL-spørringer få til "hva som helst"...

 

Kan jeg spørre hvordan jeg enkelt kan utføre noen SQL-spørringer?

Kunne tenkt meg å sammenlignet dagsforbruk på el-kolbe, vvb m.m.

 

Hvordan gjør jeg det enkelt? Hva trenger jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.